کد خبر: ۴۹۰۱۵
۱۰:۴۳ -۲۸ مهر ۱۴۰۲
دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور می‌گوید: اجرای برخی طرح‌ها مستلزم برنامه ریزی است و به جای اینکه به دنبال طرح‌های ساخت و ساز غیر معقول بپردازیم، دولت برای استفاده بهینه از اراضی که مالکیت گسترده بر روی آن دارد، برنامه ریزی کند.

قیمت مسکن

نشان تجارت - بحث ساخت مسکن ۲۵ متری این روزها جدی شده است، اگرچه دولت و شهرداری تهران این بحث را تکذیب کرده‌اند اما گویی بسیاری از سازندگان از این مسئله استقبال کرده و حتی آن را کلید زده‌اند که اقتصاد۲۴ پیشتر به آن پرداخته بود.

در همین رابطه فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور در گفتگو با اقتصاد ۲۴ در خصوص طرح ساخت واحد‌های ۲۵ متری و اینکه آیا امکان ساخت مسکن ۲۵ متری در ساختاری که در حوزه مسکن و شهرسازی است، وجود دارد یا خیر؟ گفت: آنچه ما در این سال‌ها تحت عنوان قانون از آن یاد می‌کنیم، ساختاری است که باید برای ساختمان‌ها حداقل ۵۵ متر تعریف شده باشد و زیر این متراژ هیچ واحدی تحت عنوان واحد مسکونی قابلیت استفاده و بهره برداری ندارد. شاید بتوان به صورت شماتیک، واحد ۲۵ متری را طراحی کنیم، اما اسم آن واحد مسکونی نیست و می‌تواند سوئیت باشد. سوئیت‌هایی که در حوزه هتل داری از آن استفاده می‌کنند و یا برای اسکان موقت و یا برای مسائل اورژانسی باشد و تحت این عناوین شاید بتوان واحد‌های ۲۵ متری را ساخت.

مردم به زندگی در خانه‌های ۲۵ متری تمایلی ندارند

دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور ادامه داد:‌ خانه های ۲۵ متری به لحاظ فرهنگی از قابلیت سکونت برای مردم برخوردار نیست و مردم تمایل ندارند که در این واحد‌های ۲۵ متری زندگی کنند.

پورحاجت افزود: درباره آنچه امروز درباره آن صحبت شده، باید دید که در مقام اجرا، کاربری این واحد‌ها به چه صورت تعریف می‌شود. آیا به صورت واحد‌های مسکونی است یا به صورت سوئیت آپارتمان هستند که جای بحث دارد.

هزینه خانه‌های ۲۵ متری نسب به سایر خانه‌ها کمتر می‌شود؟

وی تصریح کرد: ناگفته نماند که ما به لحاظ مسکن اجتماعی در سایر کشور‌ها با فرهنگ‌های متفاوت نسبت به فرهنگ خودمان مواجه هستیم. تجربه احداث مسکن‌های حمایتی و اجتماعی کوچک متراژ در سایر کشور‌های بلوک شرق وجود دارد، اما در کشور ما ساری و جاری نبوده است. به شخصه از این موضوع استقبال نمی‌کنم. مضافا به نظر می‌رسد هزینه ساخت این واحد‌ها به لحاظ ساخت، بالاتر از ساخت واحد‌های مسکونی مشابه خواهد بود. مثلا اگر بنا باشد که یک واحد ۷۵ متری یا ۵۵ متری ساخته شود، همان سرانه‌ها را دارد که این واحد‌ها باید داشته باشند. آشپزخانه، تأسیسات، برق و ... را می‌خواهد. سرویس بهداشتی باید داخل آن لحاظ شود و ... این‌ها هزینه است و هزینه را نسبت به متراژی که دارد، کاهش نخواهد داد.

طرح ساخت خانه‌های ۲۵ متری غیر قابل اجراست؟

دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور در پاسخ به این سوال که آیا در کل این طرح غیر قابل اجرا است؟ گفت: این طرح را غیر قابل اجرا نمی‌دانم، اما به نظر می‌رسد در شرایطی نیستیم که بخواهیم به صورت اورژانسی از این واحد‌ها بهره برداری و استفاده کنیم. خوشبختانه ایران از لحاظ جغرافیایی از گستره وسیعی برخوردار است و اراضی مستعدی در کشور وجود دارد و می‌توان از ظرفیت زمینی که در کشور وجود دارد، استفاده کرد، حال چه اصراری به ساخت واحد‌های ۲۵ متری داریم؟ این‌ها مستلزم برنامه ریزی است و به جای اینکه به دنبال اجرای طرح‌های ساخت و ساز غیر معقول بپردازند، دولت باید برای استفاده بهینه از اراضی که مالکیت گسترده بر روی آن دارد، برنامه ریزی کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون