کد خبر: ۵۵۶۷۰
۲۱:۰۰ -۳۰ شهريور ۱۴۰۳

راهکار جدید بانک مرکزی برای وام ازدواج چیست؟

جلسه رئیس‌کل بانک مرکزی با اعضای کمیسیون اصل ۹۰ در فضا و اتمسفری مانند جلسات معمول دولتی برگزار شد. شرکت‌کنندگان دور هم نشسته‌اند، چای و شیرینی و میوه صرف کرده‌اند و با همه وجود امیدوارند خروجی جلسه مشکل صف وام ازدواج را حل کند.

راهکار جدید بانک مرکزی برای وام ازدواج چیست؟

نشان تجارت - اختصاص ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار جدید به هفت بانک برای تسریع پرداخت وام ازدواج مهمترین تصمیم جلسه بود آن هم در شرایطی که دیوان محاسبات همین چند وقت پیش اعلام کرد ۳۵۴ هزار نفر منتظر وام ازدواج هستند. اگر فرض کنیم به همه متقاضیان نفری ۳۰۰ میلیون وام تعلق بگیرد، اعتبار جدید وام ازدواج، نهایتا پاسخگویی نیاز ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار متقاضی خواهد بود. جلسه یکی دو خروجی دیگر هم داشته که آن‌ها هم چندان امیدوارکننده نیستند.

مشکلات سامانه ثبت‌نام وام ازدواج و تلاش برای رفع آن‌ها

ثبت‌نام وام ازدواج، آنلاین انجام می‌شود. متقاضیان به سامانه وارد می‌شوند، فرم‌هایی را پر می‌کنند و مدارک موردنیاز را در موعد مقرر، وقتی نوبتشان اعلام شد با خود به بانک می‌برند. ثبت‌نام آنلاین وام ازدواج به طور طبیعی باید شبانه‌روزی باشد اما...

سامانه وام ازدواج در مدت اخیر که صف طولانی شده و منابع کاهش پیدا کرده، زیاد به مشکل برخورد می‌کند. مراجعه‌کنندگان می‌گویند سیستم به بهانه‌های مختلف اجازه تکمیل ثبت‌نام را نمی‌دهد؛ گاهی عبارت در استان شما هیچ بانکی اعتبار ندارد به نمایش درمی‌آید و در بعضی مواقع باید مجدد تلاش کرد.

تأخیر در ارسال کد شش‌رقمی و مورد اعصاب‌خردکن کد کپچا، اسباب نارضایتی کاربران سامانه وام ازدواج را فراهم می‌کند. در جلسه با کمیسیون اصل ۹۰، ظاهرا مشخص شده سامانه در ساعاتی مختل می‌شود تا جلوی ثبت‌نام متقاضیان جدید و افزایش صف انتظار را بگیرند.

خبر شبانه‌روزی شدن ثبت‌نام در سامانه پرداخت وام ازدواج از اینجا آب می‌خورد. واکنش‌ها به این خبر با ملاحت طبع خاص ایرانی‌ها همراه شد. کاربری نوشته: ممنون! امیدوارم ثبت‌نام ۲۴ ساعته کمک حال مردم باشه، اما کاش فکری هم به حال قسمت تاخیر چندماهه پرداخت وام ازدواج کنید.

مسئولان بانک مرکزی به نمایندگان مجلس قول داده‌اند اختلال سامانه ثبت‌نام وام ازدواج را برطرف کنند و از آن طرف کمک کنند طول صف انتظار کم شود. تدابیر جدیدی برای این کار پیش‌بینی کرده‌اند.

ثبت‌نام متقاضی وام ازدواج علاوه بر مراحل قبلی مثل دریافت مشخصات متقاضی و انجام استعلام‌های لازم از سامانه‌های شاهکار و ثبت‌احوال، از حالا به بعد شامل انتخاب یک بانک عامل ذخیره خواهد شد. به‌این‌ترتیب متقاضی در فهرست ذخیره بانک دیگری قرار می‌گیرد تا در صورت مهیا نبودن شرایط در بانک اول، شانس دریافت وام ازدواج در بانک دیگر را داشته باشد.

سامانه وام ازدواج با تدابیر جدید در زمان سریع‌تری می‌تواند نوبت دریافت تسهیلات را به متقاضیان اطلاع‌رسانی کند.

وام ازدواج در بن‌بست؛ راهکار جدید بانک مرکزی چیست؟ طرح تبدیل وام ازدواج به اعتبار خرید لوازم خانگی، اختیاری است و به متقاضیان اجازه می‌دهد خارج‌ازنوبت تسهیلات بگیرند

سامانه‌ای که شبانه‌روزی نیست

مجموع وام ازدواج و فرزندآوری پرداختی به متقاضیان توسط شبکه بانکی تا الان به حدود ۱۰۰ همت رسیده است. ۸۱ همت از این رقم به وام ازدواج و ۱۹ همت به وام فرزندآوری اختصاص پیدا کرده. بانک‌ها در لایحه بودجه موظف شده‌اند تا پایان سال ۲۰۰ همت به تسهیلات ازدواج و وام فرزند‌آوری اختصاص دهند.

پرداخت وام ازدواج به تمام متقاضیان حاضر در صف طبق محاسبات انجام شده به رقمی معادل ۸۰۰ همت نیاز دارد. محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی در این باره می‌گوید: امسال ۱۴۴ همت برای تسهیلات ازدواج پیش‌بینی شده که با تسهیلات فرزندآوری در مجموع به ۲۰۰ همت می‌رسد. تا امروز ۷۵.۶ همت تسهیلات ازدواج یعنی ۵۳ درصد از کل تسهیلات تکلیفی به ۲۲۷ هزار نفر پرداخت شده است و برای ۳۵۵ هزار نفر حاضر در صف انتظار به ۸۰۰ همت نیاز داریم.


بیشتر بخوانید:  کدام بانک‌ها برای پرداخت وام ازدواج شارژ شدند؟


اعتبار ۵۰ هزار میلیارد تومانی جدید وام ازدواج، از محل سپرده‌های قانونی بانک‌ها نزد بانک مرکزی پرداخت می‌شود. تکلیف ۵۰ هزار میلیارد تومان باقی‌مانده هنوز مشخص نیست. پیشنهاداتی مطرح شده، مثلا رییس کل بانک مرکزی مدتی قبل، در جلسه با مدیران شبکه بانکی امکان تبدیل بخشی از تسهیلات ازدواج به اعتبار خرید کالا را پیش کشید.

تبدیل بخشی از وام ازدواج به اعتبار خرید، در همین جلسه اخیر بانک مرکزی و کمیسیون اصل ۹۰ بررسی شد و احتمالا به همین دلیل محمدرضا فرزین می‌گوید طبق توافق صورت گرفته مقرر است مبالغی نیز از روش‌های دیگر برای متقاضیان پرداخت شود. به گفته او درباره نتیجه قطعی پیشنهاد و تصمیم نهایی در آینده اطلاع‌رسانی لازم صورت می‌گیرد.

عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد، مدتی قبل پیشنهاد داد باتوجه‌به اینکه ممکن است بین متقاضیان حاضر در صف وام ازدواج، کسانی قصد داشته باشند وام را صرف خرید جهیزیه لوازم‌خانگی موردنیاز شروع زندگی مشترک کنند، بانک‌ها بخشی از مبلغ وام ازدواج را در قالب اعتبار خرید لوازم‌خانگی بپردازند.

طرح تبدیل وام ازدواج به پیشنهاد همتی، اختیاری است و این مشوق را در اختیار متقاضیان می‌گذارد که خارج‌ازنوبت تسهیلات بگیرند، اما وام ازدواج نقدی به شکل فعلی همچنان به قوت خود باقی است و تغییری در آن صورت نمی‌گیرد.

تدابیر جدید بانک مرکزی برای تسریع پرداخت وام ازدواج

منابع جدید وام ازدواج از سپرده قانونی خود بانک‌ها نزد بانک مرکزی برداشته می‌شود تا سرعت پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و فرزندآوری بالا برود، اما ۵۰ میلیارد تومان طبق محاسبات نهایتاً برای سه ماه پاسخگوی متقاضیان خواهد بود.

پرداخت وام ازدواج در این مدت به ۱۵۰ هزار نفر تعلق می‌گیرد و ۱۰۰ هزار فقره تسهیلات فرزندآوری پیش‌بینی شده است. بانک مرکزی اعتبار جدید وام ازدواج را در اختیار هفت بانک صادرات ایران، رفاه کارگران، ملی ایران، تجارت، سپه، پست بانک ایران و ملت قرار می‌دهد و فعلا قرار است متقاضیان قبلی که مدت‌ها چشم انتظار بوده‌اند وام بگیرند، اما ثبت‌نام متقاضیان جدید طبق قولی که به نمایندگان مجلس داده‌اند از چهارم، پنجم مهرماه همزمان با باز شدن مجدد سامانه وام ازدواج سرعت می‌گیرد.

مبلغ وام ازدواج برای زوج‌هایی که تاریخ عقد آن‌ها بعد از اول فروردین ۱۳۹۹ است در حالت عادی به ۳۰۰ میلیون تومان می‌رسد، اما اگر داماد زیر ۲۵ سال و عروس کمتر از ۲۳ سال سن داشته باشد، مبلغ وام ازدواج آن‌ها هر کدام آن‌ها ۳۵۰ میلیون تومان در نظر گرفته خواهد شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار
گوناگون