کد خبر: ۴۶۲۲۱
۰۹:۵۴ -۱۴ اسفند ۱۴۰۱
نایب رییس کمیسیون عمران مجلس مطرح کرد؛
صدیف بدری گفت: ۹۵ درصد فولاد مورد استفاده در کشور، تولید داخلی است. مواد معدنی سنگین نیز تولید داخلی است، ولی متاسفانه همه خود را با شرایط روز بازار و نرخ ارز غیررسمی که خود صرافی‌ها می‌گویند، تنظیم می‌کنند که نتیجه آن، شرایط آشفته در حوزه مسکن شده است.
قیمت مسکن
نشان تجارت - محمد آیتی: یکی از وعده‌های ابراهیم رئیسی که به باور بسیاری از کارشناسان خارج از منطق حاکم بر کشور مطرح شد، ساخت سالیانه یک میلیون مسکن بود. حال که بیش از ۱۸ ماه از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد، خروجی کار نشان می‌دهد که تحقق این وعده تا پایان چهار سال عمر کاری دولت سیزدهم، غیرممکن است.
 
در همین رابطه، صدیف بدری، نایب رییس کمیسیون عمران مجلس به اقتصاد۲۴ گفت: موضوع روند کُند ساخت مسکن و وعده‌های عملی نشده رییس جمهور که تاکنون شاهد آن بودیم، صد درصد روی تضعیف پایگاه اجتماعی و محبوبیت آقای رییسی و دولت او اثر خواهد گذاشت و باعث بی‌اعتمادی مردم خواهد شد.
 
وی افزود: به نظر من شورای عالی مسکن که با ریاست رییس جمهور اداره می‌شود به وظایفی که در قانون برایش تعریف شده به خوبی عمل نکرده و نمی‌کند. روند کار در حوزه ساخت مسکن دهک‌های پایین جامعه یعنی آن‌هایی که کارگر، کارمند و بیکار هستند، جای بحث دارد. این یک واقعیت است و دولت متاسفانه تاکنون برای آن، برنامه‌ای نداشته و درصدد حل آن برنیامده است. حتی در جلسه جدیدی که با وزیر راه و شهرسازی داشتیم، برنامه جامع دولت در خصوص این موضوع، تا به الان من را قانع نکرده است و اصلاً نمی‌بینم که دولت برنامه مشخصی داشته باشد.
 
بدری تصریح کرد: قیمت تمام شده میلگرد، فولاد و سیمان با قیمت جهانی در بورس ارائه می‌شود. تمام مصالح مورد نیاز مسکن به روز و با توجه به شرایط روانی جامعه، قیمتش تنظیم می‌شود. در این صورت می‌بینیم که قیمت تمام شده مسکن خیلی بالا رفته است. حتی اگر زمین را از قیمت ساختمان کم کنیم، مسکن متری هشت میلیون تومان درمی‌آید. مثلاً اگر یک مسکن را با ۱۲۰ مترمربع زیربنای غیرمفید در نظر بگیریم، قیمت تمام شده، ۹۰۰ میلیون تومان می‌شود و اگر ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان از آن را وام بدهیم، بقیه مبلغ را باید متقاضی در طول دو سال پرداخت کند و حالا کسی که کارگر و بیکار است از کجا بیاورد؟ حتی بازپرداخت اقساط هم لااقل ماهی پنج میلیون می‌شود که باز هم دریافت این پول از قشر کم‌درآمد جامعه، غیرمنطقی است.
 
نماینده اردبیل اظهار داشت: بنده موضوعاتی را که مطرح کردم، روند خوش‌بینانه آن بود که همین هم اصلاً قابل هضم نیست. متقاضیان واجد شرایط نمی‌توانند این پول‌ها را پرداخت کنند و مشکل اساسی مسکن حمایتی همین موضوع است.
 
نایب رییس کمیسیون عمران مجلس یادآور شد: در کنار این مشکلات، بانک‌ها نیز اصلاً به تعهداتشان عمل نمی‌کنند. فقط بانک مسکن، همکاری لازم را می‌کند و تمام هم و غمش برای این موضوع است. همکاری بین‌بخشی و بانک‌ها متاسفانه هنوز حل نشده است و دولت باید به این موضوع ورود جدی داشته باشد. متاسفانه تاکنون دولت موضوع را سرسری گرفته و فقط هرازچندگاهی مسئولان دولت افاضاتی می‌کنند که دولت تولیدکننده مسکن نیست و یا ما نباید مسکن بسازیم.
 
وی گفت: ما کی گفتیم دولت باید مسکن بسازد؟ ما گفتیم دولت باید ابزار و زیرساخت‌های لازم برای ساخت مسکن ارزان که می‌خواهیم به مردم ارائه کنیم را فراهم کند.
 
بدری در ادامه بیان کرد: ۹۵ درصد فولاد مورد استفاده در کشور، تولید داخلی است. مواد معدنی سنگین نیز تولید داخلی است، ولی متاسفانه همه خود را با شرایط روز بازار و نرخ ارز غیررسمی که خود صرافی‌ها می‌گویند، تنظیم می‌کنند که نتیجه آن، شرایط آشفته در حوزه مسکن شده است.
 
نایب رییس کمیسیون عمران مجلس در پایان خاطرنشان کرد: با بی‌اهمیت جلوه دادن دولت به موضوع مهم ساخت و کنترل بازار مسکن، چالش‌های پیشرو کم‌کم خودشان را نشان می‌دهند و در ادامه، تثبیت می‌شوند. من در حال حاضر آینده خوبی را برای مسکن حمایتی در دولت نمی‌بینم. حتی ما در لایحه بودجه، مواردی برای حمایت از مسکن ندیدیم.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون