کد خبر: ۴۷۹۷۱
۰۹:۳۴ -۲۷ تير ۱۴۰۲
پیام الیاس کردی پاسخ داد؛
پیام الیاس کردی، کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و افزایش عوارض صادرات فولاد و... موجب فشار فروش در بورس شده است، گفت: نمی‌توان به سهامداران خُرد توصیه نگهداری، خرید یا فروش سهام کرد، زیرا احتمالا دولت ریسک‌ها یا بخشنامه‌ها یا نامه‌هایی را به بورس تحمیل می‌کند.

بازار بورس

نشان تجارت - دیگر اخبار مثبت همچون «گزارش‌های خوب عملکرد سه‌ماهه در حال انتشار شرکت‌های بورسی» هم دردی از سهامداران دوا نمی‌کند؛ سهامدار خرد وقتی تصمیمات نابهنگام و رانت اطلاعاتی را می‌بیند، فرار را بر قرار برمی گزیند و نمی‌توان بر او خرده‌ای گرفت.

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران روز دوشنبه ۲۶ تیرماه ۱۴۰۲ در حالی با ریزش ۶۴ هزار واحدی روی عدد یک میلیون و ۹۵۶ هزار واحدی قرار گرفت که ترس در بازار سرمایه موج می‌زند.  

فشار فروش در بورس تهران

ارزش پرتفوی سهامداران خرد به گواه تحلیلگران بورسی ریزش بیشتری را نسبت به شاخص کل بورس تجربه کرده و این نکته گواهی بر دستکاری شاخص کل بورس است.

به گزارش اقتصاد ۲۴، فروشندگان این روز‌ها در بازار سرمایه دست بالا دارند؛ به طوری که مجموع ارزش صف‌های خرید با افت ۱۲ درصدی روبرو شد و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش ۳۳ درصدی به هزار و ۲۴۹ میلیارد تومان رسید.

اما سوال اصلی این است که ریزش سنگین شاخص کل بورس ادامه دارد؟ و سهامداران در این شرایط سهام خود را نگهداری کنند یا بفروشند؟  

شوک به سهامداران خُرد با تصمیمات نابهنگام

پیام الیاس کردی، کارشناس بازار سرمایه در این مورد به اقتصاد ۲۴ گفت: ریسک‌هایی همچون «افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها»، «افزایش عوارض فولادی ها» و... آرام آرام به بورس تحمیل شد و تحمیل این ریسک‌ها ناخودآگاه فشاری بر بازار سرمایه ایجاد کرد و ارزش معاملات را پایین آورده و بورس را کم رمق کرده است.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد این ریسک‌ها تمام نشدنی هستند، ادامه داد: احتمالا این ریسک‌ها به شدت به بازار سرمایه آسیب بزنند.

بحران در بورس پایانی دارد؟

به گفته این کارشناس بازار سرمایه،  بازار‌ها اصولا در اوج سرمستی و سرخوشی می‌میرند و در اوج ناامیدی ظهور و طلوع می‌کنند.

الیاس کردی در تشریح این مطلب ادامه داد: اگر به سال گذشته و مشخصا اواخر تابستان و اوایل پاییز برگردیم، شاهد بودیم که هیچ کس به بورس اعتقاد نداشت و همه می‌گفتند کار بازار سرمایه تمام است؛ ولی دیدیم که از آبان ماه بورس روند صعودی عجیب و غریبی را شروع کرد و شاخص کل بورس تهران ۱۰۳ درصد بالا رفت.

منفی های یکدست در بورس ماندگار نیست

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است: در نقطه مقابل، بورس در مرداد ۱۳۹۹ «کَله کرد» و در اوج سرخوشی ۴۸ درصد از ارزش خود را از دست داد. پس از یاد نبریم که نه این منفی‌های یکدست و نه سبز خوشرنگ در بازار‌ها ماندگار نیست.

الیاس کردی با ذکر این نکته که «خورشید در جایی طلوع می‌کند که سیاه‌ترین نقطه شب است»، افزود: به دوستانی که با دید کوتاه مدت به بورس نگاه می‌کنند توصیه می‌کنم با توجه به ریسک‌های غیرمنتظره، اندکی بی خیال بازار در کوتاه مدت شوند، ولی اگر به دو سال آینده نگاه کنند احتمالا چشم انداز مثبت تری را برای بازدهی سهام خواهند دید.

چه کسی پاسخگوی زیان سهامداران است؟

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به سوال اقتصاد ۲۴ مبنی بر اینکه «طبق بند ۹ و ۱۱ ماده ۷ قانون بازار اوراق بهادار، وظیفه سازمان بورس پیشگیری از اتفاقاتی است که منافع سهامداران خرد بورسی را تهدید می‌کند آیا در حال حاضر این قانون نقض می‌شود؟» گفت: اکثر سهامداران انتظار غیرواقعی از سازمان بورس دارند.

الیاس کردی خاطرنشان کرد: متاسفانه فکر می‌کنیم که رئیس سازمان بورس مسئول همه اتفاقاتی است که در مورد بورس می‌افتد، در حالی که وقتی تصمیمات اقتصادی در کشور گرفته می‌شود هرچند بورس ما از آن‌ها تاثیر می‌پذیرد؛ اما رئیس سازمان بورس به جز اعتراض، کار دیگری نمی‌تواند انجام دهد.

وی ادامه داد: قدرت و اختیارات مجید عشقی، رئیس سازمان بورس خیلی محدودتر از آن چیزی است که ما فکر می‌کنیم. انتظاراتی که از رئیس سازمان بورس داریم باید انتظارات واقعی باشد نه غیر واقعی.  

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون