نشان تجارت - سیدمحسن موسویزاده، نماینده اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات، نشاندار کردن مالیاتها را یکی از اقدامات اساسی در راستای ارتقای زیرساختهای آموزشی و شفافیت مالیاتی توصیف کرد. وی با اشاره به نقش این طرح در بهبود وضعیت آموزش و پرورش کشور گفت: «در شرایطی که کشور با کمبود فضاهای آموزشی و فرسودگی گسترده مدارس مواجه است، اجرای طرح نشاندار کردن مالیاتها میتواند بهعنوان یک راهکار مؤثر برای توسعه زیرساختهای آموزشی و رفع این کمبودها عمل کند.»
موسویزاده افزود: «این طرح نه تنها شفافیت در هزینهکرد مالیاتی را افزایش میدهد، بلکه بهعنوان یک مشوق برای مالیاتدهندگان عمل میکند. وقتی مالیاتدهندگان بدانند که مالیات پرداختی آنها بهطور مستقیم در پروژههای مهمی نظیر توسعه فضاهای آموزشی و رفع نیازهای مناطق محروم هزینه میشود، انگیزه بیشتری برای پرداخت مالیات خواهند داشت.»
وی با تأکید بر اهمیت مشارکت دولت و خیرین در این زمینه اظهار کرد: «با وجود تلاشهای گسترده خیرین مدرسهساز، هنوز هم کشور با کمبود فضاهای آموزشی مناسب و فرسودگی مدارس مواجه است. طرح نشاندار کردن مالیاتها میتواند در کنار اقدامات خیرین و حمایتهای دولتی، گامی بزرگ برای حل این مشکلات باشد. با تأمین منابع مالی از طریق مالیاتهای نشاندار، میتوان مدارس جدیدی در مناطق محروم ساخت و فضاهای آموزشی فرسوده را بازسازی کرد.»
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات با اشاره به نتایج مثبت این طرح در سایر کشورها، بیان کرد: «تجربه نشان داده است که اختصاص هدفمند منابع مالیاتی به حوزههای خاص، از جمله آموزش و پرورش، میتواند تغییرات چشمگیری در کیفیت و دسترسی به خدمات ایجاد کند. در کشور ما نیز اجرای این طرح میتواند فرصتهای آموزشی بهتری برای دانشآموزان مناطق محروم فراهم کند و زمینهساز رشد استعدادهای بالقوه آنها باشد.»
موسویزاده در ادامه با بیان اینکه تاکنون پروژه بیش از ۳۰۰ مدرسه با استفاده از طرح نشان دار کردن نحوه هزینه کرد مالیات ها تامین مالی کامل شده است تصریح کرد: «آموزش و پرورش یکی از پایههای اساسی توسعه هر کشور است. سرمایهگذاری در این حوزه، سرمایهگذاری برای آینده است. طرح نشاندار کردن مالیاتها، با تمرکز بر توسعه زیرساختهای آموزشی، میتواند به بهبود کیفیت آموزش و افزایش عدالت آموزشی در کشور کمک کند.»
وی در پایان گفت: «اجرای موفق این طرح نیازمند همکاری همهجانبه دولت، مجلس و مردم است. ما در کمیسیون آموزش و تحقیقات، با جدیت این موضوع را پیگیری میکنیم تا بتوانیم از منابع مالیاتی به بهترین شکل ممکن برای آیندهسازان این کشور بهره ببریم.»
منبع: پانا