کد خبر: ۶۴
۲۲:۴۳ -۱۶ بهمن ۱۳۹۵
دلیل قطعی و محرزی برای اینکه چرا جوانان به سمت مواد مخدر کشیده می شوند وجود ندارد، بلکه محققین معتقدند ترکیبی از دلایل سبب روی آوردن جوانان به مصرف الکل و مواد مخدر می گردد.
ورزش و جوان- دلیل قطعی و محرزی برای اینکه چرا جوانان به سمت مواد مخدر کشیده می شوند وجود ندارد، بلکه محققین معتقدند ترکیبی از دلایل سبب روی آوردن جوانان به مصرف الکل و مواد مخدر می گردد.

دکتر نیل برانشتین در مورد دلایل اصلی و تاثیرگذار که موجب مصرف مواد مخدر توسط جوانان می شود اینچنین می نویسد: بسیار مهم است که والدین این دلایل را بدانند و در مورد خطرات مصرف این گونه مواد با فرزندان خود صحبت کنند.

1- اشخاص دیگر: جوانان، افراد زیادی را می بینند که مواد مختلفی مصرف می کنند. آن ها مشاهده می کنند والدین شان و دیگر بزرگسالان، الکل مصرف می کنند، سیگار می کشند، مواد مخدر مصرف می کنند. بنابراین، مشاهده اینگونه صحنه ها آن ها را تحریک به مصرف این مواد می کند. برخی مواقع نیز به اصرار دوستانشان به این گونه مواد روی می آورند. اما دلیل اصلی می تواند این باشد که آن ها مشاهده می کنند دیگران از استفاده این مواد لذت می برند. بنابراین با خود می گویند امتحان کردن این مواد برایمان یک تجربه خواهد بود.

2- رسانه ها: قریب به 47 درصد جوانان با آنچه در فیلم ها و سریال های تلویزیونی می بینند موافقند. آن ها در فیلم ها مشاهده می کنند که مصرف مواد مخدر و اعتیادآور یک موضوع رایج است، بر طبق مطالعاتی که اخیرا انجام شده، جوانانی که فیلم های با محدودیت سنی بیشتری تماشا می کنند، هفت برابر بیشتر در معرض مصرف مواد مخدر قرار دارند.

3- فرار از حس ناخشنودی: هنگامی که جوانان افسرده هستند و نمی توانند هیچ راهی برای خروج از این حالت پیدا کنند، به سراغ مواد مخدر می روند تا تسکین پیدا کنند. انرژی بگیرند و شاد شوند. در این مواقع است که آن ها قدرت مقاومت خود را از دست می دهند و در دام این مواد می افتند.

4- خستگی: جوانانی که توانایی تحمل تنها بودن را ندارند و این مهارت را ندارند که بتوانند خود را سرگرم کنند، در اولویت در دام افتادن به این گونه مواد هستند. و شرایط زمانی وخیم تر می شود که نه تنها به مصرف مواد مخدر روی می آورند بلکه وارد گروه های تبهکار می شوند.

5- ارضا فوری: جوانان در بعضی مواقع دنبال راهی سریع برای تبدیل حالات روحی و روانی خود می گردند و اینجاست که مواد مخدر و الکل بسیار سریع عمل می کنند. اثر اولیه اینگونه مواد طوری است که فرد مصرف کننده احساس خوبی می کند. جوانان آن را مصرف می کنند چون یک راه میانبر است برای رسیدن به شادی.

6- کمبود اعتماد به نفس: خیلی از جوانان، خجالتی و کم رو هستند و این به دلیل نداشتن یا کمبود اعتماد به نفس است. آن ها در جمع دوستان قرار می گیرند و از طرف دوستان شان به مصرف اینگونه مواد تشویق می شوند و اینجاست که این خجالتی و کم رو بودن کار دست شان می دهد و احساس می کنند در صورت رد کردن درخواست دوستان شان مورد تمسخر قرار می گیرند و اینجاست که کمبود اعتماد به نفس به ضررشان تمام می شود.

7- اطلاعات غلط: شاید اجتناب ناپذیرترین علت مصرف مواد مخدر و الکل از سوی جوانان، نداشتن اطلاعات مناسب و کافی در مورد اثرات ویرانگر آن هاست. معمولا تمام جوانان، دوستی دارند که ادعا می کند که در اینگونه موارد خبره و کاربلد است و تمامی راه های تفریح و سرگرم شدن را می داند، اینجاست که جوان با اعتماد به دوست خود در دام می افتد.

بهتر است همه والدین به فرزندان جوان خود آموزش های کافی را بدهند و به آن ها بفهمانند که مصرف مواد مخدر و الکل چقدر برای سلامتی شان زیان بخش است.

مترجم: محمود ظهوری
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون