نشان تجارت - نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ترکیب جدید هیئترئیسه کمیسیونهای تخصصی را انتخاب کردند؛ رویدادی که هرچند بیشتر جنبه درونساختاری دارد، اما میتواند جهتگیریهای جدید پارلمان را در موضوعات کلان نمایان کند. در این میان، کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شاهد یکی از رقابتیترین آرای چند سال اخیر بود.
در نتیجه رأیگیری، علیرضا منادی با کسب ۱۲ رأی از اعضای کمیسیون، برای یکسال دیگر در جایگاه ریاست ابقا شد. این در حالی است که عبدالوحید فیاضی، نماینده حوزه انتخابیه نور و محمودآباد، با ۹ رأی فاصله اندکی با منادی داشت؛ نتیجهای که نشان از آرایش جدید و متفاوتی در نگاه نمایندگان به ریاست این کمیسیون دارد.
فیاضی؛ چهرهای با سابقه و رویکرد تخصصمحور
عبدالوحید فیاضی پیش از این نیز در دوره نهم مجلس شورای اسلامی حضور داشته و همواره از جمله نمایندگانی بوده که به صورت تخصصی در حوزه آموزش فعالیت کردهاند. در سالهای اخیر نیز، اظهارنظرهای کارشناسی و دغدغهمحور او درباره مسائلی همچون عدالت آموزشی، رتبهبندی معلمان و مسائل ساختاری آموزشوپرورش، بازتاب زیادی در رسانهها و فضای کمیسیون داشته است.
حضور پررنگ و مؤثر فیاضی در جلسات تخصصی، سبب شد تا در رقابت امروز بتواند آرای قابلتوجهی از اعضای کمیسیون را به خود جلب کند؛ امری که او را به یکی از چهرههای اثرگذار در آینده تصمیمسازیهای آموزشی در مجلس تبدیل میکند.
ابهام یا بازتعریف؟
هرچند منادی برای دومینبار پیاپی به ریاست کمیسیون آموزش رسید، اما کسب این جایگاه با حداقل رأی ممکن، آنهم در مقایسه با سایر رؤسای کمیسیونها، نکتهای است که در تحلیل فضای سیاسی مجلس نمیتوان آن را نادیده گرفت. این نتیجه، بیش از آنکه نشانه نارضایتی باشد، میتواند بازتابگر فضایی رقابتی، پویا و چندصدایی در درون کمیسیون آموزش تلقی شود؛ فضایی که از حضور فعال چهرههایی مانند فیاضی نشأت میگیرد.
چشمانداز کمیسیون آموزش در سال آینده
انتخابات امروز بیش از آنکه پایان یک رقابت باشد، آغازی برای فصل جدیدی از تعاملات و گفتوگوها در کمیسیون آموزش است. تثبیت ریاست منادی در کنار تقویت موقعیت چهرههایی مانند فیاضی میتواند به تقویت تصمیمگیری جمعی و بهبود عملکرد این کمیسیون در مواجهه با چالشهای مهم آموزشی بینجامد.
منبع: صف اول