کد خبر: ۴۴۸۴۷
۰۹:۱۵ -۰۱ آذر ۱۴۰۱
منصور غیبی پاسخ داد؛
معاون بازسازی مسکن روستایی در حالی خبر از صف ۲۰۰ هزار نفری در انتظار دریافت وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی داده که منصور غیبی، کارشناس حوزه مسکن معتقد است این وام در هزارتوی شبکه بانکی گم شده. اما مردم در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گلایه‌مند از انتظار طولانی برای دریافت این وام هستند.

وام مسکن

نشان تجارت«چرا وام مسکن روستایی اجرایی و پرداخت نمیشه؟ یک سال گذشت از این همه وعده، با هر بار مراجعه به بنیاد مسکن روستایی شهرستان دورود استان لرستان میگن بخشنامه‌ای نیومده و هیچی مشخص نیست. چرا کسی به فکر مردم و رفاه و آسایش مردم نیست؟ تو این اوضاع بیکاری، بی مسکنی و اوضاع گرونی روز به روز قیمت مصالح سر به فلک کشیده، چرا بازرسی کشور کاری انجام نمیده؟» این گلایه‌های یکی از روستاییانی است که در گفتگو با اقتصاد ۲۴ از اجرایی نشدن وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی انتقاد کرده است.

در ادامه صحبت‌های مردم می‌خوانیم: «اینا همش وعده‌های الکی هستش. فقط حرف میزنند. کسی کاری را درست انجام نمی‌دهد. یا حرف نزنید یا حرف می‌زنید عمل کنید. کو گوش شنوا؟»

«الان یکساله مردمو الاف کردین. مصالح هم که روز به روز میره روش. یه دفعه بگین نمیدم دیگه.»

«تا سند نداشته باشی بنیاد مسکن معرفی نامه به بانک نمی‌ده. اصلاح کنید این مصوبه رو. هیچ کدوم از زمین‌های روستا سند ندارن. تو مصوبه گفتین ضامن زنجیره ای، اما بانک ضامن رسمی میخاد. فرم ج باز اضافه شد هر روزی چیزی اضافه میشه که سد معبر مردم بشه واقعا تاسف باره.»

انتقاد‌های بجای مردم در گفتگو با اقتصاد ۲۴ در حالی ادامه دارد که معاون بازسازی مسکن روستایی خبر داده که بالاخره بعد از یک سال روند پرداخت تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی روستایی آغاز شده؛ هرچند باید دید این وام چه زمانی به دست مردم می‌رسد.

ساز مخالف بانک‌ها برای پرداخت وام ۲۰۰ میلیونی مسکن

منصور غیبی به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: مشکل اصلی در روند پرداخت وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی به ناهماهنگی دستگاه‌های متولیِ تولید تا اجرای دستورالعمل برمی گردد.

این کارشناس حوزه مسکن ادامه داد: لازم بود پیش از رسانه‌ای کردن این خبر، پرداخت وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی را از نظر رعایت قوانین، تامین اعتبار، مصوبات و مجوز‌های لازم بررسی و رفع کنند تا به صورت انفرادی دستگاه‌های دولتی یا بانک ها، ساز مخالفت کوک نکنند.

گره کور وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی

این کارشناس حوزه مسکن در گفتگو با اقتصاد ۲۴ به بزرگ‌ترین مشکل این طرح اشاره کرد و گفت: بحث اعتباری و ریالی این وام بزرگترین مشکل این طرح ازسوی بانک هاست. البته دو مرتبه بدنه دولت و دستگاه‌های اجرایی ذی ربط در این حوزه جلو آمدند تا وام ساخت مسکن یا توسعه مسکن را در روستا‌ها عملیاتی کنند.

غیبی ادامه داد: در دو حالت هم مشکل عمده بالایِ ۹۰ درصد به عدم تخصیص اعتبار ریالی از طریق سیستم‌های عامل که بانک‌ها باشند اتفاق افتاد. در نتیجه این سیستم به صورت عقیم ماند و احیا نشد.

تغییر چهره روستا‌ها عملیاتی می‌شود؟

به گفته این کارشناس حوزه مسکن، طبیعتا به دلیل بدقولی و کنار کشیدن بانک‌ها از پرداخت وام ۲۰۰ میلیونی مسکن، مسئولان وزارت راه و حوزه مسکن هم هرچقدر در این رابطه قول و وعده و وعید می‌دهند، جز خراب کردن وجهه خود در نزد مردم، حاصل دیگری ندارند.

غیبی ادامه داد: بنابراین بدقولی‌های مداوم باعث می‌شود که باورپذیری مردم به وام روستایی خدشه دار شود.

وی ادامه داد: البته اگر این وام عملیاتی شود و ساخت و ساز با یک فرایند نظارتی و مهندسی هم در روستا‌ها شکل بگیرد، باعث تغییر چهره و بافت روستا‌ها و بخش‌های کوچک کشور می‌شود. در وهله دوم، تغییر شکل و منظر معماری و ساختاری روستا‌ها و به لحاظ دریافت تاییدیه‌های ساختمان‌ها این طرح علاوه بر برخورداری مردم از مسکن، موجب می‌شود که بسیاری از مسائل مربوط به حوزه فنی، مهندسی، نظام ساختاری و مقاوم سازی بنا‌هایی که در روستا‌ها هست شکل بگیرد؛ بنابراین ایده، ایده خوبی است، ولی ما همیشه در اجرای چنین طرح‌هایی به مشکل می‌خوریم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون