کد خبر: ۴۵۵۵۵
۱۰:۳۰ -۲۳ دی ۱۴۰۱
هم اندیشی دانش‌پذیران حکمرانی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی
نشست هم اندیشی دانش‌پذیران دوره حکمرانی محیط زیست با نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در محل مجلس شورای اسلامی برگزار شد

جلسه بازدید دانش پذیران از مجلس شورای اسلامی

نشان تجارتنشست هم اندیشی دانش‌پذیران دوره حکمرانی محیط زیست با نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در محل مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

در این نشست که با بازدید دانش پذیران از بخش های مختلف مجلس شورای اسلامی نیز همراه بود، جمعی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، ضمن تبیین اهداف و مسئولیت های خود در حوزه محیط زیست، به تشریح ظرفیت های کمیسیون های مختلف برای فعالیت در حوزه محیط زیست و معرفی زمینه های همکاری دانش آموختگان حکمرانی با آن پرداختند.

در این رویداد روح الله نقدی پور مشاور رئیس سازمان در امور تحول و تعالی سازمان حفاظت محیط زیست دانشپذیران را همراهی و بخش ها و کمیسیون های مختلف مجلس را برای آنها تشریح و امکان گفتگو با برخی نمایندگان را فراهم نمودند.

اولین گفتگوی دانشپذیران با حسین علی حاجی دلیگانی نماینده اصفهان صورت گرفت. ایشان در این نشست از برگزاری دوره هایی تحت عنوان دوره های حکمرانی بالاخص حکمرانی محیط زیست با توجه به اهمیت موضوع ابزار خرسندی کرده و در ادامه خاطر نشان کردند که از واژه حکمرانی در جامعه برداشت درستی صورت نگرفته است و این واژه نیاز به تبیین بیشتری دارد. حکمرانی به معنای اصلاح روش ها و فرآیند هاست. همچنین ایشان با اشاره به این موضوع که در مرحله تدوین برنامه هفتم توسعه هستند از دانشپذیران خواستند که پیشنهادات و راهکارهای خود را پیرامون موضوعات محیط زیست ارائه دهند. به عنوان مثال در بحث کشاورزی روش ها باید اصلاح شود و این افراد دغدغه مند و فعال در حوزه محیط زیست هستند که باید روش های جایگزین را پیشنهاد دهند. همچنین ایشان تاکید کردند که با توجه به اینکه نمایندگان فرصت کافی برای مطالعه و پژوهش ندارند، گروه هایی مانند جمعی از دانشپذیران دوره ها ایجاد شده و با انجام مطالعات کاربردی نتایج را در قالب بسته های پیشنهادی به مدیران ارائه کنند.

در ادامه رخشاد حجازی مدیر گروه حکمرانی محیط زیست با اشاره به ضرورت برگزاری دوره حکمرانی در حوزه محیط زیست، هدف از برگزاری دوره های حکمرانی محیط زیست را تامین منابع انسانی در این حوزه و ایجاد بانک اطلاعاتی از متخصصین محیط زیست جهت معرفی به مدیران عنوان کرد.

نشست بعدی دانشپذیران با نصراله پژمان فر رئیس کمیسیون اصل نود و نماینده خراسان رضوی بود. ایشان بیان کردند که مجلس شورای اسلامی دو وظیفه دارد: قانون گذاری و نظارت، برای اینکه حکمران ها قوی عمل کنند بعد نظارتی باید قوی گردد. در ادامه ایشان به اهمیت کیمیسیون اصل 90 اشاره و این طور اذعان داشتند که اصل 90 مهم ترین اصلی است که در نظام های دیگری مشابه ندارد یا اگر مشابهی داشته باشد کارآمدی ندارد. این کمیسیون بین 15 تا 35 عضو دارد. رئیس کمیسیون اصل 90 در صحن مجلس انتخاب می شود. در خارج از نوبت و در اولین جلسه باید پیشنهادات و قوانین این کمیسیون قرائت شود. همه ارگان ها، سازمان ها و اشخاص موظف به پاسخگویی به این کمیسیون هستند و در صورت عدم پاسخگویی انفصال از خدمت یا مجازات حبس خواهند داشت. خانم حجازی از نماینده محترم خواستند تا مسائل موجود در حوزه محیط زیست را برای دانشپذیران مطرح نمایند تا بتوان از ظرفیت های این افراد در ارائه راهکارها استفاده کرد.

بعد از پایان گفتگو با نماینده خراسان رضوی دانشپذیران برای ادای نماز ظهر به نمازخانه مجلس رفته و پس از اقامه نماز و صرف نهار به میزبانی مجلس شورای اسلامی و همراهی روح الله نقدی پور ادامه گفتگو و بازدید از مجلس از سر گرفته شد.

گفتگوی بعدی با امیر قلی جعفری بروجنی نماینده، چهار محال بختیاری صورت گرفت. ایشان در گفتگوی خود به چند نکته اشاره داشتند. اولین نکته ایشان این بود که برخی مدیران هنوز تغییر اقلیم را باور ندارند بنابراین سیاست گذاری های آنها بر اساس تغییرات اقلیم نیست. دومین نکته نمود بیشتر تغییر اقلیم در کشور ما و وجود چالش هایی در بخش آب، محیط زیست بود. سومین نکته بحث وجود فقر محتوایی در حکمرانی است. که به دلیل وجود این فقر در عملکرد نیز فقر داریم. چالش ها بسیار اند و در کشور تعارض منافع داریم. به دلیل وجود برخی بحران ها و چالش ها نباید پروژه هایی که آسیب زیادی به محیط زیست وارد می کند اجرا شود. پروژه هایی همچون فولاد کویر اردستان و سد چم شیر. امروزه کمبود آب داریم و آب نیز پایه محیط زیست است. اگر نتوانیم آب را حفظ کنیم اقلیم نیز معنی ندارد. در چنین زیست بومی باید طوری دیگر رفتار کرد. امروزه گلوگاه توسعه انسانی، اقتصادی و ... در کشور آب است. چالش اصلی آب است. و ایجاد برخی پروژه ها فقط این بحران بی آبی را دامن می زند و باعث نشست زمین در برخی نقاط می شود. همچنین ایشان به عدم وجود دیپلماسی قوی در حوزه آب اشاره داشتند.

گفتنی است برگزاری رویدادهای مشترک میان نهادها و دستگاه های حاکمیتی با دانش پذیران از برنامه های ثابت دوره های آموزشی حکمرانی اندیشکده سیاست پژوهی منابع انسانی اسما به شمار می رود. این دوره ها در حال حاضر در چهار حوزه انرژی، اقتصاد، محیط زیست و علم و فناوری با همکاری دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران در حال برگزاری است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون