کد خبر: ۴۷۱۶۵
۰۹:۰۷ -۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مطرح کرد؛
جبار کوچکی‌نژاد گفت: در حال حاضر نزدیک به ۱۰ هزار همت پول نقد دست مردم، سرگردان است و بسیاری از آن‌ها هم به واسطه وضعیت کشور، روی خرید طلا، سکه، ارز، خودرو، زمین و ملک سرمایه‌گذاری کرده‌اند. به دلیل عدم‌برنامه‌ریزی دولت در جهت دادن به پول مردم، این فرصت تبدیل به تهدید شده است.

اقتصاد ایران

نشان تجارت - محمد آیتی: اقتصاد ایران همواره از حجم بزرگ نقدینگی در کشور آسیب دیده است و تاکنون نیز هیچ دولتی نتوانسته با یک استراتژی مناسب این نقدینگی را از سطح جامعه جمع‌آوری و آن را به بخش‌های تولیدی و مولد کشور تزریق کند.

امروز حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی در دستان مردم است که خود به تهدیدی برای اقتصاد کشور تبدیل شده و تورم را روز به روز تشدید می‌کند.

در همین رابطه جبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ضمن نقد عملکرد اقتصادی دولت سیدابراهیم رئیسی به اقتصاد۲۴ گفت: انتقاد من به دولت، مربوط به تورم و رکود تولید است. در سال جدید، رهبر انقلاب نصیحتی به دولت کردند و گفتند به سمت مردمی کردن اقتصاد بروید، اما خیلی خبری از حرکت در این مسیر در دولت دیده نمی‌شود.

وی افزود: کلید حل مشکلات اقتصاد، مردمی کردن آن است؛ یعنی دولت باید بگذارد مردم در اقتصاد وارد شوند و شرکت‌هایی که به دولت چسبیده و زیان‌ده هستند را دست بگیرند، تا هم شرکت‌ها تراز مالی بهتری پیدا کنند و هم دولت، کوچک شود که این موضوع یک دستاورد بزرگ است اگر دولت اراده‌اش را داشته باشد.

دولت باید با بخش خصوصی آشتی کند

نماینده رشت تصریح کرد: در حال حاضر نزدیک به ۱۰ هزار همت پول نقد دست مردم، سرگردان است و بسیاری از آن‌ها هم به واسطه وضعیت کشور، روی خرید طلا، سکه، ارز، خودرو، زمین و ملک سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

کوچکی‌نژاد اظهار داشت: دولت باید با بخش خصوصی آشتی کند و اگر این کار را انجام دهد، مشکلات اقتصادی در یک دوره زمانی معین، تا حد قابل قبولی حل و فصل می‌شود. الان وضعیت بانک‌ها و همه صندوق‌ها منفی است و سرمایه‌گذار خارجی هم نداریم. سه منبع بانک، سرمایه‌گذاری خارجی و مردم، مهمترین منابع اقتصادی هستند و اقتصاد دست این‌ها است، ولی هر سه یک راه دیگر را می‌روند و وارد واسطه‌گری شده‌اند و همین امر باعث شده که هر روز قیمت ملک، خودرو، مرغ، گوشت، لبنیات و... بالا برود و متاسفانه مردم، متضرران اصلی این آشفته بازار هستند.

نقدینگی در دست مردم به تهدید تبدیل شده است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: پول‌هایی که اکنون در دست مردم وجود دارد، یک فرصت است و اگر از این فرصت استفاده نشود، تبدیل به تهدید می‌شود. در حال حاضر پول‌های مردم که دولت برایشان برنامه‌ای ندارد، تهدید هستند و هرچه در این مسیر، دولت دیرتر به فکر افتد، عمق مشکل بیشتر خواهد شد.

وی یادآور شد: در وضعیت کنونی، بانک‌ها هم توان ندارند و هر چقدر هم به بانک‌ها فشار بیاوریم، فایده‌ای ندارد. بانک‌ها پول ندارند و ترازشان منفی است. از طرفی، از بانک مرکزی برداشت کردند و بانک مرکزی هم دیگر حاضر نیست، به آن‌ها پول بدهد.

کوچکی‌نژاد در پایان خاطرنشان کرد: مسئله مهم دیگر این است که دولت باید خودش را طبق قانون برنامه، کوچک کند. افرادی که در هیات مدیره‌های دولتی هستند و ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان حقوق می‌گیرند، فقط جیب خودشان را پر می‌کنند و با وجود این افراد، مشکلات همچنان باقی است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون