کد خبر: ۴۹۷۴۵
۱۰:۴۸ -۲۶ آذر ۱۴۰۲
احمد راستینه، نماینده شهرکرد گفت: چیزی که از دولت در سنوات گذشته به صورت ویژه مطالبه کرده‌ایم، حرکت به سمت سامانه‌های کاملاً هوشمند برای مالیات‌ستانی است، چون این سامانه‌ها وجود ندارد، لذا فشار بر ایجاد پایه‌های مالیاتی جدید و تنوع‌بخشی پایه‌های مالیاتی، سبب شده که برخی مشاغل و رشته‌های خاص که درآمد‌های پایین و متوسط هم دارند، مشمول مالیات شوند و همین امر باعث فشار بر مردم شده است.

مالیات بر حقوق ها

نشان تجارت - محمد آیتی: یکی از چالش‌های اساسی کشور که مخصوصاً از سال ۹۷ بیش از پیش خودش را در اقتصاد ایران بیشتر نمایان کرد، کسری بودجه است. شاید یکی از عمده دلایل آن، تحریم‌های حداکثری باشد که در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ علیه ایران وضع شد، هرچند مشکلات ساختاری در اقتصاد و البته سوءمدیریت‌ها هم در این بین بی‌تاثیر نبوده است.

با این حال، در چند سال اخیر، بار‌ها شاهد افزایش مالیات در لوایح بودجه سالیانه بوده‌ایم و به نظر این موضوع در بودجه سال ۱۴۰۳، پررنگ‌تر از همیشه باشد و دولت قصد دارد با مالیات ستانی بیشتر از مردم کسری بودجه خود را جبران کند.

در همین خصوص، احمد راستینه، نماینده شهرکرد به اقتصاد۲۴ گفت: افزایش تورم در سال‌های متمادی سبب شده که پایه حداقل حقوق حقوق برای اخذ مالیات باید افزایش پیدا کند، یعنی اگر برای ۱۰ میلیون تومان حقوق مالیات می‌گرفتیم، امروز با توجه به تورم باید مالیات بر حداقل ۲۰ میلیون تومان اعمال شود. 

وی افزود: موضوع دیگر، بحث منابع دولت است. دولت تلاش کرده کسری بودجه خود را با افزایش پایه‌های مالیاتی افزایش دهد. نکته حائز اهمیت این است که افزایش پایه‌های مالیاتی نباید سبب رکود و توقف خدمات در عرصه تولید شود.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: چیزی که از دولت در سنوات گذشته به صورت ویژه مطالبه کرده‌ایم، حرکت به سمت سامانه‌های کاملاً هوشمند برای مالیات‌ستانی است، چون این سامانه‌ها وجود ندارد لذا فشار بر ایجاد پایه‌های مالیاتی جدید و تنوع‌بخشی پایه‌های مالیاتی، سبب شده که برخی مشاغل و رشته‌های خاص که درآمد‌های پایین و متوسط هم دارند، مشمول مالیات شوند و همین امر باعث فشار بر مردم شده است.

مجلس افزایش درآمد‌های مالیاتی از محل حقوق‌های حداقلی را نمی‌پذیرد

راستینه اظهار داشت: با این تفاسیر، باید این موضوع را در بودجه ۱۴۰۳ مدنظر قرار دهیم و اصلاح کنیم. ما حتماً افزایش درآمد‌های مالیاتی را بر حقوق‌های حداقلی قبول نخواهیم کرد. مسئله‌ای که در ۱۴۰۳ تلاش می‌کنیم تا عملیاتی شود، اصلاح شبکه مالیات‌ستانی بر یکپارچه‌سازی شبکه‌های هوشمند مالیات‌ستانی و افزایش پایه‌های حقوق بر حداقل درآمد‌هایی است که متناسب با بار تورمی جامعه باشد. 

نماینده شهرکرد یادآور شد: نمی‌شود که با تورم ۴۰ درصد روبرو باشیم، اما مالیات بر حقوق ۱۰ میلیون تومانی وضع شود، چون جمع کثیری از کارمندان دولت ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان دریافتی دارند؛ از این‌رو، تاکید در بودجه ۱۴۰۳، اصلاح این مورد است. 

وی گفت: همچنین درآمد‌ها و خدماتی که در سطح جامعه، مشاغل خرد و اصناف ارائه می‌دهند، گرچه امروز بخش قابل توجهی از آنها معافیت مالیاتی دارند، ولی باید در مورد درآمد‌های کم هم این کار انجام شود. تمرکز باید بر جلوگیری از فرار مالیاتی و تمرکز بر حقوق‌ها و درآمد‌های دهک‌های ۹ و ۱۰ جامعه باشد که شرایط خوبی دارند. سوی دیگر تمرکز باید باید بر کاهش مالیات‌ستانی بر دهک‌های یک تا هشت باشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون