نشان تجارت - علی استرابی آشتیانی: اصطلاح جمعه سیاه، بیشتر در فرهنگ غربی و به خصوص در آمریکا شناخته شده است و به اولین جمعه پس از روز شکرگزاری (Thanksgiving) اشاره دارد. در این روز فروشگاهها تخفیفهای چشمگیری ارائه میدهند و خریداران برای تهیه کالاها هجوم میبرند.
بلک فرایدی یا جمعه سیاه، آخرین جمعه ماه نوامبر است که همه فروشگاهها و برندها تخفیفات زیادی روی اجناس خود در نظر میگیرند. در این روز اگر فروشگاهی، در طول سال فروش خوبی نداشته باشد، میتواند قسمتی زیادی از آن را جبران کند. این حراج شامل خرید آنلاین و حضوری از فروشگاهها بلک فرایدی میشود.
اولین باری که از کلمه جمعه سیاه استفاده شد، به سال ۱۸۶۹ باز میگردد. جالب است بدانید که این تاریخ و استفاده از این کلمه، در واقع هیچ ربطی به خرید کریسمس و سال نو نداشت. این روز در واقع روزی بود که قیمت طلا در آمریکا به شدت سقوط کرد و این افت ارزش طلا تا سالها روی اقتصاد آمریکا تاثیر منفی گذاشت.
اما اولین باری که این عبارت به خرید کریسمس ارتباط پیدا کرد، اواخر دهه ۵۰ و اوایل دهه ۶۰ در فیلادلفیا بود. در آخرین جمعه سال، مردم برای خرید کریسمس و سال نو روانه مراکز خرید و مراکز شهر فیلادلفیا میشدند و ترافیک بسیار سنگینی در این منطقه ایجاد میشد. مشغله پلیس راهنمایی به قدری در این روز زیاد میشد که این روز برای آنها تبدیل به یک کابوس شده بود. به همین دلیل هم پلیس این شهر از کلمه جمعه سیاه برای توصیف این ترافیک سنگین استفاده کرد.
در طی سالیان سال، محبوبیت جمعه سیاه رفتهرفته بیشتر شد. با افزایش استقبال مردم از خرید در روز بلک فرایدی، رقابت بین فروشندهها هم افزایش پیدا میکرد. دیگر رقابت اصلی تنها بر سر تخفیف گذاشتن بر روی اجناس نبود. این که چه فروشندهای زودتر از همه تخفیفهای بلک فرایدی خود را شروع کند هم اهمیت بسیار زیادی داشت. فروشگاههایی مانند والمارت، تارگت، بست بای و بسیاری فروشگاههای بزرگ یا زنجیرهای دیگر، همگی به دنبال این بودند که تخفیفهای خود را زودتر از رقیبان شروع کرده و مشتریهای بیشتری را به سمت خود بکشند. در ابتدا این کار باعث شد که بلک فرایدی تبدیل به یک رویداد یک هفته ای شود و فروشگاه ها تا ۷ روز تخفیف به مشتریان خود میدادند. اما رفتهرفته روز شروع تخفیفهای زودتر و زودتر شد. تا جایی که با شروع ماه نوامبر، تخفیفهای بلک فرایدی هم در بسیاری از فروشگاهها شروع میشدند.
شروع زودهنگام تخفیفها و افزایش مدتزمان تخفیف بلک فرایدی، تنها به نفع فروشندگان نبود، بلکه خریداران و مشتریها هم تا حدود بسیار زیادی از این موضوع استفاده میکردند. مثلاً دیگر هیچ فردی بهخاطر ترس تمامشدن تخفیفها، بیدقت خرید نمیکرد و خوب به جنس منتخب خود، توجه میکرد. همچنین به دلیل این که فرصت برای خرید زیاد بود، در یک روز ازدحام نمیشد و فضای بیشتری برای گشتوگذار وجود داشت. علاوه بر تمام این موضوعات، افراد فرصت بیشتری برای انتخاب و فکرکردن داشتند و میتوانند چیزهای بیشتری برای تعطیلات سال نو بخرند.
تأثیر اقتصادی بلک فرایدی
بلک فرایدی به دلیل افزایش حجم فروش و ایجاد درآمدهای بالا، تأثیرات زیادی بر اقتصاد محلی و جهانی دارد. در این روز، فروشگاهها با ارائه تخفیفهای وسوسهانگیز، حجم زیادی از موجودی انبار خود را تخلیه میکنند و خریداران نیز فرصت تهیه کالاهای مورد نیازشان با قیمتهای پایینتر را پیدا میکنند.
فرصت برای کسب و کارهای کوچک
کسب و کارهای کوچک و فروشگاههای آنلاین، از جمله آلماپوش، با استفاده از بلک فرایدی میتوانند مشتریان جدیدی جذب کرده و فروش خود را افزایش دهند. ارائه تخفیفهای واقعی و خدمات متمایز، این کسب و کارها را به گزینهای محبوب در میان خریداران تبدیل میکند.
با خرید آنلاین در جمعه سیاه، برای مردمی که امکان سفر به سایر کشورها را ندارند، موقعیت خوبی فراهم میشود تا بتوانند کالاهای مورد نیاز خود را خریداری کنند. تخفیفات در سایتهای آنلاین و اپلیکشنهای برندها زودتر از فروشگاههای حضوری آغاز میشود و این امکان را دارند که اگر کالایی تمام شد، مجدد توسط تامین کننده شارژ شوند.
آمازون (Amazon)، وال مارت (WalMart)، ترندیول (Trendyol) و بوینر (Boyner)، از بهترین فروشگاههای اینترنتی جهان برای جمعه سیاه به شمار میروند که شما به راحتی با جستجوی نام برند یا اقلام مورد نیاز خود میتوانید کالای مورد نظر خود را پیدا و خریداری کنید.
جمعه سیاه قطعا روزی متفاوت برای عاشقان خرید محسوب میشود، اما اگر کمی راجع به اخبار و اتفاقات این روز بشنوید، باید مجهزتر و آمادهتر به خرید بروید. در کشورهای آمریکایی مخصوصا برزیل که یکی از کشورهای رکوددار در فروش روز بلک فرایدی به حساب میآید، اتفاقات عجیب و غریبی بر سر خرید یک کالا رخ میدهد!
همه کالاها در جمعه سیاه تخفیفات ویژهای دارند و قیمت آنها به طور چشمگیری کاهش خواهد یافت، این حراج در وسایل الکترونیکی بیشتر از سایر کالاها به به چشم میآید. تلویزیون، یکی از این کالاهای الکترونیکی محسوب میشود که بر سر خرید آن، افراد باهم میجنگند و حتی به هم شلیک میکنند! یکی دیگر از اتفاقات باور نکردنی جمعه سیاه دعوا بر سر یک دوچرخه کودک بود، که در آخر زنی با شکست رقبا موفق به خرید رایگان آن دوچرخه میشود.
چند سالی است که در نهم آذر ماه همزمان با برگزاری بلک فرایدی دنیا، حراج جمعه سیاه ایران هم برگزار میشود. در این روز برخی فروشگاهها و برندها در مراکز خرید تخفیفاتی را روی کالاهای خود در نظر میگیرند. بلک فرایدی ۱۴۰۳ در ایران هم به صورت آنلاین و هم حضوری برگزار میشود. بسیاری از سایتهای ایرانی مانند دیجی کالا با نزدیک شدن به این روز پکیجهای تبلیغاتی و تخفیفاتی را برای مشتریان خود در نظر میگیرند. جمعه سیاه برندهای ایرانی در این زمان بسیار پرطرفدارهستند و افراد اغلب خریدهای خود را در این زمان انجام میدهند.