کد خبر: ۴۵۳۷۸
۱۳:۴۱ -۰۹ دی ۱۴۰۱
پله اسطوره فوتبال برزیل بعد از چند ماه مبارزه با بیماری، در سن ۸۲ سالگی چشم از جهان فرو بست.

پله

نشان تجارتاسطوره فوتبال دنیا پس از مدت‌ها دست و پنجه نرم کردن با بیماری سرطان روده در سن ۸۲ سالگی چشم از جهان فروبست. ادسون آرانتس دو ناسیمنتو معروف به «پله» متولد ۲۳ اکتبر ۱۹۴۰ در برزیل است. در ۱۴ سالگی کشف استعداد شد و از ۱۵ سالگی بعنوان یک مهاجم در تیم «سانتوس» شروع به بازی کرد  و در ۱۷ سالگی در جام جهانی حضور داشت. او با ۱۷۳ سانتی متر قد و ۱۲۸۳ گل زده عنوان «بهترین گلزن تاریخ فوتبال» را یدک می‌کشد و به مروارید سیاه و سلطان فوتبال مشهور است.

بیوگرافی پله

چند ماه قبل از اینکه به دنیا بیاید، برق به تازگی به محل زندگی پدر و مادرشان رسیده بود. روزی که بدنیا آمد، خانواده اش بخاطر علاقشان به ادیسون و روشنایی که به خانه آن‌ها بخشیده بود، نام ادیسون را با تلفظ اروپایی «ادسون» روی فرزندشان گذاشتند. بعد‌ها در دوران مدرسه بخاطر فوتبال او را «بیله» که نام یک فوتبالیست بود صدا می‌کردند که تلفظ اش مثل «پله» شنیده می‌شود و رفته رفته بچه‌ها او را پله صدا کردند.

پله، اسطوره فوتبال جهان درگذشت

کشف استعداد و شروع حرفه‌ای پله

در سال ۱۹۵۴ وقتی ۱۴ ساله بود وارد جوانان تیم فوتبال «بائرو» شد که پدرش در آن بازی می‌کرد و همانجا مورد توجه «دی بریتو» از بازیکنان تیم ملی برزیل قرار گرفت. پله یک سال بعد در ۱۵ سالگی از طریق دی بریتو وارد باشگاه «سانتوس» شد. او یک سال بعد بخاطر عملکرد چشمگیر خود به تیم بزرگسالان سانتوس رفت و در ۱۶ سالگی توانست به عنوان بهترین گلزن لیگ شناخته شود.

پله، اسطوره فوتبال جهان درگذشت

ورود پله به تیم ملی

ده ماه پس از امضای قرارداد حرفه‌ای با تیم سانتوس، به تیم ملی برزیل دعوت شد و سال ۱۹۵۸ در ۱۷ سالگی در جام جهانی سوئد بازی کرد. در سال ۱۹۹۷ وقتی ۵۷ ساله بود طی مراسم رسمی در کاخ باکینگهام از سوی ملکه الیزابت دوم نشان شوالیه افتخاری را دریافت کرد.

پله، اسطوره فوتبال جهان درگذشت

ازدواج پله

پله برای اولین بار در ۲۱ فوریه ۱۹۶۶ وقتی ۲۶ ساله بود با خانم «رزماری چولبی» ازدواج کرد که ثمره‌ای دو دختر و یک پسر شد. این زوج بعد از ۱۶ سال زندگی مشترک در سال ۱۹۸۲ از هم جدا شدند، پسرش ادینهو در سال ۲۰۱۴ بخاطر قاچاق مواد مخدر به ۱۲ سال زندان محکوم شد. پله در دومین ازدواج رسمی خود سال ۱۹۹۴ با خانم «آسیریا» روانشناس مذهبی ازدواج کرد که ثمره اش سال ۱۹۹۶ تولد دوقلو‌های جاشوا و سلست بودند. این زندگی هم ۱۲ سال بعد در سال ۲۰۰۸ به جدایی ختم شد. پله در سومین ازدواج رسمی خود از سال ۲۰۱۰ با خانم «مارسیا آوکی» وارد کننده تجهیزات پزشکی ورزشی اهل ژاپن وارد رابطه عاشقانه شددر نهایت سال ۲۰۱۶ وقتی پله ۷۶ ساله و خانم مارسیا ۴۴ ساله بودند با هم ازدواج کردند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون