کد خبر: ۵۰۶۴۹
۱۷:۰۹ -۱۹ بهمن ۱۴۰۲

محمد صوفی: تلاش کردیم به بهانه فوتبال یک برنامه فرهنگی بسازیم

محمد صوفی گفت: برای اینکه مخاطب ما چیزی فراتر از فوتبال را در این برنامه دریافت کند، تلاش کردیم به بهانه فوتبال یک برنامه فرهنگی بسازیم. از این‌رو، نه به دنبال پول‌پاشی برای حضور چهره‌ها بودیم و نه وایرال شدن به هر قیمتی بودیم.

محمد صوفی

نشان تجارت - فوتبال بی‌نهایت برنامه‌ای است که این روز‌ها از طریق آیو اسپرت پخش می‌شود و فضای متفاوتی را در میان برنامه‌های فوتبالی ایجاد کرده است. همانطور که از اسم این برنامه پیداست، فوتبال بی نهایت، پا را فراتر از یک مستطیل سبز گذاشته و فوتبال را از زاویه‌های گوناگون بررسی می‌کند.

شبکه اینترنتی آیو اسپرت با مدیریت فرشید شریعتی تولید کننده این مجموعه است؛ این برنامه همه روزه با اجرای امین قاضی و غزاله کفاش طلب تقدیم مخاطبان می‌شود و هیوا یوسفی به عنوان کارشناس در آن حضور دارد. علاوه بر این مستند‌هایی از منصور ضابطیان از کشور قطر نیز بخش دیگری از این برنامه جذاب است.

کارگردان این اثر جذاب، محمد صوفی است که به گفته خودش یک برنامه نه فوتبالی بلکه فرهنگی را روی آنتن زنده برده است. او می‌گوید در فوتبال بی نهایت هدف این است مخاطبی که آیو اسپرت را تماشا می‌کند، کنار تماشای فوتبال و گزارش اختصاصی، اطلاعاتی از فرهنگ و سنت‌های کشور‌های گوناگون نیز به دست آورد.

محمد صوفی در رابطه با شکل گیری این برنامه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد۲۴ گفت: فوتبال بی‌نهایت پیش از این در آیو اسپرت بود و شبکه نیز علاقه‌مند به استفاده از این اسم برای ویژه برنامه جام ملت‌های آسیا بود. ویژه برنامه جام جهانی نیز با این نام پخش شد و در مقاطع مختلف نیز از آن استفاده شده است؛ به نوعی برند برنامه‌های فوتبالی آیو اسپرت است. زمانی‌که صحبت از پروژه شد، زمان زیادی برای پیش تولید نداشتیم و با توجه به فرآیند‌ها و هماهنگی‌های انجام شده، بسیار لحظه آخری پروژه تولید شد و پیش تولیدش کمتر از یک هفته بود. کار دشواری است که در این مدت کوتاه برنامه سازی کنی، اما ما سعی کردیم در همین مدت زمان کوتاه استاندارد‌هایی که تیم ما در طول سال‌های اخیر داشته را نگه داریم.

او افزود: فکر می‌کنم آن چیزی که می‌خواستیم اتفاق افتاد، هرچند که عملا همیشه می‌توانیم از چیزی که هست بهتر باشیم؛ با آقای ضابطیان که سال‌ها همکاری داریم. با آقای هیوا یوسفی اولین همکاری را داریم، ایشان روزنامه نگار ارشد ورزشی هستند، اطلاعات دقیقی از فوتبال دارند و رسانه را بسیار خوب می‌شناسند، بدون شک همکار خوبی هستند. برای کار در این شرایط فشرده، بسیار مهم است همگی آمادگی لازم را داشته باشند که خوشبختانه همه همکاران کاملا حرفه‌ای رفتار کردند. شانسی که تیم ما در این سال‌ها داشته این بوده که همیشه یک تیم کاملا حرفه‌ای را در کنار خود داشته‌ایم که برای اینجور مواقع آماده هستند و با خیال راحت برنامه را پیش می‌بریم.

کارگردان برنامه فوتبال بی‌نهایت خاطرنشان کرد: ما سعی کردیم تنوع لازم را داشته باشیم و بخش‌های مختلفی را درنظر گرفتیم. سعی کردیم به بهانه فوتبال، بسیار بیشتر از فوتبال و فراتر از فوتبال باشیم. بدین معنا که برنامه صرفا برنامه‌ای برای جام ملت‌های آسیا نیست و سعی کردیم به همین بهانه در هر قسمت یکی از کشور‌هایی که در جام هستند را بررسی کنیم؛ فرهنگ، آداب، سنت‌ها، موسیقی و... تا با همه چیز آن کشور آشنا شویم و در کنار آن با فوتبال کشور مدنظر نیز آشنا شویم. 

او ادامه داد: در این میان شرایط مهیا شد تا منصور ضابطیان به قطر برود و مجموعه مستنداتی را برای ما بسازد؛ بین همه کار‌هایی که از قطر تولید شده، این مجموعه مستند یکی از متفاوت ترین‌ها بود. آنجا ما به بهانه فوتبال حضور داشتیم، اما سعی کردیم حال و هوای کشور قطر را در این روز‌ها بررسی کنیم و کمی با کشور قطر و جزئیاتش آشنا شویم. بخش جذاب و متفاوت دیگر این برنامه مجموعه مستند “VAR” بود که دکتر رامین حیدری فاروقی از مستندسازان برجسته کشور آن را ساخته بودند؛ مجموعه‌ای فرهنگی و فلسفی که با نگاهی متفاوت به فوتبال تولید شده است.

صوفی خاطرنشان کرد: ما سعی کردیم از آنچه امروز در پلتفرم‌های دیگر ساخته می‌شود فاصله گرفته و صرفا یک‌برنامه فوتبالی نباشیم؛ مخاطب ما چیزی فراتر از فوتبال را در این برنامه دریافت کند، تلاش کردیم به بهانه فوتبال یک برنامه فرهنگی بسازیم. نه به دنبال پول پاشی برای حضور چهره‌ها بودیم و نه وایرال شدن به هر قیمتی! بخش عمده‌ای از مخاطبین تلویزیون اینترنتی آیو، نسل جوان هستند و ما هم سعی کردیم در ساخت این برنامه به شدت مخاطب را در نظر بگیریم و رعایت اصول اخلاقی و حرفه‌ای را در مواجهه با این نسل در نظر داشته باشیم و به قیمت افزایش مخاطب شدن برنامه این اصول را زیر پا نگذاریم تا آیو اسپورت محل امنی برای وقت گذرانی این مخاطبین باشد.

او در پایان تاکید کرد: مدیران و گزارشگران شبکه همگی جوان و بسیار با انگیزه هستند و کاملا با خواسته‌های مخاطبین خود آشنایی دارند. گزارشگران این شبکه در ایجاد هیجان در گزارش همراه با ارائه اطلاعات مناسب بسیار حرفه‌ای و جذاب و موفق عمل می‌کنند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون