نشان تجارت - افزایش تعداد مهاجران قانونی و غیر قانونی در ایران که عمدتا در شهر سکونت دارند و نبود سالها سیاست ادغام اجتماعی در کشور باعث شده تا امروز برخی مشکلات را شاهد باشیم.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، به همین ترتیب تعداد اتباع دانش آموز نیز افزایش یافت و به دنبال آن شایعاتی مبنی بر ساخت و جداسازی مدارس اتباع از مدارس داخلی در فضای مجازی شدت گرفت. در همین باره بسیاری از مردم و همین طور مسئولین به این موضوع واکنش نشان داده و آن را تکذیب کردند.
فرهادی، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: وزارت آموزش و پرورش قصد جداسازی اتباع دانش آموز از ایرانیها را ندارد؛ بدین معنا که دانشآموزان ایرانی در کنار اتباع درس میخوانند.
وی با بیان این که در برخی محلهها تراکم جمعیتی اتباع زیاد است و طبیعتا تراکم جمعیتی اتباع دانش آموز در مدرسه آن محله نیز زیاد میشود؛ افزود: وزارت آموزش و پرورش مدرسه خاص برای اتباع ندارد؛ مگر این که محلهای باشد که جمعیت اتباع قابل توجه باشد و جمعیت غالب آن اتباع باشند. ما اصلا به مدرسه خاص اتباع قائل نیستیم.
وی افزود: همزیستی و تعامل میان دانشآموزان ایرانی و اتباع به بهبود فضای فرهنگی و افزایش تعاملات اجتماعی منجر میشود.
گفتنی است که عدم جداسازی مدارس دانش آموزان ایرانی و اتباع دانشآموزان میتواند مزایای متعددی داشته باشد.
همچنین حضور دانشآموزان از ملیتهای مختلف در یک محیط آموزشی میتواند به تقویت همبستگی اجتماعی و کاهش تبعیضهای قومی و نژادی کمک کند. همچنین تعامل با همسالان از ملیتهای مختلف به دانشآموزان کمک میکند تا مهارتهای اجتماعی خود را تقویت کنند و با چالشهای جدیدی روبهرو شوند.
بر اساس گزارشها، حدود ۶۰۰ هزار دانشآموز غیر ایرانی در مدارس ایران مشغول به تحصیل هستند. این دانشآموزان شامل مهاجران، پناهندگان و کودکانی از کشورهای همسایه و عمدتاً افغانستان هستند که برخی به صورت قانونی و متاسفانه برخی دیگر به طور غیر قانونی در ایران سکونت دارند.