کد خبر: ۴۶۹۰۵
۱۰:۱۹ -۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
محمد کشتی آرای پاسخ داد؛
بازار گمانه زنی از ریزش سنگین قیمت سکه و طلا در حالی داغ است که محمد کشتی آرای، نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران می‌گوید: اگر قیمت دلار یا اونس جهانی افزایشی یا کاهشی شود، قیمت طلا و سکه می‌ریزد یا دچار شوک می‌شود.

کاهش قیمت طلا

نشان تجارت - خبر کوتاه است: «سکه و طلا از صعود بازماند!» این گزارشی است کوتاه از بازار فروردین ماهِ طلا و سکه.

قیمت طلا و سکه که سال گذشته تحرکات خیره کننده‌ای را به ثبت رساند، فروردین ماه را با آرامشی عجیب و البته منطقی پشت سر گذاشت.

بازدهی ۲.۵ درصدی سکه امامی و ۰/۴۲ درصدی هر گرم طلای خام در فروردین ماه بازار گمانه زنی برای ریزش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه را در سال ۱۴۰۲ داغ کرده است.

جهت سکه بعد از تعطیلات

برخی سکه بازان نیز معتقدند شنبه هفته آینده شروع رسمی معاملات طلا و سکه در سال ۱۴۰۲ است و روند اصلی بازار مشخص خواهد شد.

به گزارش اقتصاد ۲۴، در بازار آزاد روز سه شنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ قیمت سکه امامی با ۱۰۲,۰۰۰ تومان افزایش، ۳۱,۵۰۱,۰۰۰ معامله شد. سایر قطعات سکه نیز شاهد افزایش قیمت بودند.

اما یکی از سوالات اصلی این است که آیا شوک‌ها یا ریزش‌های ناگهانی و سنگین قیمت سکه و طلا در بازار تکرار می‌شود؟

قیمت طلا و سکه گوش به فرمان دلار

محمد کشتی آرای، نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران در این رابطه به اقتصاد ۲۴ گفت: از آنجا که قیمت طلا و سکه تابعی از قیمت دلار و ارز و قیمت جهانی طلاست، هر تکانه شدید قیمتی در بازار دلار یا اونس، بازار طلا و سکه را متلاطم خواهد کرد.

وی با برشمردن علت التهابات کاهشی یا افزایشی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه ادامه داد: طلا و سکه به صورت مستقل حرکت قیمتی ندارند مگر اینکه این دو عامل تغییر کند؛ بنابراین افزایش یا کاهش تقاضا در قیمت طلا تاثیری نخواهد داشت.

رکود در بازار طلا و سکه

نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران در پاسخ به سوال اقتصاد ۲۴ مبنی بر اینکه آرامش بازار طلا و سکه در هفته آینده تداوم دارد یا خیر؟ گفت: همزمانی ماه مبارک رمضان و عید نوروز، موجب رکود بازار طلا و سکه و البته افزایش قیمت‌ها تحت تاثیر قیمت دلار شد.

کشتی آرای ادامه داد: با شروع رسمی فعالیت بازار طلا و سکه از ۱۵ فروردین، قیمت‌ها ابتدا کاهش و سپس ثبات یافت.

دلار سد راه صعود قیمت سکه؟

نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران در مورد اتفاق عجیب در بازار طلا در نیمه دوم فروردین ماه گفت: نکته‌ای که بعد از تعطیلات عید با آن مواجه شدیم، افزایش قیمت جهانی طلا و رسیدن آن به ۲۰۲۹ دلار بود؛ یعنی یک رکورد تاریخی!

به گفته کشتی آرای، البته اونس جهانی بعد از رسیدن به سقف قیمتی، دو روز گذشته با افزایش نرخ بهره در آمریکا در مسیر کاهشی قرار گرفت؛ بنابراین ما بعد از تعطیلات عید فطر یعنی در دو روز گذشته شاهد کاهش قیمت اونس جهانی تا کمتر از ۲۰۰۰ دلار بودیم. از طرفی با توجه به ثبات قیمت دلار و ارز در دو روز گذشته قیمت‌های طلا و سکه تحت تاثیر این دو عامل فعلا در حالت تعادل قرار دارد.

تعادل قیمت‌ها در بازار طلا و سکه

نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران در تشریح دلایل ثبات قیمت سکه و طلا در روز‌های اخیر به اقتصاد ۲۴ گفت: با پایان یافتن ماه رمضان پیش بینی می‌شد قیمت‌ها در بازار افزایش پیدا کند، اما فعلا در حالت تعادل قرار دارد.

کشتی آرای معتقد است: تغییرات قیمت سکه و طلا در حالِ حاضر مختصر است و حباب سکه تغییری نکرده؛ بنابراین پیش بینی می‌شود در دو، سه روز آینده قیمت‌ها در بازه کنونی با نوسان جزئی در جریان باشد. این تعادل قیمتی در بازار تا اول هفته آینده ادامه خواهد داشت.

تفاوت قیمت حواله ربع سکه‌های بورسی و ربع سکه فیزیکی

به گفته نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران، الان بهترین زمان برای داد و ستد و خرید و فروش طلا و سکه است، زیرا قیمت‌ها در بازار به تعادل رسیده است. توصیه ما به خریداران و فروشندگان طلا و سکه این است که در بازار‌های هیجانی هیچ گونه داد و ستدی نداشته باشند.

کشتی آرای در پاسخ به سوال اقتصاد ۲۴ مبنی بر اینکه قیمت حواله‌های ربع سکه‌های بورسی هم قیمت با ربع سکه است، گفت: خیر، زیرا حواله‌های ربع سکه بورسی به صورت فیزیکی نیست و به صورت کاغذی است؛ بنابراین ارزان‌تر از سکه‌های موجود در بازار خرید و فروش می‌شوند، ولی اگر سکه از بورس تحویل گرفته شده باشد، همانند سکه‌های موجود در بازار خرید و فروش می‌شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون