نشان تجارت - مینا قدرتی: آموزش پیش از دبستان چیست؟ وقتی ما از آموزش پیش از دبستان صحبت میکنیم عموماً توجهمان به یک سال پیش از دبستان است اما در واقع این آموزش به آموزشهای ۳ تا ۶ سال قبل از ورود به مدرسه گفته می شود. در آموزش پیش از دبستان قرار نیست کودک را یکسال زودتر به فضای آموزشی بفرستیم بلکه لازم است این آموزش -که همراه بازی نیز هست- جنبههای متعدد رشد کودک را مورد توجه قرار دهد. در برخی از کشورها این آموزش به ۳ تا ۴ سال قبل از ورود به مدرسه بر می گردد اما در کشور ما این آموزش جزو حداقل ها و یک ساله است.
چرا آموزش پیش دبستان اهمیت دارد؟ آموزش پیش از دبستان کمک میکند تا سالهای طلایی رشد و یادگیری از دست نرود. نتایج برخی مطالعات نشان میدهد که حدود ۴۰ درصد یادگیری کودک قبل از ۴ سال و ۳۰ درصد بین ۴ تا ۸ سال و ۳۰ درصد مابقی، ۸ سال به بالاست. یعنی یک دوره طلایی ۴ تا ۸ ساله را پیشرو داریم که اگر از این دوره خوب استفاده شود، بخش مهمی از یادگیری را میتواند پوشش دهد.
این دوره به کودکان برای انتقال هموارتر از محیط خانه به محیط ساختارمند مدرسه کمک میکند، یعنی محیط پیش دبستان محیطی است بین محیط خانه و مدرسه و این کمک میکند به انتقال بچه به دوران مدرسه و تعامل با همسالانش. همچنین این دوره به رشد عاطفی کودک کمک میکند و نیازهای ویژه کودک را شناسایی میکند. برخی از مشکلات کودکان از جمله مشکلات شنیداری، گفتاری و ... در همین دوره شناسایی می شود و اگر در همین دوره اقدام به رفعش شود، بسیاری از مشکلات کودکان در دوران مدرسه رفع خواهد شد و در نتیجه از این نظر هم این دوره بسیار حیاتی است.
تقویت اعتماد به نفس کودکان نیز از دیگر مزیت های این دوره آموزشی است. در واقع دوره پیش دبستانی تلاش می کند تا خیلی از کمبودهای آموزشی درون خانواده را برای کودک جبران کند. زمانی که کودک این دوره را نگذراند و این جبران را نداشته باشد ، ورود نابرابری به مدرسه دارد و وقتی این ورود نابرابر اتفاق میافتد، اعتماد به نفس پایینتر، رشد نامتناسب نسبت به سایر همسالان و در نتیجه ترک تحصیل زود هنگام را تجربه می کند. آموزش پیش دبستانی از جمله آموزشهایی است که بالاترین بازدهیها را در حوزه آموزش دارد. کاهش چشمگیر اضطراب جدایی، مهارتهای بالاتر شناختی، نظم پذیری بیشتر در کلاس هم از دیگر مواردی است که معلمان آن را از ویژگی های دوره آموزش پیش دبستان اعلام می کنند.
طرح آموزش و پرورش برای دوره آموزش پیش دبستانی فقط در همین حد است که یک سال این آموزش عقبتر بیفتد و بچهها به جای ۷ سالگی وارد شدن به حوزه آموزش و پرورش، یک سال زودتر وارد شوند. اما نه! وقتی ما از آموزش پیش دبستانی صحبت میکنیم در واقع از چهارچوب آموزشی ویژه ای می گوییم که در واقع اختلافات زبانی، اختلافات محیطی و ... را در کودک می تواند ببیند. در این دوره قرار نیست ۴۰ نفر مثل بچه های کلاس اول ما، سر کلاس حاضر شوند. بلکه قرار است با تعداد کمتری اتفاق بیفتد و بازی محور باشد. این دوره نیاز به مربیهای متخصص دارد و در صورتی می تواند موفقیت آمیز باشد که یک آموزش کیفی متناسب نیازهای کودک را داشته باشد.