نشان تجارت - مسعود دانشمند، عضو هیات مدیره کانون موسسات حملونقل ایران درباره احتمال خروج هندیها از بندر چابهار با فشارهای آمریکا و احتمال استقبال چین از سرمایه گذاری در این بندر اظهار داشت: واقعیت این است که هندیها اصلا نیامدهاند که بخواهند بروند به این معنا که اقدامی در بندر چابهار انجام ندادهاند و ارزش افزودهای ایجاد نشده است. هندیها هیچ جای چابهار حضور ندارند.
وی ادامه داد: قرار بر این بود که با حضور هندیها در بندر شهید بهشتی چابهار این بندر فعال شود، اما به هر دلیلی با دولت ایران به تفاهم نرسیدند و همان تجهیزاتی که وارد بندر شهید بهشتی شد بلااستفاده در بندر مانده و کار نمیکنند. موضوع مهم بندر شهید بهشتی این است که پس کرانه ندارد.
عضو هیات مدیره کانون موسسات حملونقل ایران گفت: عدهای فکر میکنند که مشکل و ضعف بندر شهید بهشتی چابهار نبود جرثقیل است، اما مشکل مهم این بندر نبود پسکرانه و زیرساختهایی مانند اتصال به شکبه ریلی و جادهای است. باری که در بندر چابهار تخلیه میشود باید به مقصد برسد، اما جاده و ریلی برای انتقال بار از این بندر به مقصد بعدی وجود ندارد.
دانشمند با بیان اینکه هر چند اپراتور هندی و دولت ایران قرارداد ۱۰ ساله برای حضور این اپراتور در بندر چابهار را امضا کردهاند، اما هیچ اطلاعاتی از تعهدات دو طرف در این قرارداد نداریم، ادامه داد: نمیدانیم تعهدات دو طرف در بندر چابهار نسبت به یکدیگر چیست؟ البته هندیها هم در مقطعی کار را در بندر چابهار شروع کردند که نتیجه آن ورود ۶ جرثقیل به این بندر بود، اما در نهایت نبود امکانات پسکرانه کار را متوقف کرد.