کد خبر: ۴۹۳۳۰
۰۹:۴۲ -۲۴ آبان ۱۴۰۲

سیاست‌های انقباضی دامن‌گیر بازار طلا شد/ منتظر افزایش قیمت طلای داخلی باشیم؟

یک تحلیلگر بازار‌های مالی می‌گوید: با توجه به اینکه بانک مرکزی چین در حال خرید است و ذخایرشان را به سمت طلا می‌برند، به نظرم طلای جهانی در بلند مدت توانایی این را دارد که در سال ۲۰۲۴ سقف را بشکند و به سمت ۲۳۰۰ یا ۲۴۰۰ دلار حرکت کند.

قیمت سکه و طلا

نشان تجارت - بازار طلا در روز‌های گذشته با نوسانات جزئی همراه بود و در این مسیر گاهی برخی از قطعات طلا راه خود را از روند یکسان بازار جدا می‌کردند. به طور مثال در روز گذشته سکه برخلاف رشد کمرنگ طلا ، فاز کاهشی به خود گرفته بود، اما به طور کلی بین دو کانال ۲۸ و ۲۹ میلیون تومان در حال آمد و شد بوده است، وضعیتی که به دلیل ثبات بازار ارز و روند کاهشی انس جهانی طلا رخ داده و بازار طلا را در سکوت رکود فرو برده است.

نرخ طلای ۱۸ عیار روز سه شنبه تا لحظه تنظیم این گزارش دو میلیون و ۴۱۶ هزار و ۲۰۰ تومان معامله می‌شود. آخرین نرخ نقدی سکه امامی نیز در لحظه تنظیم این خبر کاهشی و ۲۸ میلیون و ۸۹۸ هزار تومان است که حدود ۴۷ هزار تومان کمتر از آخرین نرخ دوشنبه است. همچنین نرخ نقدی سکه بهار آزادی نیز، با ۱۱ هزار تومان کاهش نسبت به دوشنبه حدود ۲۵ میلیون و ۵۹۶ هزار تومان معامله می‌شود.

اما اتفاق مهم طی چند روز گذشته نزول قیمت جهانی طلاست که بدترین هفته خود را پشت سر گذاشته و تا عصر روز سه شنبه در محدود ۱۹۴۳ تا ۱۹۴۸ دلار قرار داشته است، رقمی که بر اساس پیش بینی «برزو حق شناس» تحلیلگر بازار‌های مالی در سال آینده تا ۲۴۰۰ دلار سقف‌زنی خواهد کرد.

نرخ بهره فدرال رزرو ثابت خواهد ماند؟

گفته نرخ بهره در آمریکا در طول ۲۲ سال اخیر به بالاترین سطح خود رسیده است. به گفته حق‌شناس معمولا در طول تاریخ وقتی اقتصاد‌های جهان به سمت افزایش نرخ بهره می‌روند و بانک‌های مرکزی تلاش می‌کنند رکود را حاکم کنند این به نفع طلا بوده است. همیشه سرمایه گذاران می‌گویند در این مواقع طلا باید رشد کند، ولی بحث این است که در حال حاضر طلا نتوانسته سقف را بشکند.

او در ادامه ضمن بیان پیش بینی خود از این نرخ به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: «بعید می دانم که فدرال رزرو افزایش نرخ بهره خاصی داشته باشد. شاید ۲۵ صدم درصدی برای یک سال اعمال کنند؛ ولی همان را هم بعید می‌دانم. با توجه به اینکه سال آینده هم انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را داریم، حتی ممکن است کاهش هم داشته باشیم. درست است که فدرال رزرو ساختار مستقلی از دولت آمریکاست، ولی خب نظرات روسای جمهور تاثیراتی روی سیاست آن‌ها دارد. کما اینکه در دوره ترامپ هم با افزایش نرخ بهره مخالف بودند و درگیری خیلی زیادی با این نهاد پیش آمد. حتی چند بار گفتند که اگر بتواند رئیس آن را عوض می‌کند. از همین رو در آن زمان نرخ را افزایش نداد و این سیاست اشتباهی بود».

بازیگری چین در قیمت جهانی طلا

اما با ثبات نرخ بهره، قیمت انس جهانی طلا در سال آینده چگونه پیش بینی می‌شود؟ حق شناس در این باره به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: «با توجه به این که بانک مرکزی چین در حال خرید است و ذخایرشان را به سمت طلا می‌برند، به نظرم طلای جهانی در بلند مدت توانایی این را دارد که در سال ۲۰۲۴ سقف را بشکند و به سمت ۲۳۰۰ یا ۲۴۰۰ دلار حرکت کند، ولی خب در حال حاضر حتی جنگ‌های خاورمیانه نیز دیگر تاثیری ندارد، مگر اینکه اتفاقات از این بزرگتر نشود.»

منتظر افزایش قیمت طلای داخلی باشیم؟

فعالان بازار طلا پیوسته از رکود بازار و نبود تقاضا گلایه دارند، موضوعی که به گفته حق شناس رکود چیزی است که امسال کلیت اقتصاد با سیاست‌های بانک مرکزی از اردیبهشت با آن درگیر است.

او در این باره توضیح می‌دهد: «بدهی دولتی به بانک‌ها افزایش پیدا کرده و تاثیر آن این است که بانک‌ها نمی‌توانند تسهیلات دهی کنند و این عوارض خطرناکی دارد، چرا که کمر تولید شکسته می‌شود و خودش در بلند مدت تورم زاست. با توجه به وضعیت کلان اقتصادی فکر نمی کنم بانک مرکزی توان ادامه این وضعیت را تا یک سال آینده داشته باشد. درست است نرخ رشد نقدینگی را پایین آورده، ولی منابع بانکی در دست دولت افزایش داشته است. برای تورم حتما که لازم نیست چاپ پول انجام شود، استفاده از منابع بانک‌ها هم تکانه‌های شدیدی ایجاد می‌کند. بازار طلا هم از این موضوع بی بهره نمانده است.»

حق شناس با بیان اینکه یکی از بدترین حالت‌های اقتصاد، رکود تورمی است، می‌افزاید: «ما به بهانه کنترل تورم نباید اقتصاد را نابود کنیم. بانک مرکزی در آینده هم ناچار است که پول عظیمی چاپ کند، چون منابع بانک ها هم سقف دارد».

بر اساس گفته‌های این کارشناس، این وضعیت در حالی است که این سیاست‌های انقباضی در بدنه دولت اتفاق نمی‌افتد و هزینه‌های آن همچنان بالاست. مگر اینکه در حوزه سیاست خارجی اتفاق ویژه‌ای رخ دهد و دست دولت را تا دو سال دیگر برای تداوم این وضعیت باز بگذارد. بازار طلا تابعی از بازار ارز است و از همین رو قیمت طلای داخلی و خروج آن از رکود تحت تاثیر سیاست‌های بانک مرکزی است.

برچسب ها:
ارسال نظرات
آخرین اخبار
گوناگون