کد خبر: ۴۹۸۸۹
۲۰:۰۵ -۰۵ دی ۱۴۰۲
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: در پیشنهادات دولت درباره حقوق بازنشستگان یک سری موضوعاتی دیده شده، اما باید سهم مجلس را هم در نظر گرفت تا بتوان تصمیم‌گیری کرد.
تکلیف حقوق بازنشستگان روشن شد؟
نشان تجارت - در حالی لایحه بودجه ۱۴۰۳ با ۱۲۷ رای مخالف برگشت خورد که یکی از دلایل آن موضوع حقوق بازنشستگان بود که مخالفانی را در مجلس به همراه داشت. حالا مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی توضیحاتی را در این باره ارائه کرده است. او می‌گوید در پیشنهادات دولت یکسری موضوعات دیده شده، اما باید سهم مجلس را هم در نظر گرفت تا بتوان تصمیم‌گیری کرد.
 
آنگونه که رسانه‌ها منتشر کرده‌اند قرار است حقوق بازنشستگان به ۹۰ درصد حقوق و فوق‌العاده‌های مستمر مشمول کسور شاغلان مشابه و همتراز برسد. برای عدالت در پرداخت حقوق بازنشستگان و نیز متناسب‌سازی حقوق آن‌ها طبق هدف عنوان شده دولت مکلف است تا پایان سال سوم برنامه هفتم اقدام لازم را به‌عمل آورد. این افزایش در سال اول معادل ۴۰ درصد و در سال‌های بعد هرکدام ۳۰ درصد خواهد بود.
 
اما نمایندگان مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳ به بند ۶ کمیسیون تلفیق انتقاد کردند که اشاره به همین موضوع داشت. اینکه قرار است منابع انجام این کار از کجا تامین شود؟
 
البته داوود منظور- رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به ایراد نمایندگان گفت که دولت خود را ملزم می‌داند تا منابع مورد نیاز برای متناسب‌سازی حقوق را تامین کند. قالیباف، رئیس مجلس، اما اظهارات وی را متناقض با موضع قبلی دانست و در این باره گفت که «سازمان برنامه و بودجه طی نامه‌ای کتبی به شورای نگهبان اعلام کرده است که به دلیل نبود منابع، با مصوبه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در برنامه هفتم مخالف است و این با صحبت‌های شما در تناقض است؛ بنابراین سازمان برنامه و بودجه باید در نامه‌ای کتبی به مجلس، تصریح کند که دولت با تامین منابع متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان موافق است.»
 
پس از آن بود که این خبر منتشر شد: منابع اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین شده و مقرر شده است که ۵۰ همت از منابع درآمدی از محل افزایش یک‌درصدی مالیات بر ارزش افزوده به همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اختصاص یابد.

منابع متناسب‌سازی باید خارج از صندوق تأمین شود

حالا مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در این باره توضیحاتی را ارائه کرده است. میرهاشم موسوی درباره موضوع متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: در پیشنهادات دولت موضوعاتی مطرح شده و باید سهم مجلس نیز در این زمینه دیده شود تا بتوان تصمیم‌گیری کرد.
 
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی افزود: از زمانی که موضوع همسان‌سازی و متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان به میان آمده هر تعهدی که به موجب قانون بر دوش ما گذشته است انجام داده‌ایم و معتقدیم منابع متناسب‌سازی باید خارج از صندوق تأمین شود، اما به تعهدات خود در قبال بازنشستگان عمل خواهیم کرد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون