کد خبر: ۴۸۰۸۸
۱۹:۴۰ -۰۷ مرداد ۱۴۰۲
هفته گذشته با خبر افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت نان در مشهد پایان یافت. حال شنیده‌ها حاکی از آن است که احتمالاً تا پایان مرداد اصلاح قیمت در بیشتر استان‌ها، به‌ویژه تهران رخ دهد.

قیمت نان

نشان تجارت - هفته گذشته رئیس اتحادیه صنف نانوایان مشهد، از افزایش قیمت نان در خراسان رضوی خبر داد و اعلام کرد این تصمیم از طرف پایتخت گرفته شده و با هماهنگی استانداری خراسان رضوی اجرایی شده است.

بر اساس اعلام احمدرضا کشت‌گر، برنامه افزایش قیمت نان مربوط به خراسان رضوی نیست و به مرور در تمام کشور اجرا خواهد شد.

همچنین امروز، معاون اقتصادی استانداری تهران به این موضوع واکنش نشان داد و به همشهری‌آنلاین گفت: هنوز برنامه‌ای برای تغییر قیمت نان در تهران وجود ندارد.

قیمت نان توجیه اقتصادی ندارد

پیگیری‌های تجارت‌نیوز حاکی از آن است که احتمالاً اصلاح قیمت نان به‌زودی سراسری شود؛ چراکه نانوایان تهرانی هم درخواست خود برای بالارفتن قیمت را ارائه دادند و به موافقت به آن امیدوار هستند. این نانوایان معتقدند یارانه‌ای که دولت می‌پردازد، مختص آرد است که تنها 10 درصد هزینه تولید را تشکیل می‌دهد و برای آن‌ها توجیه اقتصادی ندارد.

در همین زمینه رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: اینکه دولت معادل ۳۰ درصد تراکنش کارت‌خوان به واحد نانوایی کمک مالی کند، هیچ تغییری در هزینه‌هایی نانوایی ایجاد نمی‌کند. زمانی که هزینه‌ها بیش از ۱۵۰ درصد افزایش داشته‌اند، این ۳۰ درصد به هیچ عنوان پاسخ‌گو نیست.

محمد سلیمانی درباره دریافت آرد یارانه‌ای توسط نانوایان نیز توضیح داد: تنها ۱۰ درصد قیمت تمام‌شده نان به آرد مربوط می‌شود و باقی آن هزینه‌های سرباری است که هیچ یارانه‌ای برای آن پرداخت نمی‌شود و نانوا مانند سایر واحد‌های صنفی باید آن را بپردازد.

وی در واکنش به دریافت مایه خمیر نان از دولت نیز تشریح کرد: هنوز مشخص نیست راهکار تخصیص مایه به نانوا‌هایی چگونه است؟ مطابق اطلاعاتی که منتشر شده، قرار است از همان سامانه‌ای که آرد به نانوا می‌دهند از همان طریق مایه هم اختصاص داده شود، اما میزان محاسبه و روند آن هنوز مشخص نیست.

قیمت نان در تهران افزایش می‌یابد؟

سلیمانی درباره احتمال افزایش قیمت نان در تهران گفت: ما آنالیز خود را درباه قیمت نان انجام دادیم و آن را در اختیار استانداری گذاشتیم. حال این امیدواری وجود دارد که قیمت نان تا پایان ماه جاری اصلاح شود. با توجه به اینکه نمی‌توان قیمت نان را ناگهانی و به شکل چشمگیری افزایش داد. از این رو، به نظر می‌رسد بهترین مدل همان مدلی باشد که در مشهد اجرا شده است. یعنی بخشی از افزایش قیمت به عهده مصرف‌کننده و بخشی دیگر به عهده دولت باشد.

او درباره میزان افزایش قیمت و اصلاح یارانه نانوا نیز عنوان کرد: با توجه به اینکه تعیین قیمت نان به عهده کارگروه استانی است، استاندار مشهد پس از برگزاری چند جلسه با نانوایان تصمیم گرفت که ۴۰ درصد به قیمت نان افزوده شود و ۴۰ درصد نیز دولت به نانوایان کمک مالی ارائه کند.

چرا قیمت نان در نانوایی‌ها متفاوت است؟

سلیمانی در خصوص قیمت فعلی نان سنگک و تفاوت قیمت نانوایی‌ها با یکدیگر نیز توضیح داد: وقتی آخرین قیمت‌گذاری مربوط به سال ۱۴۰۰ است و از آن زمان تاکنون تمام اقلام ۱۵۰ تا ۲۰۰ درصد افزایش داشته‌اند، نانوا مجبور است برای اینکه حداقل بتواند پول گاز و برق خود را تأمین کند بیشتر از قیمت اعلام‌شده سال ۱۴۰۰ نان عرضه کند.

وی ادامه داد: البته ما مخالف افزایش قیمت‌ غیرمتعارف هستیم. نانوایی‌هایی که نان ۱۰ هزار تومانی می‌دهند باید با آن‌ها برخورد شود، اما نانوایی که نان 3000 تومانی سال ۱۴۰۰ را 5000 تومان می‌دهد باید با آن مدارا شود.

این فعال صنفی در پایان یادآور شد: به هر حال نان یک کالای استراتژیک است و نحوه نظارت و برخورد تعزیراتی آن باید با سایر کالا‌ها تفاوت داشته باشد. نانوا نمی‌تواند چون نرخ جدید اعلام نشده پخت نکند و به دست مردم نان نرساند پس نیاز است یک تعاملی بین تعزیرات و اتحادیه تا اعلام شدن رسمی نرخ جدید صورت بگیرد.

غم نان

تمام کشور‌ها فارغ از سیاست‌های اقتصادی اعم از لیبرالی یا سوسیالیستی دارای فهرست کالا‌های استراتژیک هستند که تمام فرایند آن از تأمین تا مصرف تحت نظر دولت انجام می‌گیرد. شاید بتوان گفت غم نان باعث شده تا این محصول تنها کالای مشترک در فهرست استراتژیک تمام کشور‌ها باشد. در ایران هم که رژیم غذایی اکثر شهروندان بر پایه نان است اهمیت این کالا چند برابر است.

به‌رغم تورم چشمگیر در دو سال اخیر قیمت نان در ایران تغییری نداشته است. در همین زمینه اردیبهشت ماه وزارت اقتصاد در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت ارد و نان خبازی ندارد.

در این اطلاعیه آمده است: «یارانه آرد و نان در قانون بودجه ۱۴۰۲ با حدود ۳۴ هزار میلیارد تومان افزایش نسبت به قانون بودجه ۱۴۰۱ به ۱۰۴ هزار میلیارد تومان رسیده است و دولت در سال جاری برنامه‌ای برای افزایش قیمت نان و آرد خبازی ندارد.

دولت از اردیبهشت ماه سال گذشته با هدف جبران هزینه واحد‌های نانوایی اقدام به پرداخت کمک هزینه کرده است؛ به این صورت که هر واحد نانوایی معادل ۱۵ درصد از فروش ثبت شده روی کارت‌خوان‌های هوشمند را به عنوان کمک هزینه از دولت دریافت می‌کند که این درصد از ۱۷ بهمن ماه سال گذشته به ۳۰ درصد افزایش یافت.

برای سال جاری نیز در کنار یارانه‌ای که برای آرد و نان اختصاص یافته، مقرر است اقتصاد واحد‌های نانوایی با اتکا به ابزار‌های غیرقیمتی تقویت شود و نیاز نباشد که جهت بهبود اقتصاد واحد‌های نانوایی، الزاماً قیمت نان با افزایش مواجه شود.».

این در حالی است که مطابق مصوبه دولت قبل هر گونه تغییر در قیمت نان توسط کارگروه‌های استانی که ریاست آن به عهده استاندار است صورت خواهد گرفت، اما سال گذشته به دستور رئیس دولت مقرر شد که هیچ استانی افزایش قیمت اعمال نکند، اما امسال به نظر می‌رسد با توجه به آمار تورم، راهی جز افزایش قیمت قوت لایموت مردم باقی نماند، بر همین اساس استاندار مشهد تصمیم گرفت قیمت نان را ۴۰ درصد افزایش دهد. حال آیا پس از مشهد، نوبت به پایتخت می‌رسد؟

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون