کد خبر: ۴۷۹۲۸
۰۵:۲۴ -۲۴ تير ۱۴۰۲
طرح جلوگیری از تبلیغات مهاجرت اخیرا در مجلس شورای اسلامی تصویب شده و هدف از آن جلوگیری از بالا رفتن آمار مهاجرت بوده‌است. با توجه به اینکه در سال‌های اخیر شرایط نابسامانی اقتصادی و اجتماعی در ایران با تبلیغات گسترده زندگی مرفه و ایده‌آل در سایر کشورها همزمان شده‌ است، تعداد بسیار زیادی از جوانان به‌خصوص افراد تحصیل کرده به فکر مهاجرت به سایر کشورها افتاده‌اند.

نشان تجارت - چند وقتی است با مطلبی از خبرگزاری میزان مواجه شده‌ایم که با تیتر ((تبلیغ مهاجرت ممنوع شد!)) به بررسی طرح جلوگیری از تبلیغات مهاجرت پرداخته‌است. مرکز پژوهش‌های مجلس در طرحی جدید تبلیغات مهاجرت را به‌دلیل جلوگیری از بالا رفتن آمار این پدیده اجتماعی ممنوع اعلام کرده‌است. اگر دوست دارید درباره این طرح و جزییات آن اطلاعات مفیدی به‌دست آورید، پایگاه خبری تحلیلی نشان تجارت ادامه این مطلب را مختص شما نگارش کرده‌است.

در ابتدا، طرح جلوگیری از تبلیغات مهاجرت چیست؟

طرح جلوگیری از تبلیغات مهاجرت اخیرا در مجلس شورای اسلامی تصویب شده و هدف از آن جلوگیری از بالا رفتن آمار مهاجرت بوده‌است. با توجه به اینکه در سال‌های اخیر شرایط نابسامانی اقتصادی و اجتماعی در ایران با تبلیغات گسترده زندگی مرفه و ایده‌آل در سایر کشورها همزمان شده‌است، تعداد بسیار زیادی از جوانان به‌خصوص افراد تحصیل کرده به فکر مهاجرت به سایر کشورها افتاده‌اند. به همین دلیل مجلس شورای اسلامی به‌جای فراهم کردن شرایط ایده‌آل برای زندگی جوانان کشور ، تصمیم به تصویب طرح‌های مختلف برای کاهش آمار مهاجرت کرده‌است.

طبق این طرح هرگونه تبلیغات در حوزه مهاجرت کاری، تحصیلی، سرمایه‌گذاری، اخذ اقامت و... در هر نوعی ممنوع می‌باشد. در ادامه این مطلب شما خلاصه‌ای از نظرات و صحبت‌های دکتر محمد باقر سخی، متخصص مدیریت حرفه‌ای گردشگری بین الملل را مطالعه خواهید کرد.

طرح جلوگیری از تبلغات مهاجرت

نظر دکتر محمد باقر سخی در رابطه با طرح جلوگیری از تبلیغات مهاجرت

طبق نظر دکتر محمد باقر سخی ، طرح مرکز پژوهش‌های مجلس دارای ایراداتی است که در این مطلب به تک تک آنها اشاره شده‌است. با توجه به اینکه دکتر محمد باقر سخی تحصیلات عالیه در زمینه گردشگری بین المللی دارند، قطعا استفاده از نظرات وی در این زمینه بسیار کمک کننده خواهد بود. در ادامه این مطلب از پایگاه خبری نشان تجارت، نظرات ایشان در رابطه با طرح جلوگیری از تبلیغات مهاجرت را بیان می‌کنیم.

ایراد اول به طرح جلوگیری از تبلیغات مهاجرت

اولین ایرادی که دکتر سخی به طرح مرکز پژوهش‌های مجلس وارد کرده این است که نه‌تنها نباید تبلیغات مهاجرت ممنوع شود، بلکه باید بستری برای تبلیغات مهاجرت قانونی از سمت دولت فراهم شود. به این خاطر که با گسترش تبلیغات مهاجرت قانونی، تنها افراد متخصص و دارای مهارت و تحصیلات مرتبط در این حوزه فعالیت می‌کنند و راه برای سودجویانی که با استفاده از اعمال غیرقانونی نظیر قاچاق انسان، جعل اسناد و مدارک هویتی و... دست به کسب سود می‌زنند بسته می‌شود. در واقع مجلس با ممنوع کردن تبلیغات قانونی مهاجرت ، بستر بسیار مناسبی را برای تبلیغات مهاجرت غیرقانونی و سوءاستفاده افراد سودجو فراهم می آورد.

 ضمن اینکه اگر موسسات مهاجرتی بتوانند تبلیغات خود را در فضایی رسانه ای ، به صورت قانونی به اطلاع مردم برسانند، دیگر از شبکه‌های ماهواره‌ای و غیرقانونی استفاده نخواهند کرد.

ایراد دوم

با توجه به اینکه مخاطب اکثر تبلیغات مهاجرتی قشر جوان جامعه هستند و متاسفانه این رده سنی از جامعه ما به‌شدت تحت تاثیر رسانه‌های معاند و غربی قرار گرفته‌اند، طرح جلوگیری از تبلیغات مهاجرت بیش از پیش آن‌ها را به‌سمت این شبکه‌ها سوق می‌دهد. در صورتی که اگر این تبلیغات در فضای امن داخلی همچون فضاهای رسانه ای صدا و سیما و از این قبیل.... صورت بگیرد، آثار تخریبی بسیار کمتری خواهد داشت.

ایرادات وارد بر طرح جلوگیری از تبلیغات مهاجرت

ایراد سوم

احتمالا افرادی که در حال نگارش و تصویب این طرح در مجلس بودند تنها به معایب تبلیغات مهاجرت از جمله خروج ارز از کشور، پناهندگی و از دست دادن نخبگان پرداختند. اما واقعیت این است که مهاجرت می‌تواند ابعاد بسیار مثبتی هم برای کشور به‌همراه داشته‌باشد چرا که اکثر کسانی که به صورت قانونی از ایران خارج می شوند، به راحتی به ایران ورود و خروج داشته و ارتباط خود را با کشور قطع نمی کنند . به‌عنوان مثال اکثر افرادی که برای تحصیل مهاجرت می‌کنند پس از پایان دوره تحصیلات خود به ایران بازگشته و از علم خود در جهت خدمت به کشور استفاده می‌کنند ، یا افرادی که به‌صورت قانونی با استفاده از ویزای کاری مهاجرت می‌کنند، برای کشور ارزآوری داشته و پس‌اندازخود را در ایران خرج می کنند پس به این وسیله خود به خود ارز واردکشور می شود،  بر خلاف آن اکثر کسانی که غیر قانونی از ایران خارج می شوند مطمئناً برگشتی نخواهند داشت.

ایراد چهارم

با توجه به اینکه در دین ما به مهاجرت امر شده‌است بنابراین نمی‌توانیم قانونی را تصویب کنیم که از مهاجرت جلوگیری کند. همچنین با توجه به اینکه کشور ما از فرهنگ بسیار غنی ای برخوردار است مهاجرت افراد ایرانی می‌تواند موجب صادرات فرهنگ و دین ما به سایر کشورها شود.

نظر کلی دکتر محمد باقر سخی در این رابطه

وی معتقد است ، قوانین حوزه گردشگری در کشور سال هاست که به‌روزرسانی نشده است. به همین علت مسئولین در این حوزه به‌صورت سلیقه‌ای عمل کرده و گاهی به‌ناحق دفاترمسافرتی ، مهاجرتی را می‌بندند. همچنین از ایرادات اساسی در حوزه مهاجرت و گردشگری در کشور ما این است که اکثر کسانی که  وارد این حرفه می‌شوند تحصیلات مربوط به آن را ندارند. یعنی برای تاسیس یک دفتر مسافرتی یا مهاجرتی نیازی به مدرک تحصیلی در این زمینه نداریم و هرشخصی می‌تواند وارد این حوزه شود ، همین نکته باعث می‌شود ، از مردم سواستفاده شده و افراد غیرمتخصص عهده‌دار روند امور مسافرتی و مهاجرتی مردم شوند. این درحالی است که بسیاری از جوانان با شور و شوقی که در حوزه گردشگری تحصیل‌کرده‌اند به‌دلیل فراهم نبودن شرایط کار مناسب، در زمینه‌های دیگری مشغول به کار می‌شوند.

مزایا و معایب طرح جلوگیری از تبلیغات مهاجرت

سخن آخر

سخن آخر در رابطه با طرح جلوگیری از تبلیغات مهاجرت این است که به‌جای تصویب و اجرای این طرح، طرحی اصولی و بدون اشکال ارائه کنیم. در صورتی که چنین طرحی اجرا شود باعث می‌شود ، موسسات غیرقانونی تبلیغات خود را در بستر شبکه‌های ماهواره‌ای، رسانه‌های مجازی غیرقانونی و... انجام دهند. به این وسیله آمار کلاهبرداری، جعل هویت، قاچاق انسان و... بالاتر رفته و این دولت  است که باید هزینه زیادی را برای جلوگیری از این موضوعات انجام دهد.

به‌جای این طرح می‌توانیم با ایجاد یک اتحادیه یا سازمان، تمام دفاتر مهاجرتی قانونی را گردآوری کنیم و آن‌ها را ملزم کنیم که تحت قوانین فعالیت خود را ارائه دهند. انجام این کار باعث می‌شود ، تخلفات تا حد زیادی کاهش یابد و مهاجرت‌های غیرقانونی به کمترین حد خود برسند. در صورت رخ دادن تخلفات هم دسترسی به مسئول آن و پیگیری بسیار ساده‌تر از گذشته می‌شود.

اگر تمایل دارید ، از جدیدترین اخبار و تحلیل‌های مرتبط مطلع شوید، سر زدن به نشان تجارت را فراموش نکنید. ما هرروزه مشغول تهیه اخبار داغ برای شما هستیم!

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون