کد خبر: ۶۱۲۵۳
۱۷:۳۰ -۱۶ اسفند ۱۴۰۳
وداع با کارت سوخت کلید خورد

قاچاق بنزین تمام می‌شود؟

مخالفان طرح اعتقاد دارند ریشه قاچاق بنزین ارتباط چندانی با کارت سوخت خودرو‌های شخصی ندارد

قاچاق بنزین

نشان تجارت - طرح انتقال سهمیه از کارت سوخت به حساب بانکی بدون سروصدای رسانه‌ای در دستور کار قرار گرفت.

به‌زبان ساده اولین قدم‌ها برای حذف کارت سوخت کلید خورد و قرار است بعد اجرای آزمایشی در پنج جایگاه حاضر در تهران، سازوکار جدیدی در پمپ بنزین‌ها آغاز شود. طرح انتقال سهمیه از کارت سوخت به حساب بانکی، قراردادی بین مجلس شورای اسلامی و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی است و موافقان طرح، هدف را قطع ریشه قاچاق بنزین اعلام می‌کنند. در طرف مقابل، مخالفان طرح اعتقاد دارند قاچاق بنزین حتی با فراگیرشدن ماجرای انتقال سهمیه از کارت سوخت به حساب بانکی تمام نمی‌شود و جای دیگری ریشه کرده است.

طرح انتقال سهمیه از کارت سوخت به حساب بانکی امضا شد

طرح انتقال سهمیه از کارت سوخت به حساب بانکی لابلای مهمترین اخبار حوزه اقتصادی در روز‌های پایانی سال دوباره مطرح شد. درست در روز‌هایی که اغلب توجه‌ها در حوزه بازار و اقتصاد به ماجرای تعیین‌تکلیف حقوق کارگران، واریز سود سهام عدالت و کالابرگ الکترونیکی معطوف شده، در مجلس شورای اسلامی مراسمی تحت‌عنوان امضای قرارداد اجرای آزمایشی انتقال سهمیه بنزین از کارت سوخت به حساب بانکی صاحبان خودرو برگزار شد.

خبر طرح انتقال سهمیه از کارت سوخت به حساب بانکی روز سه‌شنبه ۱۴ اسفند بدون جار و جنجال سر از رسانه‌ها درآود. عکسی که از این مراسم منتشر شده نشان می‌دهد قول و قراری بین مجلس شورای اسلامی و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، رسما منعقد شده و پای قرارداد را رئیس کمیسیون انرژی مجلس و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی امضا کرده‌اند.

طرح انتقال سهمیه از کارت سوخت به حساب بانکی چیست

طرح انتقال سهمیه از کارت سوخت به حساب بانکی بحث امروز و دیروز نیست و نماینده‌های مجلس شورای اسلامی هر از گاهی سراغش می‌روند. ماجرا اتفاقا به برنامه هفتم ارتباط دارد و حالا با انعقاد قرارداد، ظرف چهار ماه با همکاری بانک مرکزی انتقال سهمیه سوخت به کارت بانکی صاحب خودرو را اتفاق می‌افتد.

طرح انتقال سهمیه از کارت سوخت به حساب بانکی البته فعلا فقط به‌شکل آزمایشی انجام می‌شود و با طرحی که قبلا در کیش و قشم اجرا شده، تفاوت دارد. طرحی که قبلا در کیش و قشم اجرا شد، سهمیه بنزین را به کد ملی اشخاص اختصاص می‌داد و حالا طرح جدید سهمیه را به خود خودرو منتقل می‌کند.

وداع با کارت سوخت کلید خورد؛ قاچاق بنزین تمام می‌شود؟ طرح انتقال سهمیه از کارت سوخت به حساب بانکی با طرحی که قبلا در کیش و قشم اجرا شده، تفاوت دارد

طرح انتقال سهمیه از کارت سوخت به حساب بانکی به‌شکلی طراحی شده که کارت سوخت رسما کنار گذاشته می‌شود. در قدم بعدی براساس سامانه‌ای که طراحی می‌شود، احراز هویت افراد استارت می‌خورد. بعد این مرحله هم یک کد اختصاصی برای شخص صادر می‌شود و فرد با مراجعه به جایگاه، از طریق همان کد می‌تواند برای سوخت‌گیری اقدام کند.

مبلغ سوخت به‌شکل سیستماتیک از حساب بانکی افراد کسر می‌شود و این وسط به‌خاطر استفاده از کد اختصاصی، حتی نیازی به خود کارت‌های بانکی هم نیست. موافقان طرح ادعا می‌کنند حتی اگر کسی برای دریافت کد گوشی هوشمند نداشته باشد، می‌تواند از طریق پیامک کد اختصاصی را دریافت کند.

طرح انتقال سهمیه از کارت سوخت به حساب بانکی، قرار است فعلا از پنج جایگاه به‌شکل آزمایشی در تهران شروع شود و اگر موفق بود، توسعه پیدا کند.

موافقان طرح انتقال سهمیه از کارت سوخت به حساب بانکی چه می‌گویند؟

طرح انتقال سهمیه از کارت سوخت به حساب بانکی به‌خاطر قاچاق سوخت مطرح شده است. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش ادعا می‌کند ۴۰ درصد از حجم سوخت‌گیری در کل کشور از مسیر کارت‌های موجود در جایگاه‌های سوخت انجام می‌شود و همین موضوع بزرگترین بستر را برای قاچاق بنزین فراهم می‌کند.

موافقان طرح انتقال سهمیه از کارت سوخت به حساب بانکی می‌گویند کارت سوخت دوای درد قاچاق بنزین نیست و برای جلوگیری از قاچاق بنزین باید سراغ طرح جدیدی برویم.

طرح انتقال سهمیه از کارت سوخت به حساب بانکی فعلا یکی از اولین طرح‌های آزمایشی مجلس برای نبرد با قاچاق بنزین است. آنها اعتقاد دارند همین طرحِ انتقال سهمیه از کارت سوخت به حساب بانکی، روند اختصاص سوخت در کشور را شفاف‌تر می‌کند و پتانسیل حذف مشکلات و تخلف‌های بنزینی را دارد. آنطرف، اما مخالفان طرح حرف دیگری می‌زنند.

مخالفان طرح انتقال سهمیه از کارت سوخت به حساب بانکی چه می‌گویند؟

کارت سوخت طبق ادعای موافقان طرح انتقال سهمیه به حساب بانکی، بستر بزرگی برای قاچاق فراهم می‌کند، اما یکسری از کارشناسان حوزه انرژی مسائل بزرگتری را مطرح می‌کنند. مسئولان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از رقمی نزدیک ۲۰ تا ۳۰ میلیون لیتر به‌عنوان حجم قاچاق روزانه خبر می‌دهند که با یک حساب سرانگشتی محتاج تردد روزانه هزار و ۵۰۰ تا دو هزار کامیون از مرز‌های کشور است.

کارشناسان حوزه انرژی می‌گویند برای نبرد با قاچاق بنزین نظارت روی کارت سوخت خودرو‌های شخصی به‌تنهایی جوابگو نیست. چون حتی اگر کارت سوخت خودرو‌های شخصی برای قاچاق بنزین استفاده شود، بازهم مرحله خروج بنزین از باک خودرو مطرح است و ایراد، جای دیگری قرار دارد. مخالفان طرح می‌گویند همان میزان قاچاق بنزینی که از کارت‌های سوخت جریان دارد، می‌تواند از حساب‌های بانکی هم ادامه داشته باشد و اساسا در روزگاری که برای هر اقدامی امکان مانیتورینگ فراهم است، رد پای قاچاق بنزین را باید جای دیگری پیدا کرد.

منبع: فرارو
ارسال نظرات
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون