کد خبر: ۵۱۱۹۰
۰۳:۰۰ -۰۷ اسفند ۱۴۰۲
فریدون مجلسی
با رفع بحران اوکراین احتمالا زمان حضور ایران در عرصه بین الملل فرا برسد

فروش نفت

نشان تجارت - یک دیپلمات پیشین ایران درباره چشم انداز جنگ اوکراین می گوید: روسیه عملا ایران را از رقابت در بازار انرژی جهانی حذف کرد. با رفع بحران اوکراین احتمال زیادی وجود دارد که زمان حضور در عرصه بین الملل فرا برسد. ایران نمی تواند بدون پذیرفتن توافقات و دستور العمل های اف ای تی اف و فراهم آوردن شرایط صلح آمیز بین المللی اقدام کند.

فریدون مجلسی در گفت وگو با خبرنگار شفقنا آینده در پاسخ به این سوال که با توجه به در پیش بودن انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا تاثیر این تحولات را در جنگ اوکراین چگونه ارزیابی می کنید؟ اظهار داشت: جنگ اوکراین جنگی داخلی میان ملت اسلاو است، این جنگ یکی از دردناک ترین جنگ های داخلی است زیرا جنگ های داخلی برادرکشی است. به طور کلی جنگ بد است و این گروه از جنگ ها بدتر است. گروه بزرگی از مردم اوکراین روس هستند و جمعیت بزرگی از مردم روسیه خویشاوندان اوکراینی دارند. این جنگ بالاخره پایان پیدا می کند و با گذر زمان نزدیکی های فرهنگی بیشتری آن ها را در قالب کشور های آزاد و متمدن قرار می دهد. مطمئنا در این جنگ تجاوزگری روسیه مسئول اول است ولی نمی توان ماجراجویی های گروه تندرو اوکراین را نیز نادیده گرفت. این مساله داخلی است و به نظر من امروز هم باید دلایلی برای خاتمه این جنگ وجود داشته باشد.

جنگ اوکراین به ضرر اروپا است

وی افزود: غرب در آغاز این اتفاق آتش افروزی کرده بود ولی امروز به این نتیجه رسیده که جنگ به ضرر اروپا است. اروپا بعد از تحریم روسیه گاز ارزان قیمت روس ها و تجارتی پر منفعت با سرزمینی ارزان قیمت مثل روسیه را از دست داده است. دیگر بازار های جهان در اختیار چین است و اروپا لازم می داند برای رفع زیان های این جنگ و رفع تورمی که در اروپا پیدا شده، بخشی از هزینه کردهایشان در جنگ را خاتمه دهند.

نظر شخصی من این است که آقای ترامپ در صورتی به ریاست جمهوری آمریکا برگزیده خواهد شد که آقای بایدن در سن ۸۲ سالگی و آن هم نه یک ۸۲ سالگی سالم بلکه در وضعیتی که دنیا شاهد پاره ای از اختلالات روانی او بود، همچنان برای کاندیداتوری در انتخابات ۲۰۲۴ پافشاری کند، این وضعیت شانس بزرگی برای جمهوری خواهان است. دوران عجیبی است دو نفر که باید در دوران بازنشستگی خود باشند سرنوشت آمریکا و از جهاتی سرنوشت جهان را بازیچه قدرت طلبی و جاه طلبی خود قرار می دهند.

با رفع بحران اوکراین احتمال زیادی وجود دارد که زمان حضور ایران در عرصه بین الملل فرا برسد

وی تصریح کرد: من بر این باور هستم که هیچ یک از این دو نفر به کاندیداتوری نهایی نمی رسند و سرنوشت آمریکا را یک نسل جوانتر از این دو تن رقم خواهد زد. هنوز راه درازی در پیش است، ایالت های دیگری هستند و سرنوشت کاندیداتوری دموکرات ها نیز هنوز محرز نشده است. سرنوشت جنگ اوکراین نباید ربطی به ایران پیدا می کرد. متاسفانه درگیر کردن ایران در این جنگ و قطع روابط اوکراین با ایران که به موجب قانون غیرمنطقی مجلس این کشور تصویب شد، فرصتی برای روسیه بود. روسیه می خواست از سپر ایران برای اقدامات خود استفاده کند تا رقیب نفتی اش ایران از فرصت تحریم و مشکلات روسیه در بازاریابی استفاده کند و برای توسعه صادرات نفت و گاز خود اقدام کند. روسیه عملا ایران را از رقابت در بازار انرژی جهانی حذف کرد. روس ها و ایرانی ها در جنگ سوریه حضور داشتند روس ها در آسمان هوایی و ایران روی زمین و در میدان حاضر بودند و با رفع بحران اوکراین احتمال زیادی وجود دارد که زمان حضور در عرصه بین الملل فرا برسد. ایران نمی تواند بدون پذیرفتن توافقات و دستور العمل های اف ای تی اف و فراهم آوردن شرایط صلح آمیز بین المللی اقدام کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون