کد خبر: ۴۹۷۴۶
۱۰:۵۵ -۲۶ آذر ۱۴۰۲
نماینده سبزوار گفت: باید شورای عالی کار که حقوق و دستمزد را مشخص می‌کند به اجرای قانون تن بدهد و سال‌هاست که مجلس و نمایندگان کارگری این را می‌گویند، اما با توجیهات غلط این اتفاق نمی‌افتد.

علی اصغر عنابستانی

نشان تجارت - محمد آیتی: چند سالی است که اقتصاد کشور و به تبع آن، معیشت مردم در دست‌انداز افتاده است. با این حال، تعیین میزان حقوق و دستمزد کارگران توسط دولت، هیچ‌گاه با تورم و واقعیت‌های جامعه تطابق نداشته و همین امر باعث خالی‌شدن برخی کارخانه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی، از کارگر شده و از طرفی، بازار شغل‌های کاذب داغ است.

در همین خصوص، علی‌اصغر عنابستانی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: پایه غلطی که موقع تعیین حقوق و دستمزد روی آن قضاوت می‌کنند، تاثیر حقوق و دستمزد بر قیمت تمام‌شده کالاهاست و این را خیلی بالا می‌بینند.

وی افزود: مثلاً وقتی ما در سال در شورای حقوق و دستمزد و در شورای عالی کار می‌خواهیم قیمت هزینه دستمزد کارگر را مشخص کنیم، فرض را بر این می‌گیرند که اگر 20 درصد حقوق را بالا می‌برند، 20 درصد قیمت تمام‌شده کالا بالا می‌رود، در حالی که این فرض کاملاً غلط است و 20 درصد بار بر روی کارفرما اضافه می‌شود و اصلاً این‌طور نیست.    

نماینده سبزوار تصریح کرد: کل حقوق و دستمزد در قیمت تمام‌شده حدود هفت درصد است. در بعضی جاها خیلی پایین‌تر یا بالاتر است، اما متوسط حدود هفت درصد است. وقتی ما هفت درصد از قیمت تمام‌شده کالاها را بخواهیم به اندازه تورم بالا ببریم، باید تاثیرش را روی همان مقدار محاسبه کنیم. یعنی ممکن است تاثیرش در قیمت کالا حدود یک درصد باشد.  

عنابستانی اظهار داشت: اگر این واقعیتی را که گفتم، ببینیم بعد برای اجرای ماده 41 قانون کار که متناسب با تورم باید حقوق را بالا ببریم، تردید نمی‌کنیم تا امکان کار و بهره‌وری کار و انگیزه کار در ساختارهای فنی کشور برایش وجود داشته باشد.

وی افزود: باید شورای عالی کار که حقوق و دستمزد را مشخص می‌کند به اجرای قانون تن بدهد و سال‌هاست که مجلس و نمایندگان کارگری این را می‌گویند، اما با توجیهات غلط این اتفاق نمی‌افتد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: مجلس که نظارت عالیه دارد، ولی دستگاه‌هایی که نظارت جزئی دارند مثل سازمان بازرسی، قوه قضاییه و دیوان محاسبات باید وارد گود شوند. از طرفی، مدام ادعا می‌کنند که ما با ترک فعل مقابله می‌کنیم، حال صراحت ماده 41 قانون کار می‌گوید که برابر با تورم. وقتی کسی رقم برابر با تورم را مصوب نمی‌کند، در حال ترک فعل است. حال باید پرسید چرا قوه قضاییه وارد عمل نمی‌شود؟ از این‌رو، مجلس مرتب تذکر می‌دهد و اعلام می‌کند و نهایتاً روی به استیضاح می‌آورد، ولی باید پذیرفت که هر سال نمی‌شود وزیر کار را استیضاح کرد. باید سه دستگاهی که نام بردم وارد شوند و از وزارت کار بخواهند که قانون را اجرا کنند.

عنابستانی در پاسخ به اینکه اگر این چالش و غیرواقعی‌بودن حقوق و دستمزد به سنوات گذشته ادامه پیدا کند، با چالش‌های اجتماعی، اقتصادی و امنیتی مواجه خواهیم شد؟ گفت: حتماً لطمه‌های سنگینی خواهیم خورد. یکی از اشکالات مهم کشور این است که نیروی متخصص نداریم. مثلاً می‌گویند خلبانان، پزشکان، متخصصین نفتی و... از کشور مهاجرت می‌کنند. هر کسی که نیروی فنی است، حتی در رده‌های جزئی در حال خروج از کشور است و در حال از دست‌دادن دانش نیروی انسانی هستیم و این در همه عرصه‌ها فاجعه می‌شود.

نماینده سبزوار در پایان خاطرنشان کرد: باید بتوانیم نیروهای فنی و ماهر را در کشور نگه داریم. طرف ممکن است دیپلم باشد، ولی ماهر باشد، ولی به دلیل پایین‌بودن حقوق، نتوانستیم او را نگه داریم. باید تامین مایحتاج مردم را بکنیم. یادمان باشد تمام کسانی که خارج می‌روند، وطن‌دوست هستند، ولی دنبال رفاه و زندگی بهتر هم هستند و باید تامین‌شان کنیم تا جای دیگری نروند.

منبع: اکونگار

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
کرامت سلیمی
|
Sweden
۱۵:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
0
0
از نظر ساختار قدرت ،  می توان با اموزش های غلط و باور دادن اراجیف و لاطائلات به مردم عادی از انها افرادی احمق ساخت که گیج و منگ باشند  و قادر به تشخیص درست از نادرست نباشندو نتوانند راه حل مشکلات را پیدا کنند.

حتی به گونه ای مردم را بار می اورند که اگر تغییر عقیده هم بدهند ، باز هم به خودشان اسیب برسانند.

افراد احمق وقتی تغییر عقیده می دهند فقط ترسناکتر و خطرناکتر می شوند.

بخش بزرگی از تقصیر متوجه شما رسانه هاست که اکثرا ترسو و محافظه کار هستید.( قصد جسارت ندارم) و تنها به نوشتن قسمتی از دردها و مشکلات می پردازید اما نه خودتان راه ه حل و ایده ای برای از بین بردن مشکلات ارائه می دهید و نه به دیگران میدان می دهید تا راه حل و راه علاج مشکلات را ارائه دهند.

اصحاب رسانه در شرایط فعلی فقط یک حقوق بگیر هستند نه یک اندیشمند. و تا زمانی که یک اندیشمند نباشند امکان پیدا کردن راه حل وجود ندارد.

بارها و بارها برای شما مطالبی فرستادم تا منتشر کنید  اما حتی به خودتان زحمت ندادید که پاسخی برای بنده بفرستید و بی تفاوت بودید. و این مغایر با اخلاق یک رسانه مستقل و آزاد می باشد و ناقض اساسنامه و ادعای رسانه ای شماست.

شما  به نوعی مدعی هستید که به دنبال تنویر افکار عمومی هستید. اما نسبت به کاربران و راهکارهای انها بی تفاوتید.

برای حل مشکلات از مردم عادی کاری برنمیاد. شما رسانه ها باید باورهایتان را تغییر دهید  و  خود را از زندان افکار کهنه و خاک گرفته و همچنین باورهای نادرست و موروثی ازاد کنید و با اراده و مصمم وارد میدان مبارزه برای اگاهی بخشی به جامعه شوید. و به انتظار رجعت سرخ ستاره ننشینید.

خودتان را مستقل می دانید اما انصافا ایا به معنای حقیقی یک سایت مستقل و آزاد هستید؟

نحوه برخورد شما با حقیقت جویان و حقیقت گویان چنین چیزی را نشان نمی دهد.

مستقل بودن فقط این نیست که اخبار متفاوتی را منتشر کنید بلکه الزامات دیگری هم دارد.

هر چه زمان میگذره رسانه ها بی اهمیت تر می شوند و نمی توانند کمترین تاثیری داشته باشند.

قبل از اینکه دیر بشه و یا به معنای واقعی دیرتر بشه با تغییر روش رسانه ای سعی کنید منشأ اثر در جامعه شوید.

امیدوارم  صراحت بنده در این نوشته باعث ناراحتی و رنجش شما نشود.

برایتان پیروزی و سربلندی ارزومندم.

در پناه خدای بزرگ باشید.
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون