نشان تجارت - در دنیای خودروسازی، رویکردها به سمت کاهش آلایندگی و حرکت به سمت خودروهای برقی تفاوتهای چشمگیری پیدا کرده است. در حالی که تویوتا، سوبارو و مزدا همچنان به توسعه موتورهای احتراق داخلی (ICE) با استفاده از سوختهای جایگزین متعهد هستند، نیسان مسیر متفاوتی را انتخاب کرده است. این شرکت بهطور کامل تمرکز خود را بر خودروهای برقی قرار داده است. در ادامه به بررسی دلایل و استراتژیهای نیسان برای این تصمیم میپردازیم.
نیسان تصمیم گرفته است تا سرمایهگذاری در موتورهای گازسوز را متوقف کرده و تمرکز خود را بهطور کامل به توسعه خودروهای برقی معطوف کند. این تصمیم به دلیل چندین عامل کلیدی اتخاذ شده است:
مقررات سختگیرانه آلایندگی: کشورهای مختلف، از جمله اروپا و بریتانیا، مقررات سختگیرانهتری برای کاهش انتشار گازهای گلخانهای وضع کردهاند. به عنوان مثال، اروپا مقرراتی را وضع کرده است که خودروها و ونها نمیتوانند به ترتیب بین سالهای ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۹ بیش از ۹۳.۶ گرم دی اکسید کربن در هر کیلومتر و ۱۵۳.۹ گرم دی اکسید کربن در هر کیلومتر منتشر کنند. این محدودیتها بین سالهای ۲۰۳۰ تا ۲۰۳۴ تشدید میشوند. اروپا انتظار دارد خودروها و ونها به ترتیب بیش از ۴۹.۵ گرم دی اکسید کربن در کیلومتر و ۹۰.۶ گرم دی اکسید کربن در کیلومتر تولید نکنند. بریتانیا حتی تا سال ۲۰۳۵ مهلتی برای خودروسازان تعیین کرد تا به طور انحصاری خودروهای بدون آلایندگی را بفروشند.
استراتژی جدید نیسان طرح (آرک): در مارس ۲۰۲۴، نیسان طرحی به نام آرک را معرفی کرد که استراتژی این شرکت برای رشد و انتقال به خودروهای برقی را توضیح میدهد. این طرح دو جنبه اصلی دارد
افزایش فروش: نیسان قصد دارد تا سال ۲۰۲۶، فروش سالانه خود را به یک میلیون واحد افزایش دهد و حاشیه سود خود را تا ۶ درصد افزایش دهد.
انتقال به خودروهای برقی: نیسان برنامهریزی کرده است که تا سال ۲۰۳۰، ۶۰ درصد از سبد جهانی محصولاتش را به خودروهای برقی اختصاص دهد. این شرکت قصد دارد تا سه سال آینده ۱۶ خودروی برقی جدید معرفی کند و تا پایان دهه، ۳۴ خودروی دیگر نیز به بازار عرضه کند.
مزایای اقتصادی و زیستمحیطی: نیسان با تمرکز بر خودروهای برقی، نه تنها به مقررات زیستمحیطی پاسخ میدهد، بلکه به دنبال کاهش هزینههای تولید و افزایش مقرون به صرفه بودن خودروهای برقی برای مصرفکنندگان است. این شرکت قصد دارد با استفاده از نوآوریهای تکنولوژیکی و بهینهسازی فرایندهای تولید، قیمت خودروهای برقی نسل بعدی خود را تا ۳۰ درصد کاهش دهد.
در مقابل، تویوتا، سوبارو و مزدا به تحقیق و توسعه در زمینه سوختهای جایگزین مانند سوختهای زیستی، هیدروژن مایع و سوختهای مصنوعی ادامه میدهند. این خودروسازان معتقدند که میتوانند با بهبود فناوریهای موجود و استفاده از سیستمهای هیبریدی، به بیطرفی کربن دست یابند. با این حال، این رویکردها همچنان با چالشهایی مواجه هستند، از جمله نیاز به متقاعد کردن اتحادیه اروپا برای تغییر مقررات سختگیرانه.
ساخت خودروهای تمام برقی تنها راهی نیست که خودروسازان میتوانند کربن زدایی را دنبال کنند و سه خودروساز ژاپنی دیگر در صدد اثبات آن هستند. تویوتا، مزدا و سوبارو برای سرمایهگذاری در سوختهای جایگزین که میتوانند در خودروهای احتراق داخلی کار کنند، به یکدیگر پیوستهاند. آنها به سوختهای زیستی، هیدروژن مایع و سوخت مصنوعی، همراه با سیستمهای هیبریدی برای موتورهایی که برای کارآمدتر بودن و تولید آلایندههای کمتری در لوله اگزوز طراحی شدهاند، نگاه میکنند. کوجی ساتو مدیر عامل تویوتا، بیشتر در مورد توسعه فناوریهای فعلی برای دستیابی به خنثی سازی کربن است، که کاملاً در تضاد با رویکرد نیسان است.
با این حال، با وجود منابع سوخت جایگزین مانند سوخت زیستی که دی اکسید کربن کمتری نسبت به دیزل یا سایر همتایان مبتنی بر نفت تولید میکنند، به این معنی نیست که آنها انتشار کربن صفر تولید میکنند. بنابراین، تا زمانی که خودروسازان نتوانند اتحادیه اروپا را متقاعد کنند که ممنوعیت خود را تغییر دهد، باید تلاش خود را در بازارهای دیگر نیز متمرکز کنند.
به نقل از slashgear، تصمیم نیسان برای انتقال مستقیم از خودروهای احتراق به خودروهای برقی به طور بالقوه میتواند در صورت صلاحدید خودروساز، فضایی برای نگرانی در مورد سوختهای جایگزین در آینده ایجاد کند. در حال حاضر، این شرکت کاری را به درستی انجام میدهد. فروش خودروهای برقی نیسان از تویوتا در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ جلوتر است و ۴۱۴۲ دستگاه از کراس اوور آریا خود را در مقایسه با تویوتا با فروش ۱۸۹۷ مدل bZ۴X خود، بالاتر از تویوتا است.
تصمیم نیسان برای توقف سرمایهگذاری در موتورهای گازسوز و تمرکز بر خودروهای برقی، نشاندهنده تعهد این شرکت به اهداف زیستمحیطی و پاسخگویی به مقررات سختگیرانه جهانی است. این استراتژی نه تنها به کاهش آلایندگی کمک میکند، بلکه با بهبود هزینههای تولید و افزایش مقرون به صرفه بودن خودروهای برقی، میتواند به موفقیت بلندمدت نیسان منجر شود. در حالی که رقبا به دنبال سوختهای جایگزین هستند، نیسان با تمرکز بر برق، بهطور بالقوه فضای بیشتری برای نوآوری و پیشرو بودن در بازار خودروهای برقی خواهد داشت.