کد خبر: ۴۹۳۹۶
۰۹:۱۶ -۲۹ آبان ۱۴۰۲

بازار طلا در حال استراحت است/ شرط تخلیه حباب سکه

یک کارشناس بازار‌های مالی معتقد می‌گوید: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که سبد سرمایه گذاریمان به خاطر محدودیت‌های بانکی کم است. در بازار مولدی مثل بورس اعتماد مردم کاهش پیدا کرد، بازار خودرو همچنان ناپایدار است، در بخش مسکن نیز کف قیمت حتی در نقاط حاشیه‌ای تهران روی یک میلیارد تومان است. چنین شرایطی باعث می‌شود مردم به سمت بازار طلا و سکه هجوم ببرند.

قیمت سکه و دلار

نشان تجارت - بازار طلا در روز‌های اخیر با کاهش نگرانی‌ها از گسترش جنگ غزه در محدوده کوچکی در حال نوسان است. در این مسیر گاهی بازار‌های طلا و سکه هر یک مسیر متفاوتی را در پیش گرفتند. در مواردی این سکه بود که یکه تازی می‌کرد. در برخی موارد مانند روز یکشنبه این بازار طلا بود که سکه را جا می‌گذاشت و در روند صعودی قرار می‎‌گرفت. شاید این نقطه‌ای است که به گفته «پیام الیاس کردی» کارشناس بازار‌های مالی، طلا برای تجدید قوا در آن فرو رفته و این بازار به نوعی در حال استراحت است.

بر اساس آخرین نرخ‌های اعلام شده تا لحظه تنظیم این گزارش نرخ طلای ۱۸ عیار دو میلیون و ۴۳۱ هزار و ۲۰۰ تومان است. قیمت سکه امامی ۲۸ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان و سکه بهار آزادی نیز در حدود ۲۵ میلیون و ۶۱۳ هزار تومان معامله می‌شود.

بستن بازار‌های موازی چطور به افزایش حباب سکه می‌انجامد؟

به گفته پیام الیاس کردی واقعیت این است که ما در کشوری زندگی می‌کنیم که سبد سرمایه گذاریمان به خاطر محدودیت‌های بانکی کم است. در بازار مولدی مثل بورس اعتماد مردم کاهش پیدا کرد، بازار خودرو همچنان ناپایدار است، در بخش مسکن نیز کف قیمت حتی در نقاط حاشیه‌ای تهران روی یک میلیارد تومان است. چنین شرایطی باعث می‌شود مردم به سمت بازار طلا و سکه هجوم ببرند.

این کارشناس بر این باور است که وقتی بازار‌های دیگر را می‌بندید این پول بالاخره خود را در جایی نشان خواهد داد. با تمایل مردم برای سرمایه گذاری در بازاری مانند سکه در برخی قطعات آن حباب‌های زیادی شکل گرفته است. این بازار قیمت دلار را خیلی بیشتر از نرخ فعلی بازار نشان می‌دهد و قاعدتا پیش بینی می‌شود تا زمانی که بازار‌های دیگر بسته باشند این حباب قرار نیست تخلیه شود.

قیمت ۱۰ میلیونی مثقال طلا خاطره خواهد شد!

پیام الیاس کردی درباره وضعیت طلای ۱۸ عیار به عنوان کالایی که همیشه مبنای تحلیل بازار طلا قرار می‌گیرد اینطور توضیح می‌دهد: ما وضعیتی را که در بازار سکه شاهد هستیم را در نمودار روند طلای ۱۸ عیار نمی‌بینیم، یعنی این حباب نیست. نموداری شبیه به نمودار دلار را دارد. در این مدت مانند دلار جهش‌های عجیب و غریبی داشته و هر مثقال طلا تا سقف ۱۳ میلیون تومان را بالا رفته است. در این لحظه مثقال طلا حدود ۱۰ میلیون است و دیگر از آن عدد فاصله گرفته است.

طبق پیش بینی‌های این کارشناس با این قیمت دلار و این قیمت طلای جهانی گمان نمی‌رود قیمت مثقال طلا برای افزایش قیمت آماده باشد. بازار طلا در این نقطه باید استراحت کند، اما در این زمان هم هر مثقال طلا در جایگاهی پایین‌تر از ۹ و نیم میلیون تومان قرار نخواهد گرفت. اینجا طلا نیازمند جمع آوری انرژی است و بعدش احتمالا بخواهد رشد کند. از آن طرف هم طلای جهانی فعلا آمادگی بالای ۲ هزار دلار را ندارد. بر این اساس مقداری زمان نیاز است تا طلای جهانی بالای ۲ هزار دلار را ببینیم و آنجا به تثبیت برسد، برای دلار هم حداقل باید بالای ۶۰ هزار تومان را ببینیم و بعد از این احتمالا افزایش موج تورمی موجب خواهد شد که قیمت ده میلیون تومان هر مثقال طلا خاطره شود و برویم برای قیمت‌های بالاتر.

تقلای طلای جهانی برای ماندن در سقف ۲ هزار دلار

بر اساس تحلیلی که در سایت کیتکو منتشر شده پس از اینکه آخرین آمار اشتغال نشان داد که به طرز شگفت انگیزی ضعف در بازار کار ایالات متحده افزایش یافته، بازار طلا در حال افزایش است. با انتشار این داده‌ها طلای نقطه‌ای از ۱۹۶۵.۵۳ دلار به سطح ۱۹۷۲ دلار افزایش یافت. فدرال رزرو نیز گفته است که باید قبل از شروع به بررسی کاهش بالقوه نرخ بهره، ضعفی در بازار کار آمریکا مشاهده کند. این روند تا آن جا ادامه یافته که انس جهانی طلا تا لحظه تنظیم این خبر ۱۹۸۰ است.

پیام الیاس کردی درباره تغییرات قیمت طلای جهانی به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: واقعیت این است که طلای جهانی همیشه از عرضه و تقاضا تبعیت می‌کند. مثلا زمانی که خبری در رابطه با یک معدن منتشرمی‌شود قیمت‌ها بالا می‌رود. اصولا قیمت طلا علاوه بر عرضه و تقاضا از تنش‌ها نیز تاثیر می‌پذیرد. به طور مثال در روز‌های گذشته با تنش‌های خاورمیانه این فلز زرد رنگ برای ۲ هزار دلاری شدن حمله کرده بود. بعد از آن ما روند نزولی را دیدیم. روندی که حتی قبل از انتشار خبر آتش بس اتفاق افتاد و به نوعی این خبر را پیش خور کرده بود.

به گفته این کارشناس در ماه‌های اخیر طلا تلاش کرده که در بالای ۲ هزار دلار قرار بگیرد، ولی هیچوقت نتوانست آنجا بماند. اتفاقی که طی دو سال گذشته نیز رخ داده بود. ما دو بار دیگر هم شاهد حمله برای محدوده ۲ هزار دلار بوده‌ایم، ولی در آن نقطه ماندگار نشد. یکبار در تابستان ۹۹ یک بار هم در سال ۱۴۰۱. طلای جهانی در حال حاضر توانایی شکست ۲ هزار دلار را با اخبار فعلی نخواهد داشت. حتی تشدید تنش‌ها در خاورمیانه نیز توانایی بالاتر بردن آن تا بالای ۲۱۰۰ دلار را ندارد. در سوی دیگر بحث‌های مرتبط با نرخ بهره فدرال رزرو است که یک نقشه راهی است برای کنترل تورم. اما با این وجود هم فکر نمی‌کنم به همین راحتی بتوانیم طلای بالای ۲۴۰۰ یا ۲۵۰۰ دلار را ببینیم.

برچسب ها:
ارسال نظرات
آخرین اخبار
گوناگون