کد خبر: ۴۶۹۱۲
۱۳:۰۴ -۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
پشم سنگ چیست؟ ماده‌ای الیافی و طبیعی که به انگلیسی rock wool نام دارد. قدرت عایقی آن ۳۳ براب یک دیوار بتنی است؛ و نوعی عایق حرارتی، صوتی، و رطوبتی می‌باشد؛ که بیشتر در حرارت‌های زیاد استفاده می‌شود.

پشم سنگنشان تجارت - پشم سنگ چیست ؟ پشم سنگ یا عایق معدنی یکی از عایق های الیایفی گران قیمت بعد از پشم شیشه است. که از سنگ بازالت و دولومیت و سنگ سرباره تولید می شود.

نام انگلیسی این عایق قهوه ای رنگ  rockwool است. که به عایق معدنی یا mineral wool نیز می گویند.  پشم سنگ ماده ای نسوز و معدنی است. که معمولاً به عنوان عایق در ساختمان های اداری و مسکونی و در انواع صنعت ها در عایق کاری استفاده می شود. این عایق از دسته عایق های الیافی نسوز مانند پشم سرامیک و پشم شیشه و انواع عایق های معدنی الیافی است.  جزو انواع عایق های معدنی که مقاومت بالایی در برابر آتش و حرارت زیاد را دارد. که بیشترین مصرف و یا کاربرد آن در عایق کاری خانه های مسکونی و اداری و در انواع صنعت ها استفاده می شود.

پشم سنگ اولین بار در سال 1840 در ولز تولید شد. اما به نسیمی کوچک پشم ها در محیط پخش می شد. و برای انسان ها خطرناک بود. در نتیجه در سال 1840 توسط جان پلیر در ایالات متحده ثبت شد. و برای اولین بار در سال 1871 به صورت یک کالای تجاری در آلمان تولید شد. پشم سنگ مانند پشم سرامیک گران قیمت نیست. و مخصوص صنعت های کوچک و بزرگ کاملاٌ مقرون به صرفه است. و به دلیل داشتن ریزگردها برای سلامتی انسان خطرناک می باشد و در فضا های باز و قابل دیدن استفاده نمی شود. ولی این عایق سرطان زا نیست. و نوعی محافظ در برابر آتش و حرارت ها می باشد.

الیاف  پشم سنگ در انواع متفاوتی که به آن توسط قالب ها شکل گرفته  استفاده می شوند. محصولات پشم سنگ از الیاف سنگ بازالت و سرباره تولید می شوند. عایق پشم سنگ همانند پشم شیشه و پشم سرامیک و سایر عایق های الیافی معدنی درای مزیت و معایبی دارد. که از خصوصیات این عایق معدنی می توان به موارد زیر اشاره نمود.هداین حرارتی کم، مقاومت بالا در ببرابر  آتش و سایش، تحمل شوک های حرارتی زیاد، ذخیره حرارتی کم، مقاومت زیاد در برابر مواد شیمیایی وقارچ و کپک. محصولات پشم سنگ برای مقاومت سازی با انواع توری فلزی، انواع فویل های آلومینیومی، پارچه های نسوز استفاده می شود.

پشم سنگ مانند پشم سرامیک گران قیمت نیست. و مخصوص صنعت های کوچک و بزرگ کاملاٌ مقرون به صرفه است. و به دلیل داشتن ریزگردها برای سلامتی انسان خطرناک می باشد و در فضا های باز و قابل دیدن استفاده نمی شود. ولی این عایق سرطان زا نیست. و نوعی محافظ در برابر آتش و حرارت ها می باشد. الیاف  پشم سنگ در انواع متفاوتی که به آن توسط قالب ها شکل گرفته  استفاده می شوند. محصولات پشم سنگ از الیاف سنگ بازالت و سرباره تولید می شوند. عایق پشم سنگ همانند پشم شیشه و پشم سرامیک و سایر عایق های الیافی معدنی درای مزیت و معایبی دارد. که از خصوصیات این عایق معدنی می توان به موارد زیر اشاره نمود.

هداین حرارتی کم، مقاومت بالا در ببرابر  آتش و سایش، تحمل شوک های حرارتی زیاد، ذخیره حرارتی کم، مقاومت زیاد در برابر مواد شیمیایی وقارچ و کپک. محصولات پشم سنگ برای مقاومت سازی با انواع توری فلزی، انواع فویل های آلومینیومی، پارچه های نسوز استفاده می شود.

قیمت پشم سنگ

قیمت پشم سنگ اغلب به عواملی مانند چگالی، ضخامت ، نوع روکش فویل و توری و مقدار عایق دارد. قیمت پشم سنگ اغلب از در ب کارخانه ارزانتر می باشد . ولی وقتی به بازار فروش می رسد به خاطر جابجایی و محل نگه دار قیمت آن تغییر می کند. قیمت همیشه بر اساس موجودی در بازار و محل نصب و همچنین نوع برند آن متفاوت است. قیمت پشم سنگ نیز با بالارفتن ارز و هزینه های جابجای و قیمت سوخت نیز تاثیر زیادی بر قیمت ها می گذارد. 

تفاوت بین پشم سنگ و پشم شیشه

پشم سنگ از مواد معدنی که بر پایه سنگ است تولید می شود و محدوده دمای آن بالاتر از پشم شیشه می باشد. عایقی که در برابر آتش تحمل زیادی دارد و از نظر وزن هم پشم سنگ سنگین تر از پشم شیشه است. چگالی پشم سنگ از 25 الی 200 کیلو گرم در متر مکعب تولید می شود. لی چگالی پشم شیشه پایین تر است.

پشم شیشه مقرون به صرفه تر از پشم سنگ است سبک است و به اندزه 10 برابر حجم خود کوچک می شود که پشم سنگ این قابلیت را ندارد . پشم شیشه محدوده دایی پایین تری نسبت به پشم سنگ دارد. و ارزان تر از  عایق های معدنی می باشد. چگالی پشم شیشه از 8 الی 120 کیلوگرم در متر مکعب می باشد و لی پشم سنگ بالاتر  می باشد.

دانسیته پشم سنگ چیست؟

دانسیته یا چگالی در واقع سفتی و نرمی عایق است. هر چقدر فشرده و سخت باشد چگالی آن بالا است و در مقابل آتش تحمل زیادی دارد. ولی در مورد صدا چگالی عایق نباید زیاد باشد و معمولاً در عایق کاری صدا از چگالی یا دانسیته 80 استفاده می شود.

تفاوت پشم سنگ و پشم شیشه

پشم سنگ چیست؟

عایق پشم سنگ عایق صوتی، حرارتی و رطوبتی که تحمل دمای برودتی آن منفی 30- و حرارتی آن مثبت 750 درجه سانتی گراد و نقطه ذوب آن 1300 درجه سانتی گراد است. پشم سنگ و پشم سرباره دارای انتقال ضریب حرارتی بسیار پایینی دارند. و قدر عایقی این دو محصول معدنی 22 برابر دوار آجری و 33 برابر دیوار بتونی می باشند. و عایق کم خطر برای انسان می باشد.

چگالی پشم سنگ از 25 کیلوگرم در متر مکعب شروه و تا 200 کیلوگرم در متر مکعب تولید می شود. ضخامت و چگالی تاثیر زیادی در قیمت پشم سنگ دارد.

پشم شیشه چیست؟

پشم شیشه ماده ای عایق از شیشه های بازیافتی که از 80 در صد ضایعات و سیلیس و دولومیت و شن و ماسه و سنگ آهک و سودا تولید می شود. که درجه حرارت آن نسبت به پشم سنگ و پشم سرامیک پایین می باشد. پشم شیشه تا دمای 350 درجه سانتی گراد گرما را می تواند تحمل کند . ولی مقرون به صرفه ترین عایق الیافی دنیا است.

چگالی پشم سنگ 

پشم سنگ به دلیل مقاومت بالا در برابر  صدا و حرارت بیشتر از پشم شیشه است. و از چگالی 25 الی 200 کیلوگرم در متر مکعب تولید می شود. ضخامت و چگالی تاثیر زیادی در مقاومت عایق در برابر حرارت و آتش و صوت دارد. و با انواع فویل آلومینیوم و آلوم گلس و توری مش تولید می شوند.

چگالی پشم شیشه

پشم شیشه عایقی مقرون به صرفه است ولی در مقابل صدا و حرارت مقاومت کمتری نسبت به پشم سنگ و پشم سرامیک دارد. و از چگالی 8 الی 120کیلوگرم در متر مکعب تولید می شود. قیمت پشم شیشه ا هر دو عایق الیافی پایین تر است. و با انواع روکش های فویل آلومینیوم و کاغذ کرافت تولید می شوند.

کاربرد پشم سنگ

عایق کاری ساختمانهای اداری و مسکونی

استفاده در انواع لوازم خانگی مانند اجاق گازها ی خانگی و صنعتی

عایق کاری تاسیسات بزرگ و کوچک مانند پترو شیمی ها و پالایشگاه ها

معایب پشم سنگ

دارای ریز گرد است

در برابر ضربه  های شدید مقاوم نیست.

در فضای باز نمی توان از آن استفاده نمود

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون