کد خبر: ۵۰۷۸۰
۲۱:۲۷ -۲۳ بهمن ۱۴۰۲
نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: ماهانه حداقل ۱۰ تن زعفران به آن سوی مرز‌ها قاچاق می‌شود که براین اساس حداقل از درآمد ارزی ۱۰۰ میلیون دلار بی نصیب هستیم.

قاچاق ماهانه ۱۰ تن زعفران از مرز‌های کشور

نشان تجارت - غلامرضا میری گفت: با توجه به موانع سد راه صادرات زعفران و افزایش قاچاق انتظار می‌رود که میزان صادرات به رقم سال گذشته ۲۸۶ تن برسد.

به گفته او، گرچه سال گذشته موانع بازگشت ارز به سامانه نیما را داشتیم، اما امسال به دلیل اختلاف قیمت ارز سامانه نیما با بازار آزاد، میزان قاچاق افزایش یافته است.

میری ادامه داد: برآورد‌ها حاکی از آن است که ماهانه حداقل ۱۰ تن زعفران به آن سوی مرز‌ها قاچاق می‌شود که براین اساس حداقل از درآمد ارزی ۱۰۰ میلیون دلاری بی نصیب هستیم.

نایب رئیس شورای ملی زعفران با اشاره به راهکار کنترل قاچاق طلای سرخ افزود: با توجه به برآورد سالانه ۱۲۰ تن قاچاق زعفران معادل خروج حداقل ۱۲۰ میلیون ارز از مرز‌های کشور انتظار می‌رود که مشکلات بازگشت ارز به سامانه نیما مرتفع شود به طوریکه با قیمت‌های توافقی امکان فروش ارز به واردکنندگان وجود داشته باشد. ناگفته نماند با جلوگیری از قاچاق زعفران و توسعه بازار‌های صادراتی، صادرکنندگان به سراغ فرآورده‌های جانبی زعفران می‌روند که این امر به افزایش درآمد‌های ارزی کمک می‌کند.

او قیمت کنونی هرکیلو زعفران دسته را ۵۵ تا ۵۶ میلیون تومان، پوشال ۷۰ تا ۷۱ میلیون تومان، سرگل ۷۳ تا ۷۵ میلیون تومان و نگین ۷۴ تا ۸۲ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به شرایط اقتصادی امکان پیش بینی قیمت‌ها در بازار برای ایام پایانی سال وجود ندارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون