نشان تجارت - محمد آیتی: غلامعلی جعفرزاده ایمنآبادی نماینده سابق رشت درباره لایحه عفاف و حجاب و مشمول اصل هشتاد و پنجم شدن آن با رویداد۲۴ گفتوگو کرده است که در ادامه میتوانید بخشهای مهم آن را بخوانید:
* درباره طرح حجاب و عفاف که بحث زیادی در مورد آن در جامعه میشود و اینقدر حساسیت روی آن وجود دارد و مربوط به نسلهای آینده است، چند اشکال اساسی وارد است، مخصوصاً که صحبتهای رییس و هیات رییسه مجلس و کمیسیون قضایی و حقوقی هم کاملاً غیرحقوقی است.
* اصل ۸۵، عمدتاً مربوط به مسائل امنیتی است و اینطور نیست که در پستو بخواهند چیزی را تدوین کنند، وگرنه قانونگذار هیچوقت نمیگفت که مذاکرات مجلس از رادیو پخش زنده و یا مشروح مذاکرات چاپ شود و در اختیار عموم قرار بگیرد.
* فلسفه قانونگذاری در مجلس ایران این است که مردم در جریان جزییات قرار بگیرند، چه برسد به مسئله به این مهمی که هم مربوط به نسل جوان است و هم نسلهای آینده و کل جامعه ایران؛ پس اینکه در پستوها و مخفیگاهها برای مردم قانون تصویب میکنند و بدون اطلاع اقدام میکنند، اشکال دارد.
* عدهای میگویند این لایحه در برابر لایحه بودجه که ۵۰۰ پیشنهاد داشته، ۱۵۰۰ پیشنهاد داشته است. حال باید گفت اولاً که لایحه بودجه هیچوقت ۵۰۰ پیشنهاد نداشته، بلکه خیلی بیشتر بوده و حتی یادم است که هفت تا هشت هزار پیشنهاد هم داشته است، پس پیشنهادهای این طرح از بودجه بیشتر نیست و میتوانست اصل هشتاد و پنجی نشود. دوماً با این حال عدد ۱۵۰۰ عدد زیادی است و نشان میدهد که یعنی خود نمایندههای مردم در این طرح، حرف برای گفتن داشتهاند. شما که حرف مردم را گوش ندادید، حداقل حرف نمایندههای مردم را گوش میدادید. سوماً ۱۵۰۰ پیشنهاد یعنی اهمیت موضوع بالا بوده پس نباید حذفش میکردند.
* لایحهای که قوه قضاییه در خصوص عفاف و حجاب ارائه داد، ۹ ماده بود و شش ماده هم دولت به آن اضافه کرد و با ۱۵ ماده به مجلس رسید و گویا مجلس آن را به بالای ۷۰ ماده رسانده است. حال اگر مجلس بیشتر از سه تا پنج درصد، در آن تغییرات ایجاد کند، با سوابق گذشته که به کرار دیدیم، شورای نگهبان آن را برمیگرداند و میگوید این دیگر لایحه نیست و طرح است. در حالی که این لایحه، بالغ بر ۴۶۷ درصد افزایش ماده دارد، پس دیگر لایحه نیست و طرح است و احتمالاً شورای نگهبان آن را برمیگرداند و از طرف دیگر، با اصول متعدد قانون اساسی در مغایرت است؛ از اصل ۷۵ گرفته تا اصل ۵۲ و ۵۳ در مغایرت است؛ هم بار مالی و هم هزینه و درآمد برای دولت ایجاد میکند، پس اصلاً دیگر لایحه نیست. همچنین، اصل ۸۵ بودنش خلاف قانون اساسی بود.
* فکر میکنم شورای نگهبان باید این لایحه را برگرداند و ای کاش در صحن علنی مجلس بحث میشد و مردم در جزییات آن قرار میگرفتند. الان اخباری که میآید، مردم را به شدت نگران کرده است و آنها از همه طرف در حال جریمه شدن هستند.
* میخواهم رسانهها موضوع را بازتاب دهند. لایحه به این مهمی اصلاً از لایحه خارج شده و طرح شده است. مجلس نمیتواند چنین طرح سنگینی را بدهد. هیچکس حتی نمایندگان جزییات را نمیدانند که چه اتفاقی افتاده است. با اشکالاتی که خیلی خلاصه مطرح کردم به نظر من، هم شورای نگهبان باید آن را به مجلس برگرداند و هم مجلس وقت و حوصله بگذارد و در صحن بیاورد و عجله نکند.
* یکی از کارهای مجلس دوازدهم باید ابطال خیلی از قوانینی که در مجلس یازدهم تصویب شده و مردم به آن نقد جدی دارند، باشد. یعنی یک مجلسی تصویب میکند و یک مجلسی هم باید ابطال کند و این چیز خوبی نیست.
* مجلس یازدهم کارنامه سوپرمنفی برای خود ایجاد کرده است. ایجاد این شرایط اقتصادی و نرخ افزایشی قیمتها و تورم کمرشکن و رکودی که یخزدگی در جامعه ایجاد کرده است تا افزایش نرخ بیکاری و ناامیدی و... بر حرف من صحه میگذارد.
* فیلمی در شبکههای مجازی دیدم که نفرات برتر کنکور میگویند همه قصد مهاجرت دارند. در این شرایط آیا واقعاً بررسی موضوع عفاف و حجاب، چنین اولویت بالایی آن هم با این مکانیزم را داشت؟