کد خبر: ۴۸۹۲۰
۱۴:۱۲ -۱۹ مهر ۱۴۰۲
نماینده شادگان گفت: باید تکرار کنم که دولت تلاش بسیار کرده تا وضعیت بورس را به شرایط اولیه و سودآور برگرداند، اما نتوانسته‌اند؛ به عبارتی اینکه فکر شود کسی به دنبال این کار نبوده، درست نیست و بنده اطلاع دارم که کار‌هایی شده، ولی وضعیت پیچیده‌ای در بازار و بورس حاکم است که فعلاً نتوانسته‌اند اوضاع و احوال این بخش را روبراه کنند و به نتیجه مطلوب که رضایت توده‌های مردم را دربر بگیرد، برسانند.

بورس

نشان تجارت - زهرا ظهروند: یکی از وعده‌های مهم و رای‌آور سیدابراهیم رئیسی در ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، سامان‌دهی وضعیت بورس و حمایت از افرادی بود که سال‌های پیش‌تر از آن، بخش عمده‌ای از دارایی خود را در این بازار سرمایه از دست دادند. گذشت ۲۶ ماه از عمر دولت سیزدهم حکایت از این دارد که این قول رییس‌جمهور بر زمین مانده و به نظر، مشکل در این بخش خیلی اساسی‌تر از چیزی است که رئیسی در ذهن داشت. در همین رابطه، مجید ناصری‌نژاد نماینده شادگان در مجلس یازدهم با کیان آنلاین مصاحبه کرده است که در ادامه می‌توانید مهم‌ترین بخش‌های این گفت‌وگو را بخوانید:

* وضعیت پیچیده‌ای در بازار سهام و بورس ایران حاکم است که دولت فعلاً نتوانسته این بخش‌ها را بهبود خاصی ببخشد تا شاهد نتیجه مطلوب باشیم. دلیل اصلی این است که آقای رئیسی از تیم‌های کارشناسی کارآمد که بتوانند کار‌ها را به خوبی انجام دهند، استفاده نکرده است.

* برای بورس چندین اتفاق افتاده است؛ در دوره‌های گذشته، یک زمان در بورس یک رشد کاذب حبابی به وجود آمد که دولت وقت باید جلوی این رشد حباب‌گونه را می‌گرفت و اجازه نمی‌داد مردم به صورت بی‌خود و بی‌اطلاع در بورس سرمایه‌گذاری کنند. بعد از آن هم با بی‌تدبیری، یک‌باره بورس سقوط کرد و از آن‌جا که مردم ناآگاه بودند، گرفتار شدند و کسی هم به داد آن‌ها نرسید.

* با همین سوءمدیریت‌ها و غفلت‌ها، وضعیت بورس به هم خورد؛ به عبارتی یک رشد بسیار غیرمتوقع اتفاق افتاد و سپس یک‌باره خیلی شدید سقوط کرد. دولت آقای رئیسی در زمینه بورس تلاش کرد و واقعاً به دنبال آن بود حداقل جلوی ضرر را بگیرد، اما نتوانست آن رشد اولیه و رشدی که قبلاً ما تصور می‌کردیم را برگرداند.

* این نکته قابل ذکر است، آن تنشی که در دولت قبل متعاقب همان رشد زیاد اتفاق افتاده بود، فعلاً مشاهده نمی‌شود، اما اینکه مردم در بورس سرمایه‌گذاری کنند و سرمایه آن‌ها رشد و مشکل نقدینگی کشور کم شود و همچنین سرمایه از طریق بورس به سمت تولید برود، همچنان اتفاق نیفتاده است.

* با این اوصاف، ما هم از این منظر یک مقدار از دولت گله‌مند هستیم، چراکه برخی از شعار‌ها و قول‌هایی که در انتخابات داد، هنوز نتوانسته عملیاتی کند، هرچند امیدوار هستیم در مدت باقی‌مانده و با استفاده از تجربیات گذشته و نیرو‌های متخصص و کارآمد بتواند یک‌سری از مشکلات از جمله بحران‌های بورس را مرتفع کند.

* باید تکرار کنم که دولت تلاش بسیار کرده تا وضعیت بورس را به شرایط اولیه و سودآور برگرداند، اما نتوانسته‌اند؛ به عبارتی اینکه فکر شود کسی به دنبال این کار نبوده، درست نیست و بنده اطلاع دارم که کار‌هایی شده، ولی وضعیت پیچیده‌ای در بازار و بورس حاکم است که فعلاً نتوانسته‌اند اوضاع و احوال این بخش را روبراه کنند و به نتیجه مطلوب که رضایت توده‌های مردم را دربر بگیرد، برسانند.

* یک‌سری واقعیت‌های اقتصادی در کشور ما وجود دارد؛ بالاخره تحریم‌ها خواسته یا ناخواسته روی تولید، صنعت و درآمد کشور ما تاثیر گذاشته است و نمی‌توان منکر این موضوع شد، اما تلاش می‌شود جلوی این تحریم‌ها را بگیریم، آن‌ها را دور بزنیم، به تولید توجه و آن را به روز کنیم که این یک کار سختی است.

* اینکه تا الان مقاومت کرده‌ایم، تاب آورده‌ایم و توانسته‌ایم کشور را از بحران‌های جدی عبور دهیم، کار آسانی نیست و بسیاری از کشور‌های مدعی دنیا مثل روسیه و امثال آن با وجود تحریم‌های خیلی کمتر از ما، بسیار اذیت شدند و در برخی مسائل زمین خوردند. این در حالی است که ما بیش از ۴۰ سال مقاومت کرده‌ایم و داریم با تحریم‌ها مقابله می‌کنیم.

* دولت آقای رئیسی از تیم‌های کارشناسی کارآمد که بتوانند کار‌ها را به خوبی انجام دهند و مشکلاتی که از قبل وجود داشته مثل بورس را حل کنند، استفاده نکرده است که دلیل آن را نمی‌دانم. بسیاری از افراد کارآمدتر، قوی‌تر و کاربلدتر در تیم اصولگرایی و مجموعه‌ای که همراه و همفکر دولت هستند، وجود دارند که به کار گرفته نشده‌اند و یکی از موضوعات مهم که باید درک شود، این است که کسی که کاربلد نیست و تجربه و تخصص ندارد، حتی اگر متعهد و صادق هم باشد، نمی‌تواند کار را مدیریت کند، به خصوص کار‌های بسیار عظیم اقتصادی و پیچیده‌ای که به سرانجام رسیدن آن، خواسته و مطالبه بسیاری از مردم است.

برچسب ها: نشان تجارت بورس
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون