کد خبر: ۴۶۹۴۹
۱۹:۱۲ -۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
با آخرین قوانین فیفا که در حال حاضر در تمام دنیا لازم‌الاجراست، از نادیده گرفته شدن پنالتی استقلال در دقیقه پنج توسط تیم داوری بازی حکایت دارد.

پنالتی سوخته استقلال در دربی صدم

نشان تجارت - بعد از گذشت نزدیک به پنج روز از مسابقه شهرآورد، کماکان بحث مربوط به برخورد توپ مهدی قایدی به دست گئورگی گولسیانی در محوطه جریمه پرسپولیس، محل مناقشه جدی بین کارشناسان داوری و اهالی فوتبال است.

در این بین، نظرات طبیعتا در قالب دو گروه موافق و مخالف اعلام پنالتی دسته‌بندی می‌شود. نظراتی که از اتفاق، کاملا منطبق بر قانون است، اما نکته کلیدی و تعیین‌کننده در این بین، تغییر قوانین برای فصل جدید فوتبال است که باعث شده عدم اطلاع از آن در بین بعضی از کارشناسان، موجب همراهی آن‌ها با نظر پیام حیدری، داور شهرآورد، در پنالتی نبودن این برخورد باشد چرا که در قوانین منتهی به سال ۲۰۲۱، به خاطر برخورد توپ به بدن بازیکن پیش از برخورد به دستش، این صحنه هند تشخیص داده نمی‌شود.

اما علی میرزابیگی، کارشناس داوری، امروز در برنامه ورزشگاه حاضر شد و به تفسیر و کارشناسی کامل این صحنه پرداخت و اعلام کرد برخورد توپ با دست گولسیانی در دربی پایتخت منطبق بر آخرین آپدیت قوانین داوری، IFAB، که برای فصل جاری فوتبال اعلام شده بود، خطای هند پنالتی است.

در قوانین جدید داوری به صراحت ذکر شده که دیگر برخورد توپ با بدن بازیکن پیش از برخورد با دست او، به کلی موجب منتفی بودن خطای هند نمی‌شود و در صورتی که دست بازیکن به بدن او حجم داده باشد، دفلکت یا همان منحرف شدن از بدن ملاک نیست و چه با بدن بازیکن هم‌دسته برخورد کرده باشد و چه با بدن خود بازیکن، بعد از برخورد به دست باید خطای هند توسط داور اعلام شود.

اما نکته جالب در این خصوص، برگزاری کلاس توجیهی داوران در پیش‌فصل، توسط فدراسیون فوتبال با حضور فرناندو، مدرس اسپانیایی داوری و خداداد افشاریان، رییس کمیته داوران بود که در آن تمامی داوران شاغل در لیگ مردان و بانوان نیز حاضر بودند و به صراحت این موضوع، مورد تاکید ویژه افشاریان، صفیری و مدرس اسپانیایی بود و به عنوان یک ابهام ویژه برطرف شده بود.

جایی که اسماعیل صفیری با توضیح کامل روی برخوردی مشابه، می‌گوید: "اینجا بازیکن با توپ بازی نمی‌کند. بازیکن جلوی توپ را می‌گیرد. بلوکه می‌کند، در نتیجه دفلکشن است و اگر هم به پای او برخورد کند و به دستش بخورد، باز هم هند است. " صحبت‌هایی که با تشویق داوران حاضر در کلاس هم همراه می‌شود.

با این حساب، آخرین قوانین فیفا که در حال حاضر در تمام دنیا لازم‌الاجراست، از نادیده گرفته شدن پنالتی استقلال در دقیقه پنج توسط تیم داوری بازی حکایت دارد.

منبع: ورزش سه
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون