کد خبر: ۵۸۰۳۹
۱۳:۰۲ -۱۱ آذر ۱۴۰۳

خودرو Teewave AR.۱؛ شاهکار رودستر برقی گوردون موری و توری

در این مطلب به بررسی خودروی Teewave AR.۱، محصول مشترک شرکت های گوردون موری و توری خواهیم پرداخت.

معرفی خودرو برقی

نشان تجارت - Teewave AR۱ حاصل قابلیت‌های طراحی و مهندسی شرکت موری و یکپارچگی مهندسی و هنر بکارگیری از مواد سبک وزن شرکت تورِی است. گوردون موری یکی از طراحان افسانه‌ای تاریخ خودروسازی و صنایع  Toray، نمونه اولیه این خودروی اسپرت الکتریکی با نام TEEWAVE AR.۱ را معرفی کردند. در ادامه این مطلب به ویژگی های این شاهکار مشترک گوردون موری و تورِی خواهیم پرداخت.

تیم طراحی خودروی Teewave AR.۱

در روزی که پروژه T.۳۲ یا Teewave AR۱ برای اولین بار در توکیو معرفی شد، دنیای خودرو با شرکتی به نام صنایع Toray، یکی از تولیدکنندگان پیشرو فیبر کربن در جهان آشنا شد. صنایع Toray، یک شرکت ژاپنی که متخصص در تولید فیبر کربن و مواد سبک وزن است. معماری منحصر‌به‌فرد الکتریکی و واحد‌های کنترل Teewave AR۱ توسط گوردون موری طراحی توسعه داده شده است.

تیم طراحی مفهومی Teewave AR۱ شامل بری لت، فرانک کاپاک، کوین ریچاردز و گوردون موری بودند. طراحی بیرونی و داخلی توسط بری لِت، کوین ریچادرز، زاچاری سوارد و گوردون مورای انجام شد. رهبر پروژه در گوردون موری، مارک لوئیس بود.

Teewave AR.۱؛ شاهکار اسپرت گوردون موری و توری

تیم اصلی طراحی معماری توسط بری لِت و تیم مهندسی، کامپوزیت و تحلیل توسط فرانک کاپوک رهبری می‌شد، در حالی که طراحی سیستم الکتریکی و قدرت خودرو توسط دکتر رالف کلاگ انجام شد.

در تمام مراحل طراحی و توسعه، گوردون موری و توری بسیار نزدیک بر روی طراحی، استفاده از مواد و کاربرد‌های خودروسازی Toray کار کردند.

کل پروژه از بحث‌های مفهومی گرفته تا وسیله نقلیه در حال اجرا فقط ۹ ماه طول کشید و به صورت هدف تحویل شد، هم از نظر هزینه و هم از نظر تحویل نهایی. البته AR.1 به‌عنوان خودرویی تولیدی طراحی نشده و هدف از ساخت آن نمایش توانایی‌های تی‌ویو بود. به همین دلیل، رودستر الکتریکی گوردون موری در حد همین یک نمونه باقی ماند.

ویژگی های خودروی Teewave AR.۱

TEEWAVE AR.۱، یک ماشین اسپرت برقی دو سرنشینه است. این خودرو که تنها ۱۸۷۸ پوند وزن دارد، توسط موری برای صنایع Toray، یک شرکت ژاپنی که متخصص در تولید فیبر کربن و مواد سبک وزن است، طراحی شده است.

Teewave AR.۱؛ شاهکار اسپرت گوردون موری و توری

شاسی کاملا جدید مونوکوک، صندلی‌ها و بدنه این رودستر کوچک، همگی از فیبر کربن ساخته شده‌اند. با نگاهی به AR۱ متوجه استفاده از مقدار زیادی فیبر کربن در ساخت آن خواهید شد که یک پیوند بصری با ساختار مونوکوک فیبر کربن خودرو را نشان می‌دهد. استفاده از این فیبر کربن در ساخت آن باعث می شود این خودرو در هنگام تصادف ایمنی بالایی از خود نشان دهد. کربن مونوکوک، یکی از فناوری‌های کلیدی TEEWAVE، می‌تواند برای انواع خودرو‌های غیر از خودرو‌های اسپرت ۲ نفره استفاده شود.

Teewave AR.۱؛ شاهکار اسپرت گوردون موری و توری

شتاب Teewave AR۱

Teewave AR۱ صرفنظر از نامش یک ماشین الکتریکی تماشایی است. T.۳۲ با سرعت ۱۰۰ مایل در ساعت، برد فهرست شده ۱۰۰ مایل دارد و در حدود هشت ساعت شارژ می‌شود. توجه زیادی به وزن کم، مرکز ثقل کم و هندسه تعلیق شده است که منجر به تعادل سواری و هندلینگ عالی شده است. علیرغم وزن سبک، رودستر موری و توری تنها در مدت ۱۱.۴ ثانیه ۰ تا ۶۰ و حداکثر سرعت ۹۱ مایل در ساعت می‌رسد.AR.۱ دارای وزن بسیار کم فقط ۸۵۰ کیلوگرم (شامل باتری ۲۴۰ کیلوگرمی) است که حدود ۴۰۰ کیلوگرم سبک‌تر از تسلا است. 

Teewave AR.۱؛ شاهکار اسپرت گوردون موری و توری

سیستم برق Teewave AR۱

یک سیستم انتقال قدرت میتسوبیشی i-MiEV بین محور عقب AR۱ و محفظه سرنشینان قرار گرفته است. اگرچه AR۱ تنها دارای وزن پر ۶۳ اسب بخار و گشتاور ۱۳۳ پوند فوت است، وزن پایین ۱۸۵۲ پوندی، سیستم تعلیق دوبل جناغی، فرمان فوق العاده سریع و ترمز‌های قدرتمند پکیج جذابی را ایجاد می‌کند. این موتور توسط یک بسته باتری لیتیوم یون تغذیه می‌شود که می‌تواند در مدت شش ساعت به طور کامل شارژ شود و توان طی مسافت ۱۱۵ مایلی را به خودرو می دهد.

Teewave AR.۱؛ شاهکار اسپرت گوردون موری و توری

سایر تجهیزات خودروی Teewave AR.۱

Teewave AR۱ علاوه بر وزن کم، در هر چهار گوشه از جناغ‌های دوبل فنردار استفاده می‌کند و میله‌های ضد رول در جلو و عقب وجود دارد. ورودی‌های فرمان از طریق راه‌اندازی قفسه و پینیون بدون کمک ساخته می‌شوند و وظایف توقف توسط ترمز‌های دیسکی با کمک الکتریکی انجام می‌شود. ردپایی از رودستر تسلا و پاگانی زوندا در ظاهر این خودروی دو سرنشینه دیده می‌شود، اما چراغ‌های جلو و عقب آن را متمایز می‌کند. AR.۱ همچنین از تسلا کوچکتر است، علاوه بر آن وزن آن حدود ۹۰۰ پوند کمتر از آن EV است.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار
گوناگون