کد خبر: ۴۹۲۹۱
۰۹:۴۹ -۲۱ آبان ۱۴۰۲
عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: شورای نگهبان ایرادات لایحه عفاف و حجاب را مشخص کرده است اما چاره‌ای نیست و باید اجازه داد تا پرونده لایحه برنامه هفتم توسعه کشور که در اواخر بررسی‌هایش قرار دارد به اتمام برسد تا به آن موضوع برسیم.

لایحه عفاف و حجاب

نشان تجارت - پس از ماه‌ها بررسی فشرده اعضای کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در خصوص لایحه عفاف و حجاب که با تغییرات گسترده هم روبرو شد چند روزی است که شورای نگهبان با گرفتن برخی ایرادات لایحه را جهت اصلاح به مجلس ارجاع داده است.

در همین خصوص، سیدحاجی محمد موحد، عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: پس از مدت‌ها بحث و بررسی پیرامون لایحه عفاف و حجاب، ایرادات شورای نگهبان به این لایحه مشخص شده است که البته بنده به عنوان عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس که به صورت تخصصی روی این لایحه کار کردیم هنوز ایرادات را ندیدم و دلیلش هم این است باید ایرادات در جلسه رسمی کمیسیون مطرح شود. اکنون فقط خبردار شدیم که اعضای شورای نگهبان موضوعاتی را مشخص و به مجلس فرستادند تا در ادامه ایرادات به کمیسیون قضایی و حقوقی ارجاع داده شود.

او افزود: از آن جایی که لایحه برنامه هفتم توسعه کشور در مجلس در حال بررسی است قانوناً ما حق نداریم به موضوعات دیگری ورود پیدا کنیم. هرچند شورای نگهبان ایرادات لایحه عفاف و حجاب را مشخص کرده است، اما چاره‌ای نیست و باید اجازه داد تا پرونده لایحه برنامه هفتم توسعه کشور که در اواخر بررسی‌هایش قرار دارد به اتمام برسد تا به آن موضوع برسیم.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس تصریح کرد: روال کار این طور است که ایرادات شورای نگهبان در کمیسیون بررسی خواهد شد. حال ممکن است اکثریت اعضای کمیسیون روی برخی ایرادات شورای نگهبان حرف داشته باشند و بر مصوبه خود تاکید و اصرار کنند و درباره بعضی دیگر از مصوبات، ایرادی را اصلاح کنند. سپس کار کمیسیون تحویل هیات رییسه مجلس خواهد شد تا آن‌ها نتایج کار را برای شورای نگهبان بفرستند.

موحد اظهار کرد: مسیر کاری مجلس و دستور برنامه همیشه تمام و کمال مشخص نیست. مثلاً امکان دارد پس از پایان بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه کشور، استیضاح وزیری مطرح و یا طرح دو و یا سه فوریتی داشته باشیم که اگر این اتفاقات بیفتد حتماً بررسی ایرادات شورای نگهبان به لایحه عفاف و حجاب به تاخیر خواهد افتاد.

موحد در ادامه بیان کرد: شاید برخی از ما تاریخ دقیق بررسی ایرادات شورای نگهبان به لایحه عفاف و حجاب را بخواهند، ولی باید بگویم اصلاً نمی‌شود زمان مشخصی را گفت مخصوصاً که شاید پیش از ورود به این موضوع لایحه بودجه ۱۴۰۳ را داشته باشیم.

او در پاسخ به اینکه برخی معتقدند نمایندگان لایحه عفاف و حجاب را اصل هشتاد و پنجی کردند تا مسئولیت را از دوش خود ساقط کنند، گفت: موضوع عفاف و حجاب، یک موضوع بااهمیت در کشور است و جا داشت این موضوع مهم اصل هشتاد و پنجی نمی‌شد تا همه نمایندگان نظرات خود را در صحن علنی مجلس مطرح می‌کردند. حال که از این موضوع عبور کردیم، اما اگر این موضوع مهم اصل هشتاد و پنجی نمی‌شد بهتر بود.

منبع: منیبان

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون