کد خبر: ۴۵۸۸۹
۱۵:۴۰ -۱۹ بهمن ۱۴۰۱
فاطمه محمدبیگی گفت: پیشنهادمان این است که دولت برنامه‌های کلیدی و محوری دانش بنیان را به عنوان پیشران توسعه صنعت و اشتغال در برنامه هفتم توسعه کشور لحاظ کند، چون در این رویکرد است که علم به ثروت تبدیل خواهد شد و به مرور، ان‌شاا... مردم شاهد برکات این تصمیمات در اقتصاد کشور و معیشت خودشان خواهند شد.

فاطمه محمدبیگی

نشان تجارت - محمد آیتی: سال ۱۴۰۱ از سوی رهبر انقلاب به نام «تولید، دانش بنیان و اشتغال‌زایی» نام‌گذاری شد، اما اکنون که در اواسط یازدهمین ماه سال هستیم، می‌بینیم که حال و روز اقتصاد خوب نیست و روز به روز به گلایه‌های مردم از وضعیت حاکم بر اقتصاد کشور و معیشت‌شان افزوده می‌شود.

به باور بسیاری از کارشناسان اگر از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان بهره برده شود، حتماً حال و روز اقتصاد، بهتر از وضع کنونی خواهد شد.

در همین رابطه، فاطمه محمدبیگی، نماینده قزوین در مجلس یازدهم گفت: اخیراً جلسه‌ای در فراکسیون اقتصاد دانش بنیان با حضور آقای دکتر دهنوی و مسئولانی از معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم داشتیم و مسائلی را بررسی کردیم. همین‌طور در بازدیدهای میدانی که خودمان از پارک علم و فناوری و صنایع و همچنین دانشگاه‌های استان قزوین داشتیم، متوجه شدیم که متاسفانه خیلی از قول‌هایی که برای حمایت از اشتغال دانش بنیان در تبصره ۱۶ داده شده بود، مثل تسهیلات بانکی و تحقق اشتغال‌ها، صورت نگرفته و عملاً بانک‌ها در دایره پرداخت برای تسهیلات، تبصره ۱۶ را زیر پا گذاشته‌اند و این بسیار موجب تاسف ما است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: نکته دیگر اینکه متاسفانه در زمینه بهره‌گیری از پتانسیل دانش بنیان‌ها به نظر می‌رسد که دولت سیاست واحدی را پیگیری نمی‌کند. مثلاً در تدوین برنامه، بندی که طرح‌های کلیدی و محوری در این موضوع مورد توجه قرار گرفته باشد دیده نشده است.

وی تصریح کرد: برای مثال، نیاز است که حتماً توسعه طرح‌های کلیدی و محوری فناوری که باعث رشد علم و فناوری و توسعه این علوم نوین در آینده می‌شود، در چرخه بودجه سالیانه و برنامه هفتم توسعه کشور که قرار است در آینده نوشته شود، مدنظر گرفته شوند.

محمدبیگی اظهار داشت: در حال حاضر پروژه‌هایی مثل رصدخانه کاشان و چشمه نور که در استان قزوین است هر دو، پروژه‌های کلیدی و پیشرو در فناوری هستند. مثلاً چشمه نور با ۲۷ چشمه‌ای که دارد می‌تواند چندین علم را در حوزه فناوری و پژوهش و دانش و ارتقای صنعت، پیشرانی کند و در پیشانی این علوم قرار بگیرد، ولی متاسفانه مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

نماینده قزوین یادآور شد: همین الان که به دنبال گنجاندن این پروژه‌ها در بودجه‌ها و برنامه‌های کلیدی هفتم توسعه کشور هستیم، چیزی را در پیش نویس‌های دولت مشاهده نمی‌کنیم.

وی گفت: پیشنهادمان این است که دولت برنامه‌های کلیدی و محوری دانش بنیان را به عنوان پیشران توسعه صنعت و اشتغال در برنامه هفتم توسعه کشور لحاظ کند، چون در این رویکرد است که علم به ثروت تبدیل خواهد شد و به مرور، ان‌شاا... مردم شاهد برکات این تصمیمات در اقتصاد کشور و معیشت خودشان خواهند شد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ادامه بیان کرد: به نظرم دولت سیزدهم نتوانسته در این زمینه، نخبگان را به خوبی به کار بگیرد و اینکه باید سیاست‌های اقتصادی دولت با سیاست‌های دانش بنیان، آمیخته شود و این آمیختگی به خوبی صورت نگرفته است.

محمدبیگی در پایان خاطرنشان کرد: اگر به این موضوع به صورت ویژه توجه شود، می‌توانیم به اشتغال کمک بزرگی کنیم. ما در دنیای حکمرانی جدید و نو بیشترین اشتغال‌ها را از صنایع دانش بنیان داریم، اگر با هم فکری، اصول و برنامه، کارها را به جلو ببریم.

منبع: روزنامه اقتصاد سرآمد

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون