کد خبر: ۴۹۴۸۳
۱۷:۱۱ -۰۵ آذر ۱۴۰۲
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم گفت: برخی از دستگاه‌های امنیتی و سیستم دفاعی کشور باید معاف از یک‌ سری آمار و اطلاعات به وزارت امور خارجه باشند.

فداحسین مالکی

نشان تجارت - محمد آیتی: بندی در برنامه هفتم توسعه کشور وجود دارد که اذعان دارد، دستگاه‌هایی مثل وزارت اطلاعات، سازمان انرژی اتمی و... از هماهنگی و ارائه اطلاعات با وزارت امور خارجه معاف هستند.

در همین خصوص، فداحسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم گفت: اول از همه باید بگویم وزارت امور خارجه، یک دستگاه هماهنگ‌ کننده بین همه دستگاه‌ها است. از این‌رو برخی از دستگاه‌های امنیتی و سیستم دفاعی کشور باید معاف از ارائه یک‌ سری آمار و اطلاعات به وزارت امور خارجه باشند.

وی افزود: این عدم‌ ارائه آمار و اطلاعات برخی دستگاه‌های حساس و امنیتی نه فقط در ایران بلکه در کشورهای دیگر هم مرسوم است و نباید به این رویه به دیده تعجب نگریست.

نماینده زاهدان تصریح کرد: وزارت امور خارجه در جایی که باید هماهنگی‌های لازم را صورت دهد همه دستگاه‌ها با این وزارتخانه هماهنگ می‌شوند چون موضوع منافع ملی و پیشبرد اهداف کشور است، ولی گاهی کارها و ماموریت‌هایی است که باید برخی دستگاه‌ها را از دادن اطلاعات معاف کرد که آن هم در جهت حفظ منافع کشور است.

مالکی اظهار کرد: اینکه این موضوع مهم در برنامه هفتم توسعه کشور دیده شده است  موضوع عجیب و غریبی نیست چون در برنامه ششم توسعه هم این موضوع بوده است. به نوعی، ما موضوع را مجدد در برنامه پنج ساله بعدی کشور تمدید کردیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس یادآور شد: مثلاً دستگاه‌های مربوطه در کشور ما اگر بخواهند در حوزه‌های امنیتی در منطقه نقش داشته باشند در حد ضرورت برای هماهنگی وزارت امور خارجه کشور با وزارت امور خارجه کشور موردنظر، اطلاعاتی را ارائه می‌دهند و قرار نیست جزییات همه چیر عنوان شود همان‌طور که در دیگر اقصی نقاط دنیا هم این موضوع و رویه مرسوم نیست.

وی در پاسخ به اینکه وزارت امور خارجه به این رویه اعتراضی ندارد؟ گفت: به هیچ وجه اعتراض ندارند چون جایگاه هماهنگ‌ کننده خود را می‌شناسند و در چهارچوب وظایف خود مسیری کاری‌شان را دنبال می‌کنند.

منبع: منیبان

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون