نشان تجارت - یوسف نوری با حضور در برنامه صف اول شبکه خبر سیما،به ارزیابی و اعلام آخرین اخبار از اجرای قانون نظام رتبه بندی معلمان پرداخت و گفت: حدود ۸۰۹ هزار نفر از همکاران فرهنگی از مزایای رتبه اول برخوردار شدند و اکنون همکارانم در حال بررسی سوابق برای تعیین رتبه قطعی هستند که تعدادی صادر شده است. صدور هر یک رتبه ۱۰۰ نفر – ساعت زمان در دانشگاهها نیاز دارد اما در آموزش و پرورش همکارانم با سرعت بیشتری مشغول کار بر روی این موضوع هستند.
وزیر آموزش و پرورش افزود: هر زمان که رتبه قطعی صادر شود، مزایای درنظر گرفته شده برابر سقف ۳۸ هزار میلیارد تومانی که در بودجه برای این امر دیده شده، از ۳۱ شهریور سال ۱۴۰۰ برای آنها محاسبه و مابه التفاوت ها پرداخت خواهد شد.
نوری با بیان اینکه برخی افراد مانند کارمندان اداری مشمول بخشنامه ۲۳۰ سال ۵۸ نمیشوند و اداری صرف هستند، طبق قانون از رتبه بندی مستثنی شدهاند گفت: برای این افراد باید از روشهایی چون فوق العاده ویژه و سایر روشهای جایگزین استفاده کنیم تا این نابرابری که احساس میشود رفع شود. رتبه بندی مختص گروه معلمین است و شامل گروههایی چون خدمتگزاران مدارس هم نمیشود. درباره معلمان مهرآفرین هم مشکلاتی از حیث قانونی به وجود آمده بود، با این حال ما چندماه قبل علی الحساب رتبه بندی را برایشان واریز کردیم.
وی ادامه داد: مجلس در آبان ماه مصوبهای را برای مهرآفرینان از سر گذراند (مشمول شدن معلمان مهرآفرین در طرح رتبه بندی از مهر ۱۴۰۱) که ابهاماتی داشت و توقفی در آن ایجاد شده و اکنون مشغول مذاکره هستیم تا مشکلات مربوطه حل شود.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: طبق گزارش همکاران دست اندر، کار رتبه بندی در ستاد وزارتخانه، کار تعیین رتبه قطعی معلمان با سرعت بیشتری در حال انجام است و قطعاً به سال آینده نخواهد کشید. البته همکارانم، موعد زمانی زودتری را برای تعیین رتبه قطعی معلمان به من اعلام کرده بودند، اما تا لکه گیری و کارهای این چنینی هم انجام شود، کار حداکثر تا پایان سال طول میکشد.
نوری پیرامون ساماندهی نیروی انسانی و سازوکار استخدام در وزارت آموزش و پرورش نیز گفت: دانشگاههای فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی اصلیترین کانالهای ورودی نیرو به آموزش و پرورش هستند. در سنوات گذشته ناترازیهایی به علت برخی سیاستها به وجود آمد اما اکنون تغییراتی ایجاد شده است و در طول این مدت بنا را بر احیای واقعی دانشگاه فرهنگیان گذاشتیم. بالغ بر ۴۰۰ هزار متر مربع از فضاهایی که از دست رفته بود را بازگرداندیم و اقدامات خوبی در حال انجام است.
وی افزود: اکنون هم میشود با روشهای تلفیقی، ترکیبی بتوانیم ظرفیت دانشگاه را بالا ببریم. مثلاً از دانشجویان دانشگاههای برتر استفاده کنیم به این صورت که آنها را از سال سوم و چهارم به دانشگاه فرهنگیان ببریم و دو سال دوره تربیت معلمی شبانه روزی ببینند و سپس وارد چرخه آموزش و پرورش شوند. در گذشته هم تربیت معلم همین گونه بود. در این صورت قطعاً میتوانیم در یک دوره زمانی کوتاه مشکلات کمبود نیرو را برطرف کنیم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه البته این برنامهها نیازمند مصوبه هستند گفت: اگر فضاهایی باز شود میتوانیم معلمان بیشتری را جذب کنیم. ناترازی نیروی انسانی ناشی از موج بازنشستگی همکاران، افزایش دانش آموزان و برخی مهاجرتها است. ما ۳۰۰ مدرسه تک دانش آموزه داریم و نمیتوانیم حتی یک دانش آموز را پوشش ندهیم. ما ۵۰۰۰ مدرسه زیر پنج دانش آموز داریم که از افتخارات جمهوری اسلامی است. بااین حال به علت افزایش مهاجرتها کلاسهای درس ۳۵ و حتی ۴۰ نفره هم در مناطق پرتراکم جمعیتی داریم که سعی کردیم کلاسهای ۴۰ نفره را تا حد امکان کاهش دهیم.