کد خبر: ۴۸۵۸۶
۱۰:۱۹ -۲۳ شهريور ۱۴۰۲
رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا، عدم تخصیص ارز را مهم‌ترین مشکل این صنف برشمرد و گفت: اگر مشکلات ارزی واردکنندگان حل نشود کاغذ گران خواهد شد.

گرانی در یک قدمی بازار کاغذ/ دولت، ارزی برای واردات کاغذ اختصاص نمی‌دهد

نشان تجارت - حمید نیکدل، رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا در گفتگو با اقتصاد ۲۴ درخصوص مهم‌ترین مشکلات این حوزه گفت: عدم تخصیص ارز، مهم‌ترین مانع برای فعالان این حوزه است.

وی افزود: حدود ٨٠ درصد از محصولات ما وارداتی است و دولت، ارزی برای واردات کاغذ اختصاص نمی‌دهد.

نیکدل تصریح کرد: با وجود اینکه دولت برای واردات کاغذ ارزی اختصاص نمی‌دهد و سود زیادی در این حوزه وجود ندارد، واردکنندگان همچنان به فعالیت می‌پردازند و قیمت یک بند کاغذ از حدود یک میلیون و ۶٠٠ هزار تومان به حدود یک میلیون و ٢٠٠ هزار تومان رسیده و کاهش داشته است. این در حالی است که قیمت بسیاری از محصولات همراه با تورم افزایش یافته است.

رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا اظهار داشت: واردکنندگان با مشکلات گمرکی نیز مواجه هستند و زمان تخصیص ارز از سوی دولت به‌طور مداوم به تعویق می‌افتد. از سوی دیگر مباحث مالیاتی نیز، یکی از موانع فعالان این حوزه است.

کدل با اشاره به عدم افزایش قیمت کاغذ طی ماه‌های اخیر خاطرنشان کرد: برای مثال، قیمت یک بسته کاغذ A۴ در ابتدای سال حدود ١٧٠ هزار تومان بوده و در حال حاضر به حدود ١٣٠ هزار تومان رسیده است.

 

رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا گفت: کاهش قیمت دو دلیل عمده دارد؛ یک اینکه قیمت جهانی کاغذ طی ماه‌های اخیر، به ازای هر تن حدود ١۵٠ دلار کاهش یافت. در سه ماه گذشته به دنبال نامه‌نگاری‌هایی با بانک مرکزی، تخصیص ارز صورت گرفت و قیمت کاغذ و بازار متعادل شد، اما اگر واردکنندگان با مشکلات ارزی برخورد کنند، به طور حتم شاهد افزایش قیمت کاغذ خواهیم بود.

وی تأکید کرد: این در حالی است که واردکنندگان و فعالان این حوزه حتی خواستار ارز ٢٨۵٠٠ تومان نیستند و تنها انتظار تخصیص به موقع ارز را دارند؛ حتی اگر ارز ٣٨ هزار تومانی باشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون