کد خبر: ۴۸۷۲۶
۰۷:۱۳ -۰۴ مهر ۱۴۰۲
دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: مشکلاتی که من در سازمان گمرک می‌بینم، حتی فراتر از چیزهایی است که خیلی‌ها تصور می‌کنند و از این‌رو، عملکرد سازمان گمرک را هم خیلی بدتر از تصورات برخی از منتقدان می‌دانم.

گمرک ایران

نشان تجارت - محمد آیتی: الهوردی دهقانی نماینده ورزقان و دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به فساد و ضعف مدیریت در سیستم سازمان گمرک کشور، با کیان آنلاین گفت‌وگو کرده است که در ادامه می‌توانید مهمترین بخش‌های این مصاحبه را بخوانید:

* گفته می‌شود برخی از مواقع، سازمان گمرک آمارها را به موقع اعلام نمی‌کند و از طرفی، زمانی که روی به آمار دادن می‌آورد، آن آمارها سوخته تلقی می‌شود و با وجود اینکه می‌توان از این ظرفیت بزرگ به نفع اقتصاد کشور و معیشت مردم بهره برد، اما خروجی کار، پایین است. از این‌رو بنده هم این اشکالات و ضعف‌های مدیریتی را وارد می‌دانم.

عملکرد سازمان گمرک خیلی بدتر از تصورات  منتقدان است

* مشکلاتی که من در سازمان گمرک می‌بینم، حتی فراتر از چیزهایی است که خیلی‌ها تصور می‌کنند و از این‌رو، عملکرد سازمان گمرک را هم خیلی بدتر از تصورات برخی از منتقدان می‌دانم. گمرک یک سازمان مهم و کلیدی و دروازه ورود کشور بر واردات و مسیر خروج محصولات‌مان جهت صادرات است و با توجه به این موضوع، این سازمان باید به روز و شفاف باشد.

* خیلی از فسادهایی که در کشور شاهد آن هستیم، منشاء اصلی آن برمی‌گردد به عملکرد سازمان گمرک. خیلی از قاچاق‌هایی که صورت می‌گیرد از مبادی گمرکی کشور وارد می‌شوند. ما و خیلی از دلسوزان نظام، این چالش‌ها را بارها به مسئولان گوشزد کرده‌ایم و توقع رویکردی را داریم که در خروجی کار، آثار مثبت آن را ببینیم.

* سامانه‌های گمرک باید به سامانه‌های یکپارچه کشور وصل شوند. اطلاعات آنچه از کشور خارج یا وارد وارد می‌شود باید در دسترس باشد و نهادهای نظارتی و تصمیم‌گیر باید بدانند وضعیت دقیق صادرات و واردات کشور به چه صورت است.

* متاسفانه کالاهایی به کشور وارد می‌شود که سال‌ها در گمرک می‌ماند و فرسوده می‌شود، در حالی که مملکت نیاز مبرم به این کالاهای دپو شده دارد. این روند، مانعی برای توسعه اقتصادی کشور شده است و به جای اینکه کار برای مردم، فعالان اقتصادی و خیلی از نهادها آسان شود، با این تصمیمات، سخت‌تر هم شده است.

* قوه قضاییه، یکی، دو سالی است که کارهای مثبتی را جهت نظم و تسریع امور در سازمان گمرک انجام داده است، اما کافی نیست و به نظر ما، سازمان گمرک باید به روزرسانی جدی در تشکیلات خود صورت بدهد تا به لطف امکان بهره‌گیری از تکنولوژی و فناوری‌های روز، کمک شایانی به اقتصاد پویای مملکت بکند.

مافیای گمرک تصمیم می‌گیرند چه چیزهایی وارد شود، چه چیزهایی خارج شود

* مافیا و تعارض منافع عده‌ای که در سیستم سازمان گمرک دیده می‌شود، باعث شده برخی افراد خاص، تصمیم بگیرند چه چیزهایی به کشور وارد و چه چیزهایی خارج شود. زد و بندهای موجود در این تشکیلات، گریبان اقتصاد کشور را گرفته است و امیدوارم این وضع هرچه زودتر به نقطه پایان خود برسد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون