کد خبر: ۴۹۳۳۸
۱۰:۴۵ -۲۴ آبان ۱۴۰۲
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: به اعتقاد من، باید روابط‌مان با کشور‌های اطراف که قدرت تولید برق بیشتری دارند، مناسب باشد تا بتوانیم در مواردی که مصرف بیشتری داریم، واردات را از قبل پیش‌بینی کرده و انجام دهیم.

ضعف تولید برق در ایران

نشان تجارت - محمد آیتی: مشکلات جدی صنعت برق، به دهه‌های گذشته بازمی‌گردد، اما در سال‌های اخیر این چالش‌ها، مخصوصاً با قطعی‌های مکرر برق خانگی و صنعتی، بیش از پیش خودش را نشان داده است؛ موضوعی که حتی به واسطه افت تولید، باعث گرانی و نارضایتی‌هایی هم در جامعه شد.

در همین خصوص، فریدون عباسی، عضو کمیسیون انرژی مجلس در خصوص چالش‌های پیش‌رو صنعت برق به گفت: در حال حاضر مشکل مهم و اساسی در این رابطه این است که مصرف خانوار بالا رفته است و ما مطابق با این موضوع و البته رشد صنایع نتوانستیم تولید برق را به صورت پایدار داشته باشیم.

وی افزود: مصرف برق بالا رفته است، ولی تولید به اندازه مصرف، افزایش نداشته است؛ در حالی که همیشه قدرت تولید و نیروگاه‌های نصب شده ما باید بیش از مصرف جامعه باشد تا اگر نیروگاهی از مدار خارج شد یا نیاز به تعمیرات داشت یا حادثه‌ای پیش آمد، نیروگاه‌های آماده‌ای داشته باشیم تا در مدار وارد کنیم و به تبع آن، برای مردم و صنعت‌مان مشکل خاصی پدیدار نشود.

نماینده مردم کازرون در مجلس تصریح کرد: به اعتقاد من، باید روابط‌مان با کشور‌های اطراف که قدرت تولید برق بیشتری دارند، مناسب باشد تا بتوانیم در مواردی که مصرف بیشتری داریم، واردات را از قبل پیش‌بینی کرده و انجام دهیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس اظهار داشت: وقتی به صورت مرتب، برنامه‌های توسعه‌ای پنج‌ساله را تدوین می‌کنیم، باید این موضوع را ببینیم که جمعیت افزایش می‌یابد و به تبع آن، شهرنشینی توسعه پیدا می‌کند. الان در روستاها، مصرف برق بالاست و خانوار‌ها از لوازم برقی استفاده می‌کنند و همین موضوع به ما می‌گوید که تولید حداکثری برق، از ضروریات است.

عباسی یادآور شد: در ۱۰ سال آینده خیلی از خودرو‌ها برقی می‌شوند و باید برق داشته باشیم تا آن‌ها شارژ کنیم. پس ما باید برق زیادی تولید کنیم تا چالش‌هایمان به حداقل برسد. متاسفانه ما پیش‌بینی‌های درستی در برنامه‌های پنج‌ساله نداشته‌ایم و همین غفلت‌ها، کار را برایمان سخت کرده است.

نماینده مجلس تاکید کرد: کمبود برق به صورت مستقیم بر روی صنایع تاثیر می‌گذارد. وقتی شهرک‌های صنعتی در تابستان دو روز در هفته برق نداشته باشندف یعنی دو روز تولید کشور به خواب رفته. حال اینکه مشکلات کارفرمایان و کارگری این موضوع را هم باید ببنیم. اگر واحد‌های تولیدی با چالش رو به رو شوند، در گام اول رو به تعدیل نیرو می‌آورند.

وی افزود: ما در زمستان خیلی کمبود برق نداریم، چون وسایل سرمایشی در خانه‌ها و ادارات کار نمی‌کنند، از این‌رو در فصل زمستان بیشتر با کمبود گاز و گازوئیل مواجه هستیم که مجبور می‌شویم به سوخت‌هایی مثل مازوت روی بیاوریم. مشکل عمده برق ما در فصل گرما است که برق چاه‌های کشاورزی و صنایع کنترل می‌شوند. نمی‌توانیم در تابستان از کشاورز بخواهیم چاه را روشن نکند و یا واحد‌های تولیدی دست از کار بکشند. برخی واحد‌های تولیدی در صورت کمبود برق در معرض تعطیلی هستند. باید این هشدار‌ها را جدی گرفت.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه دولت و مجلس می‌باید در برنامه‌های توسعه‌ای کشور، تولید برق و تحرک در این بخش را جدی بگیرند، گفت: یکی از کار‌های مهم این است که می‌باید از صاحبان صنایع بخواهیم که برق خودشان را تولید کنند تا دیگر شاهد این حجم از پیچیدگی در کار‌ها نباشیم. همچنین در تدوین برنامه‌های توسعه‌ای باید چاره‌ای برای تامین انرژی مورد نیاز صنایع اندیشید. چند سالی است که بی برقی در تابستان و نبود گاز در زمستان صنایع بزرگ و کوچک را با مشکل مواجه کرده است. یک واحد تولیدکننده سیمان با عظمت بالا چطور می‌تواند دو یا سه روز به دلیل بی‌برقی تعطیل باشد. صنایع کوچک از ژنراتور استفاده می‌کنند، باید برای صنایع بزرگ چاره‌ای اندیشید.

منبع: اکونگار

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون