کد خبر: ۵۵۳۴۸
۱۰:۰۵ -۱۹ شهريور ۱۴۰۳

روزنامه اصلاح‌طلب: افزایش قیمت بنزین به شرط افزایش حقوق‌ها

اسماعیل گرامی مقدم در گفتگو با روزنامه اعتماد تاکید می‌کند که دولت چهاردهم قبل از گرانی بنزین باید برنامه‌ریزی‌های عاجلی برای مهار تورم و پایان دادن به تحریم‌ها در دستور کار قرار دهد.

روزنامه اصلاح‌طلب: افزایش قیمت بنزین به شرط افزایش حقوق‌ها

نشان تجارت - روزنامه اعتماد در شماره امروز خود و به بهانه حواشی که برخی اظهارات مسئولان درباره قیمت بنزین ایجاد کرده است، در گفتگو با اسماعیل گرامی‌مقدم به آثار و تبعات افزایش قیمت بنزین پرداخته است.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب می‌گوید: در ایران تورمی وجود دارد که ناشی از کاهش ذخایر ارزی ماست. این تورم به بقیه کالا‌ها منتقل می‌شود و ارزش پولی ملی را کاهش می‌دهد. اگر امروز درخواست برخی مدیران محقق شود و قیمت بنزین مثلا ۱۰ هزار تومان شود، ۶ ماه بعد، تورم ناشی از عدم وجود ارز کافی در کشور به کالا‌های دیگر منتقل شده و این ۱۰ هزار تومان ارزش خود را از دست می‌دهد. دوباره مسوولان در رسانه ملی حاضر شده و اعلام می‌کنند بنزین ارزان است! بنابراین مساله اصلی مهار نرخ تورم است.
گرامی مقدم در پاسخ به اینکه «در صورت افزایش قیمت بنزین چه راهکار‌های جایگزینی باید در دستور کار قرار بگیرد؟» می‌گوید: در صورت افزایش قیمت بنزین، حقوق‌ها و دستمزد‌ها هم باید بالا رود. بلافاصله پس از طرح این ضرورت برخی اقتصاددان‌ها و فعالان سیاسی که معتقد به نظام بازار هستند، می‌گویند اگر حقوق‌ها بالا رود، نقدینگی در جامعه بالا می‌رود و تورم شکل می‌گیرد. این استدلال از اساس باطل است. دنیا امروز می‌داند، افزایش دستمزدها، بین ۲ تا ۵ درصد بیشتر بر تورم اثر نمی‌گذارد. این در حالی است که تورم در ایران ۴۰ تا ۶۰ درصد است و رشد آن هیچ ارتباطی با افزایش دستمزد‌ها ندارد. نقدینگی که از افزایش دستمزد‌ها شکل می‌گیرد، تاثیری در رشد تورم ندارد. ضمن اینکه به دلیل تحریک مصرف رونق تولید را در پی دارد. همچنین به نفع اقتصاد است. اگر مسوولان نگران افزایش حقوق‌ها هستند، نباید قیمت بنزین را هم زیاد کنند. نه از جهت سیاسی و اجتماعی افزایش قیمت بنزین معقول نیست. از نظر منطق اقتصادی هم این موضوع قابل قبول نیست، چراکه افزایش قیمت بنزین گرهی از هزار توی مشکلات اقتصادی ایران باز نمی‌کند. مشکل اساسی اقتصاد ایران، افسارگسیختگی تورم است که ناشی از ذخایر ارزی و کاهش پولی ملی است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون