کد خبر: ۴۹۳۵۳
۱۰:۲۸ -۲۵ آبان ۱۴۰۲
نایب رییس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در گفت‌وگو با نشان تجارت مطرح کرد
محمدحسن آصفری گفت: سازمان محیط زیست در حوزه اقدامات خود جهت رفع آلایندگی‌ها به هیچ سازمان و دستگاهی پاسخگو نیست. فصل زمستان که فرا می‌رسد همه دغدغه آلایندگی‌های هوا را دارند، این در حالی است که سازمان محیط زیست بایستی اقدامات پیشگیرانه در این حوزه را انجام دهد و دستگاه‌ها را موظف به اقدامات خود برای رفع آلایندگی کند.

محمدحسن آصفری

نشان تجارت - زهرا ظهروند: هر سال که به ایام فصل زمستان و روز‌های سردتر نزدیک می‌شویم، بحث آلودگی هوا خود را نمایان‌تر می‌کند. این در حالی است که آلودگی هوا موضوع جدیدی نیست و سال به سال هم به این معضل افزوده می‌شود. کاری که مسئولان به خصوص در طی سال‌های اخیر انجام داده‌اند، تعطیلی مدارس، ادارات و کارخانه‌های آلاینده هست، اما هیچ‌گاه یک کار اساسی و پایه‌ای جز حرف‌زدن انجام نشده است.

این روز‌ها که می‌رسد مسئولان مصاحبه پشت مصاحبه انجام می‌دهند و هر فردی تقصیر را گردن سازمان و گروه دیگری می‌اندازد و فقط مردم به خصوص مردم عادی در این بین بیشترین آسیب را می‌بینند، چراکه افراد خاص در بهترین نقاط آب و هوایی شهر‌ها زندگی و با خودروی شخصی تردد می‌کنند یا در صورت چند روز تعطیلی، به مشکلی از لحاظ معیشتی برنمی‌خورند.

امسال هم هرچند هنوز هوا رو به سردی نرفته، اما می‌شود آلودگی هوا را به وضوح دید و هوای آلوده را استشمام کرد و اما مسئولان دریغ از یک اقدام کاربردی.

محمدحسن آصفری، نایب رییس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها به نشان تجارت گفت: متاسفانه در کشور ما موضوع آلودگی هوا متولی ندارد، یعنی سازمان محیط زیست ادعای متولی بودن حفاظت از هوا را دارد، ولی به جایی پاسخگو نیست.

وی افزود: با این توضیح، یکی از موانعی که وجود دارد، پاسخگو نبودن سازمان محیط زیست به موضوع آلودگی هوا و آلایندگی‌هایی است که در کشور وجود دارد و تا زمانی که متولی خاصی در این حوزه با اختیارات تام وجود نداشته باشد، ما شاهد چنین مشکلاتی هستیم.

نماینده اراک تصریح کرد: سازمان محیط زیست در حوزه اقدامات خود جهت رفع آلایندگی‌ها به هیچ سازمان و دستگاهی پاسخگو نیست. فصل زمستان که فرا می‌رسد همه دغدغه آلایندگی‌های هوا را دارند، این در حالی است که سازمان محیط زیست بایستی اقدامات پیشگیرانه در این حوزه را انجام دهد و دستگاه‌ها را موظف به اقدامات خود برای رفع آلایندگی هوا مثل استفاده از سوخت‌های استاندارد و فیلتراسیون کردن بعضی از مجموعه‌ها که مشکل و معضل آلایندگی دارند، کند.

وی اظهار کرد: متاسفانه این اقدامات که بایستی انجام شود، انجام نمی‌شود و ما صرفاً به تعطیلی مدارس، دستگاه‌ها و ادارات بسنده می‌کنیم که خود این تعطیلی‌ها خسارت‌های بسیار زیادی را برای کشور به دنبال دارد.

آصفری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا هر سال این فصل که می‌شود فقط به این مصاحبه‌ها و صحبت‌ها بسنده و اقدام عملی از سوی مسئولان انجام نمی‌شود، گفت: بنده اعتقاد دارم نسبت به این قضیه واقعاً خود شخص رییس‌جمهور باید دستگاه‌ها را پاسخگو کند، چراکه مجلس متاسفانه نمی‌تواند در این قضیه ورود کند.

این نماینده مردم در خانه ملت افزود: آقای رئیسی می‌باید دستگاه‌ها و مسئولان را پاسخگو کند تا آن‌ها اقدامات پیشگیرانه خود را عملیاتی و اجرایی کنند. تا زمانی که محیط زیست در برنامه‌ها و قوانین ما جزء دست چندمی‌ها است و سلامت مردم در دستور کار این حوزه‌ها دقت نمی‌شود، این مشکل وجود دارد.

آصفری خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس در این خصوص صرفاً می‌توانند تذکر و اخطار دهند و در این قضیه اتفاق خاصی صورت نمی‌گیرد. معتقد هستم در قانون، به سازمان محیط زیست بایستی به عنوان مجموعه پاسخگو و مطالبه‌گر توجه شود تا به مجلس پاسخگو باشد. متاسفانه ما تا به حال اقدامات پیشگیرانه‌ای در حوزه آلودگی هوا ندیده‌ایم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون