کد خبر: ۵۰۶۹۹
۱۰:۳۸ -۲۱ بهمن ۱۴۰۲
کنترل کف در صنایع اهمیت بسیاری دارد، زیرا کف پیامدهای منفی بر روی بهره وری، ایمنی و کیفیت تولید در صنایع دارد. برای کنترل کف در صنایع، استفاده از محصولات ضد کف و رعایت روش های بهداشتی، تمیزی و نگهداری منظم از اهمیت بالایی برخوردار است.

کنترل کف در صنایع

ضدکف سیلیکونی راه حلی برای بهبود تولید

کنترل کف یک عنصر کلیدی برای بهبود تولید در بسیاری از صنایع است. ایجاد کف در بسیاری از صنایع فقط یک مزاحمت نیست، بلکه یک مشکل است. کف بیش از حد می تواند باعث سرریز شدن، تداخل در فرایندها و بسته بندی و آسیب به مواد یا تجهیزات شود. بهترین راه برای جلوگیری از تشکیل کف استفاده از ضدکف سیلیکونی است. 

آنتی فوم سیلیکونی می تواند با جلوگیری و به حداقل رساندن کف به حل همه این چالش ها به طور مؤثر کمک کند. متأسفانه هنوز بسیاری از فعالان صنعت به دلیل عدم آگاهی از وجود محصولی با این کارایی و کیفیت که می تواند بهره وری در فرایندهای مختلف را افزایش دهد، همچنان با مشکلات حاصل از ایجاد کف، دست و پنچه نرم می کنند و بخش زیادی از انرژی و منابع خود را از دست می دهند.

در این مقاله قصد داریم با ضدکف سیلیکونی به عنوان موثرترین و در عین حال به صرفه ترین انتخاب برای حل مشکلات فرآیندهای صنعتی اشنا شده و مزایای استفاده از این ماده شیمیایی را در صنایع مختلف بررسی کنیم.

فوم یا همان کف، پراکندگی حباب های گاز در فاز مایع است که توسط مواد سورفکتانت تثبیت می شوند. تشکیل کف بر صنایع و فرآیندهای مختلف تأثیر بسیار متفاوتی دارد. تشکیل کف باعث ایجاد مشکلات پرهزینه و وقت گیر از جمله از بین رفتن محصول و آلودگی می شود.  برای مقابله با مشکلات حاصل از ایجاد کف در صنعت، از مواد شیمیایی ضدکف استفاده می شود. 

مواد شیمیایی آنتی فوم، چسبناک هستند، به راحتی روی سطوح کف دار پخش می شوند و به برهمکنش با سطوح رابط هوا - مایع تمایل دارند، و از این طریق لایه های کف را بی ثبات کرده و باعث پاره شدن حباب های هوا و شکسته شدن کف سطحی می شوند. تعیین دقیق فرمولاسیون و نوع آنتی فوم برای هر کاربرد بسیار مهم است.

امروزه بهترین راه حل کنترل کف در صنعت، ضدکف سیلیکونی است. ضدکف سیلیکونی به طور گسترده به عنوان عامل کف زدا در بسیاری از صنایع، از جمله تصفیه آب و فاضلاب، محصولات ساختمانی، رنگ ها و پوشش ها، مایعات فلزکاری، کشاورزی، مواد شوینده، خمیر پالپ و کاغذ و مواد غذایی و دارویی استفاده می شود. ضدکف سیلیکونی محلول در آب، یکی از محصولات جدید بازار مواد شیمیایی است که کارایی بالایی در کنترل کف در فرآیندهای صنعتی دارد. از جمله ویژگی های ضدکف سیلیکونی پایه آب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از بین بردن کف ایجاد شده در محیط
  • جلوگیری از تشکیل مجدد فوم
  • کارایی بالا در دوز پایین
  • حذف سریع کف از انواع سیستم های آبی
  • کارایی بالا در طیف گسترده pH و دما
  • کاهش ضایعات

به طور کلی مواد آنتی فوم یا همان ضدکف در محیط های کف ساز حل شده و می توانند کشش سطحی را کاهش دهند. رایج ترین مواد شیمیایی تشکیل دهنده ضد کف شامل الکل های با جوش بالا، پلی دی متیل سیلوکسان ها و ترکیبات مختلف سیلیکونی با سیلیس هستند. گروه متخصصان دکتر کمیکال با تکیه بر دانش روز دنیا در زمینه مواد شیمیایی، یکی از کاربردی ترین انواع ضدکف که آنتی فوم سیلیکونی است را به فعالان صنایع مختلف ارائه می کند. این آنتی فوم در همه محیط های آبی صنعتی حل شده و کارایی بسیار بالایی در کنترل کف دارد.

