نشان تجارت - «نادر رشیدی» امروز چهارشنبه همزمان با برگزاری ششمین نمایشگاه توانمندیهای صادراتی ایران اکسپو ۲۰۲۴ در همایش معرفی فرصتهای حضور در نمایشگاه بینالمللی واردات چین، اظهار داشت: نمایشگاه بینالمللی واردات چین از سال ۲۰۱۸ به دستور رئیس جمهور وقت چین هر ساله در آبان ماه در شهر شانگهای برگزار میشود.
وی افزود: دفاتر بینالمللی و نمایندگیهایی در شانگهای چین قرار دارند که هدف از نمایشگاه واردات چین حمایت از تجارت آزاد و توسعه صادرات و واردات است.
رشیدی بیان داشت: در دوره سال گذشته این نمایشگاه، ۳۰ شرکت ایرانی در بخش تجاری و ملی در نمایشگاه واردات چین شرکت کردند.
وی با بیان اینکه چینیها به دنبال ارتباط با ایران و کشورهای دیگر هستند، گفت: باید از ظرفیتهای صادراتی به چین استفاده کنیم و از این طریق بازارهای صادراتی را در گروه کالاهای مختلف عرضه کنیم.
باید موقعیت بازار چین را شناخت
«حمید عادلی» رایزن بازرگانی ایران در چین در ادامه این نشست با بیان اینکه باید موقعیت بازار چین را بشناسیم گفت: کالاهای مورد نیاز چینیها را بررسی کنیم و بعد اقدام به صادرات کالاها کنیم.
وی گفت: چینیها به دنبال کالاهای با کیفیت هستند که این موجب رونق صادرات به این کشور میشود.
رایزن بازرگانی ایران در چین با اشاره به اینکه چین در ۴۰ سال گذشته تولید ناخالص خود را ۳۶ برابر افزایش داده است گفت: چینیها با سیاست «درهای باز» به رشد خوبی در تجارت رسیدهاند.
عادلی ادامه داد: چین در ۲۰۲۳ رتبه اول صادرات جهان و رتبه پنجم خدمات را کسب کرده است.
وی تاکید کرد: روسیه و چین رکورد ۲۴۰ میلیارد دلار در کل تجارت را زدهاند. عمده محصولات وارداتی چین کشاورزی و نفتی، دارویی و عمده محصولات صادراتی آنها محصولات مکانیکی و الکتریکی است.
رایزن بازرگانی ایران در چین عنوان کرد: کل صادرات کشور ما سال گذشته ۴۹ میلیارد دلار بوده است که ۱۴ میلیارد دلار صادرات به چین و ۱۸ میلیارد دلار واردات به این کشور بوده است.
عادلی با اشاره به اینکه چین اولین کشور مقصد صادراتی ایران است گفت: چین یک بازار واحد و یکپارچه نیست و مجموعهای از بازارهای برای با ویژگیهای جمعیتی مختلف است سوختهای معدنی، پتروشیمی و مواد خام است. رتبه بعد صادرات کشور ما عراق است.
حضور ۱۲۸ کشور در نمایشگاه واردات چین
«علی طهاری» مدیر کریدور فناوری تا بازار با اشاره به اینکه ۱۲۸ کشور در نمایشگاه واردات چین حضور دارند گفت: در ۲۰۲۳ این نمایشگاه با ۶ گروه کالایی برگزار شد.
وی افزود: ۲۸۹ شرکت در این دوره از نمایشگاه شرکت کردند که از ایران حدود ۳۰ شرکت حضور داشتند که در حوزههای مختلف پتروشیمی، کشاورزی، اقتصادی و سایر موارد بود.
مدیر کریدور فناوری ادامه داد: خدمات و فناوریهای جدید در این نمایشگاه رونمایی شد که ۴۱۰ هزار نفر از این نمایشگاه بازدید کردند.
طهاری با بیان اینکه خانه نوآوری و فناوری و مرکز تجاری ایران در چین راهاندازی شد گفت: به دنبال صادرات محصولات شرکتهای دانش بنیانی هستیم.
وی خاطرنشان کرد: از طریق این مراکز هزار خدمات بازرگانی برای شرکتهای ایرانی در جهت توسعه صادرات و واردات ارایه کردیم.