کد خبر: ۴۹۸۷۰
۲۱:۳۲ -۰۴ دی ۱۴۰۲
با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال بار دیگر بحث افزایش حقوق بازنشستگان داغ شده است. در سال ۱۴۰۲ بار‌ها موضوع افزایش مجدد حقوق بازنشستگان مطرح شد، اما برخلاف برخی وعده‌ها حقوق بازنشستگان در طول سال تغییری نکرد تا بازنشستگان برای افزایش حقوق تا ابتدای سال ۱۴۰۳ انتظار بکشند.

حقوق بازنشستگان

نشان تجارت - در تازه‌ترین خبر درباره حقوق بازنشستگان اعلام شده که بر اساس منابع مصوب لایحه بودجه ۱۴۰۳ میانگین رشد حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان در سال آینده ۱۸ درصد خواهد بود.

این در حالی است که سرمدی‌واله عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به افزایش حقوق‌ها می‌گوید: هیچ تناسبی بین افزایش ۱۸ درصدی حقوق و تورم رسمی مورد قبول مرکز آمار نمی‌بینم، تنگنا‌های دولت را هم قبول داریم، اما بالاخره باید دغدغه معیشت حقوق بگیران را درک کنیم.

احمد البر حسینی نماینده مردم خدابنده هم می‌گوید: دولت برای کارمندان ۲۰ درصد و بازنشستگان ۱۸ درصد افزایش حقوق پیش بینی کرده است درحالی که تورم بالای ۴۰ درصد است.

با این وجود جعفر قادری نماینده شیراز مدعی شده است: افزایش ۱۸ درصدی حقوق بازنشستگان مازاد بر منابع پیش‌بینی شده در همسان‌سازی است.

متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان چه شد؟

پیش از این وعده داده شده بود که حقوق بازنشستگان ۹۰ درصد حقوق شاغلان باشد. قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی درجلسه علنی روز ۳۰ آبان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بندی مربوط به متناسب سازی حقوق بازنشستگان اظهار کرد: این موضوع بین دولت و مجلس شورای اسلامی و شخص بنده و سازمان برنامه و بودجه قطعی شده است که حقوق بازنشستگان ۹۰ درصد حقوق شاغلان باشد.

وی اضافه کرد: خواهش دوستان در دولت این بود که این کار در طول پنج سال اجرایی شود و اولویت در سال اول بیشتر برای افراد ضعیف‌تر باشد؛ من در جلسه کمیسیون تلفیق هم صحبت کردم، اما به هرحال دوستان در تلفیق تصویب کردند که این موضوع در طول سه سال اجرایی شود؛ در اینجا اختلاف نظر وجود دارد.

از همسان‌سازی حقوق بازنشستگان چه خبر؟

محسن پیرهادی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی به تازگی درباره طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان گفته است: همسان سازی حقوق بازنشستگان یکی از احکام و تکالیف مصوب مجلس در برنامه هفتم توسعه است و اعمال این مهم در بودجه سال آینده به صورت جدی از سوی مجلس دنبال می‌شود، در کنار این مهم هدف از آن ارتقای کیفیت زندگی و قدرت خرید بازنشستگان است، موضوع بازنشستگی و رشد قابل توجه جمعیت بازنشستگان در سه دهه پیش رو از جمله چالش‌های کشور به شمار می‌رود که برای برون رفت از آن باید چاره اندیشی جدی صورت گیرد

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز با تأکید بر اینکه نباید اجرای قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را به شرط و شروط کشاند، بیان کرده است: تلاش خواهیم کرد اجرای قانون افزایش و متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را مصوب کرده و مالیات اضافی هم بر مردم و مصرف‌کننده تحمیل نکنیم.

با وجود آنکه مسئولین دولت و مجلس شورای اسلامی در طول سال جاری بار‌ها نسبت به اجرای طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تاکید کرده‌اند، اما عملی نشدن وعده‌های سنوات پیشین باعث ایجاد موجی از نگرانی در میان بازنشستگان شده و باید دید طرح همسان سازی دقیقا از چه زمانی اجرا خواهد شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون