نشان تجارت - امروزه دیگر میتوان آثار تحولاتی را که در گذشتهای دور با هوش مصنوعی متصور میشد مشاهده کرد. ماشین متفکری که انسان مدتهاست در حال ساخت و پیریزی آن است، حالا در علوم و صنایع مختلف بسیار کارآمد آمده و جالب اینجاست که این ابزار هنوز در مرحله بلوغ خود است.
به مناسبت ششمین سالگرد تاسیس پستکس، همایش «نئوپست با تاکید بر نقش دگرگونکننده هوش مصنوعی در صنعت لجستیک کشور» در حضور فعالان این حوزه به تاریخ ۲۴ آبان ۱۴۰۲ برگزار شد.
اولین سخنران همایش نئوپست، در مورد ورود به بازار جهانی و سرمایهگذاریهای خارجی در حوزه هوش مصنوعی سخن گفت. احسان جهانی، مدیرعامل و همبنیانگذار ونچرران، سرمایهگذاریهای بینالمللی در حوزه هوش مصنوعی را بدین شکل تفسیر کرد:
بحث سرمایهگذاری در حوزه لجستیک اینگونه شروع خواهد شد که ما درک کنیم نوآوری در این حوزه به چه سمتی حرکت خواهد کرد. یعنی حرکت را پیشبینی کنیم. هوش مصنوعی برای بهبود کیفیت تجربه مشتری به کار برده میشود. گرچه هوش مصنوعی در حوزه لجستیک میتواند به طرق مختلفی به کار آید. برای ورود به فضای بینالملل باید خودمان و موقعیتمان را بشناسیم. دبی به عنوان یک لانچ پد میتواند فضای خوبی برای ورود شرکتها به بازار بینالمللی باشد.
علیشاد اعتضادی، مدیرعامل دیجیاکسپرس، دومین سخنرانی بود که روی صحنه دعوت شد تا در مورد تاثیر هوش مصنوعی بر بهینهسازی فرایندهای توزیع در لجستیک خردهفروشی به بیان نظرات خود بپردازد. او در صحبتهای خود از چالشهای عمده این صنعت گفت:ترافیک یکی از موضوعاتی است که در تمام دنیا کسبوکارهای این حوزه را درگیر چالش میکند. پیشبینی ترافیک یکی از سختترین امور است. نمیتوان گفت ترافیک فقط در کشور ما وجود دارد. مابقی ابرشهرها مثل تهران هم درگیر این مشکل هستند.
از طرف دیگر شاید مشتریان هنگام تحویل مرسوله در محل حضور نداشته باشند، اینها مواردی هستند که برای یک شرکت لجستیک هزینه به وجود میآورد و ممکن از منجر به کاهش رضایت مشتریان شود.
هوش مصنوعی میتواند در بهینهسازی مسیر توسعه، دقت بالا در پیشبینی تقاضا، اتوماسیون مرکز پردازش و مبادلات، مدیریت موجودی ظرفیت با صورت لحظهای، شخصیسازی تجربه تحویل کالا برای هر مشتری، استفاده از خودروهای بدون سرنشین و پهپاد و بهبود شناسایی تقلب و افزایش امنیت به کار آید.
بابک عقیلی نسب مدیرعامل پستکس، به عنوان سومین سخنران روی صحنه آمد و به ارائه گزارش سالانه و ششماهه اول سال ۱۴۰۳ پستکس پرداخت.
در میانه سال ۱۴۰۳، در پستکس چیزی حدود ۱۰ همت کالا و هفت تن کالا جابهجا شده است. در ایامی که بازار نوسانات خود را داشت و شاهد فیلترینگ بودیم، این فرایند رشد صعودی بوده است. در سال ۱۴۰۲ با فروش ۶۰ میلیارد تومان و سود خالص ۱۲ میلیارد تومان سود.در سال ۱۴۰۲ با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی، طی این سالها به اندازه ۱۱۲ بار چرخش به دور زمین ارسال کالا کوتاه شده است. کاهش این هزینهها منجر به جلوگیری از وارد شدن فشار به محیط زیست و مصرف بنزین به حساب میآید.
پستکس با استفاده از هوش مصنوعی و کاربردیسازی آن توانسته در مساله غرامتهای یک شریک تجاری خود، کاهشی چشمگیر ایجاد کند. عقیلی نسب در این مورد گفت: کاهش غرامت هشت میلیاردی مرسولات دیجیکالا در جایگاه شریک پستکس، به عنوان پلتفرم پستی از هشت میلیارد به ۳۰۰ میلیون تومان صورت گرفته است. بهینهسازی در مسیریابی تا ۳۰ درصد در حوزه سوخت و نیروی انسانی یکی از دستاوردهای شیپیتو بوده است.
در پنل چالشهای امروز فرصتهای فردا در تجارت الکترونیک، محمدحسین کرباسیان مدیرعامل دکا پست، نوید صفری مدیرعامل چاپار، کیوان محیطمافی مدیرعامل دیجینکست و حمیدرضا پاکروان مدیرعامل شیپور حضور داشتند.
حمیدرضا پاکروان مدیرعامل شیپور در نوبت خود به نکتهای اشاره کرد که جالب توجه است: امروزه هوش مصنوعی بیشتر تبدیل به ابزار مارکتینگ شده است. در بحث امنیت هوش مصنوعی بسیار اهمیت دارد. موضوع رگولاتوری اینجا در میان است؛ زیرا همیشه تکنولوژی جلوتر از رگولاتوری است. این پروژه زمانبر خواهد بود. در چند سال گذشته اتفاقاتی افتاد که مایه نگرانی است؛ هک شدن کسبوکارهای بزرگ و از دست رفتن دیتای مهم چیزی است که ما را نگران میکند.
نوید صفری در نوبت خود، به کاربرد هوش مصنوعی در حوزه نیروی انسانی پرداخت: ما در بخشی از سرویسمان داریم از قیمتگذاری پویا استفاده میکنیم. ماشین این اطلاعات را بین همکاران توزیع میکند. سعی کردیم هزینههای عملیاتی را کاهش دهیم و بهینهسازی کنیم. دغدغه ما جذب و نگهداشت نیروی انسانی و نیروی مناسب انسانی است.
محمد احمدی مدیرعامل شرکت ملی پست به عنوان آخرین سخنران به تعریف هوشمندسازی در صنعت پست و لجستیک خردهفروشی فروشی رسید. بخشی از صحبتهای احمدی بدین ترتیب بود: ما نیاز داریم دانش را مدیریت کنیم تا به صورت یکپارچه منتشر شوند. تا از موازیکاری جلوگیری کنیم. باید به صورت اکوسیستمیک با این ماجرا مواجه شویم. از بخش الیت خارج کنیم و آن را انتقال دهیم به لایههای عملیاتی.
این حوزه نیازمند کار جدی است. با توجه به تاریخچه ما در پست و پست مدرن هنوز زنجیره تامین شکل نگرفته است. ما باید به گونهای رفتار کنیم که حس تقابل بین بخش خصوصی و دولتی از بین برود و کاهش پیدا کند.
ما آمادهایم از هر توانمندی استفاده کنیم. هنوز حد و حدود صنعت پست را نمیدانیم. ایجاد یک زبان مشترک بسیار مهم است.