روش های کاهش کف در صنایع

آنتی فوم سیلیکونی در چه مواردی استفاده می شود؟

هر فرایندی که در آن مایعات جابجا شوند، پمپاژ شوند و یا با هوا مخلوط شوند، با خطر ایجاد کف مواجه است. مقادیر زیاد فوم یا همان کف، اغلب فرایند تولید را کند، واکنش های شیمیایی را مهار و عملکرد محصول را مختل می کند. از جمله صنایعی که با مشکل ایجاد کف ناخواسته در فرآیندهای صنعتی مواجه بوده و می توانند با استفاده از ضدکف سیلیکونی بهره وری تولید خود را افزایش دهند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بازیافت پلاستیک
  • تولید خمیر و کاغذ
  • کف زدایی جریان زباله های صنعتی و عمومی
  • تولید مواد شوینده، پاک کننده و پولیش
  • کف زدایی بتن و مخلوط خشک
  • کف زدایی شیمیایی کشاورزی
  • صنعت نساجی و چرم
  • تصفیه خانه های آب و فاضلاب
  • تولید رنگ و انواع پوشش ها
  • صنایع پتروشیمی و نفت و گاز

چرا ضدکف سیلیکونی بهترین راه حل برای کنترل کف در محیط های آبی است؟

به طور کلی ضدکف های موجود در بازار به سه دسته پایه آب، پایه سیلیکونی، و پایه روغنی تقسیم می شوند. دسته مواد ضدکف سیلیکونی محصول پیشرو در بازار ضدکف است، و انتظار می رود با گذشت زمان، تقاضا برای ترکیبات ضدکف سیلیکونی افزایش پیدا کند. کشش سطحی کم، بی اثری شیمیایی، پایداری حرارتی و حلالیت در آب، همگی از ویژگی‌های مهمی هستند که باعث تسلط ضدکف سیلیکونی بر بازار این گروه از مواد شیمیایی می شود.

ضد کف سیلیکونی دکتر کمیکال دارای مزایایی نسبت به نمونه های مشابه است. ایجاد اثر ضدکف ماندگارتر نسبت به سایر آنتی فوم ها، اثربخشی بالا بدون نیاز به استفاده از مقادیر زیاد محصول، مقاومت بهتر در برابر حرارت و مواد شیمیایی، ایمن بودن برای افراد و تجهیزات و سازگاری بیشتر با محیط زیست از جمله این مزیت ها است.

با توجه به بازخورد مثبتی که از مصرف کنندگان متعدد این محصول از صنایع مختلف دریافت شده، می توان گفت که مقادیر ماده ضدکف سیلیکونی مورد نیاز برای دستیابی به اثرات مطلوب، بسیار کمتر از سایر محصولات ضدکف مشابه است. به ویژه در فرآیندهای پیچیده و طولانی مدت که اهمیت ماندگاری اثر ضدکف دوچندان می شود.  

به طور کلی می توان گفت استفاده از ضدکف سیلیکونی باعث افزایش کارایی فرآیندهای صنعتی و منجر به بهبود کیفیت محصولات تولیدی می شود. به همین دلیل است که پیش بینی می شود بازار جهانی مواد شیمیایی ضدکف تا 5 سال آینده 3.9 درصد رشد داشته باشد. بخصوص کشورهای چین، هند، ژاپن و به طور کلی منطقه آسیا که در سال 2022 با سهم 41 درصدی بر بازار این ماده شیمیایی مسلط بوده است، انتظار می رود رشد قابل توجهی در این بازار داشته باشند.

ترکیبات آنتی فوم با کاهش مصرف آب و انرژی و تسهیل بازیافت به تولید پایدارتر در سرتاسر جهان کمک می کنند.  از بین انواع ضدکف ها، استفاده از ضدکف سیلیکونی نه تنها کارایی بهتری دارد بلکه مقرون به صرفه تر است و برای افراد و تجهیزات ایمن بوده و با استانداردهای محیط زیستی مطابقت دارد.

برای خرید ضدکف سیلیکونی دکتر کمیکال و کسب اطلاعات بیشتر، از طریق راه های ارتباطی مندرج در وب سایت دکتر کمیکال با کارشناسان ما تماس بگیرید.حذف کف در سیستم های صنعتی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون