کد خبر: ۴۹۳۸۰
۲۲:۲۱ -۲۷ آبان ۱۴۰۲
معامله‌گران معتقدند روند حرکت دلار در روز‌های پیش رو، مسیر نهایی قیمت دلار را تعیین می‌کند و امروز هم قیمت دلار همچنان نزولی بود. آیا باید منتظر برگشت دلار به کانال ۴۹ هزار تومان باشیم؟
بازار ارز در انتظار دلار ۴۹ هزار تومانی است؟
نشان تجارت - روند کاهش قیمت دلار از هفته گذشته آغاز شد و چند روزی است که دلار در کانال ۵۰ هزار تومان مانده است. امروز ۲۷ آبان ماه هم قیمت دلار کاهش بیشتری را تجربه کرد و به ۵۰ هزار و ۶۰۰ تومان رسید.
 
این کاهش قیمت در حالی است که پیش از این معامله‌گران اعلام کرده بودند اگر قیمت دلار به زیر کانال ۵۰ هزار و ۸۰۰ تومان برسد، روند کاهشی قیمت دلار آغاز می‌شود و نشان می‌دهد که مسیر قیمتی بازار ارز کاهشی است.
 
اما این روند در حالی رخ داده که کارشناسان اقتصادی امید چندانی به کاهش بیشتر قیمت دلار ندارند و معتقدند بازارساز به طرق مختلف تلاش کرده تا بازار ارز را مدیریت کند و مانع رشد بیشتر قیمت شود.
 
کارشناسان اقتصادی برای بررسی قیمت دلار به شاخص‌هایی مانند کسری بودجه و رشد نقدینگی اشاره می‌کنند و معتقدند با توجه به کسری بودجه شدید دولت و افزایش نقدینگی قیمت دلار نمی‌تواند کاهشی باشد و قطعا روند بازار باید افزایشی شود.
 
البته در نقطه مقابل برخی به تلاش‌های چند ماهه بازارساز استناد می‌کنند و می‌گویند از اسفند ماه سال گذشته تاکنون تمام تلاش دولت معطوف به کاهش قیمت دلار و ثبات آن در یک محدوده مشخص بوده است. تلاشی که نه تنها جواب داده بلکه کمک کرد تا در نیمه اول سال قیمت دلار در کانال ۴۹ هزار تومان بماند و نه تنها رشد نکند که کاهش هم داشته باشد.
 
اکنون هم سازمان برنامه و بودجه پیش بینی کرده که قیمت دلار تا پایان سال در محدوده ۵۳ هزار تومان می‌ماند و رشد چندانی را تجربه نخواهد کرد. اما کارشناسان اقتصادی معتقدند که احتمالا در چند ماه باقیمانده باید منتظر رشد قیمت دلار بود، اما این رشد ناگهانی و شارپی نیست و روند آرام و پیوسته دارد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون