کد خبر: ۴۴۵۶۲
۱۰:۳۸ -۰۷ آبان ۱۴۰۱
احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز مطرح کرد
احمد علیرضابیگی نماینده تبریز می‌گوید: اینکه انتظار داشته باشیم نیروی انتظامی بیاید در این شرایط حساس، نتیجه رسیدگی خود در خصوص مامورانش و فیلم‌های تخریب که از آن‌ها منتشر شده را گزارش دهد، شاید در این فضا، کار مناسبی نباشد زیرا باعث تضعیف نیروی انتظامی خواهد شد.

احمد علیرضابیگی

نشان تجارت - محمد آیتی: به واسطه ادامه‌دارشدن اعتراضات و ناآرامی‌های کشور به سراغ احمد علیرضابیگی نماینده تبریز رفتیم تا با طرح پرسش‌های خودمان، نظرات او را در این باره جویا شویم.

*در این یک ماه و نیم گذشته، فیلم و عکس‌هایی از دل اعتراضات منتشر شد که نشان از تخریب اموال مردم توسط نیرو‌های امنیتی دارد. چرا نهادهای رسمی به این موضوع نمی‌پردازند؟

وقتی شورش و بحران اتفاق می‌افتد، بروز هر حادثه‌ای امکان‌پذیر است و از این‌رو، شاید چهار تا مامور نیروی انتظامی هم، تخلف کنند. طبیعتاً هر سند و مدرکی وجود داشته باشد، وظیفه بخش نظارتی نیروی انتظامی و وزارت کشور است که این اسناد را در یک فضای مناسب، مورد بررسی قرار دهند و سپس نتایج آن را به مردم اعلام کنند.

ما هم در مجلس به عنوان ناظر بر قوه مجریه، این موضوعات را رصد و پیگیری می‌کنیم تا ببینیم چه اقداماتی رخ داده است که البته این موضوع، شرایط خاص خود را می‌طلبد. یعنی زمان انتشار نتایج مهم است و ما منتظر مرتفع‌شدن وضعیت هستیم تا دستگاه‌های نظارتی، نتایج کارکرد‌های خود را به آگاهی مردم برسانند. بی‌تردید این روند، زمینه‌ساز اعتماد بیشتر مردم به دستگاه‌های نظارتی خواهد شد.

*اکنون بیش از ۴۰ روز از ناآرامی‌ها می‌گذرد و احتمال ادامه این روند هم وجود دارد. حال با این بهانه که شرایط عادی نیست، باید گزارش به آینده موکول شود؟

برای مردم مهم است که ارائه گزارش به موقع باشد، چون تمام تصاویر و فیلم‌هایی که شما اشاره کردید، به ابزار رسانه‌ای بیگانگان تبدیل شده و آن‌ها هم تلاش دارند این نهاد‌ها را تضعیف کنند. این نهادها، ذات‌شان انجام چنین تخریب‌هایی نیست. ذات آن‌ها، آرامش‌بخشی و خدمتگزاری است. از این‌رو، این نهادها برای اینکه وجه‌شان تضعیف نشود و اعتماد مردم را پشت سر خود داشته باشند، باید مشکلات را رسیدگی و گزارش‌شان را به سمع و نظر همگان برسانند.

طبیعی است شاید در نیروی انتظامی، افراد متخلفی حضور داشته باشند یا در هر نهادی، می‌تواند این‌طوری باشد. اینکه انتظار داشته باشیم نیروی انتظامی بیاید در این شرایط حساس، نتیجه رسیدگی خود در خصوص مامورانش و فیلم‌های تخریب که از آنها منتشر شده را گزارش دهد، شاید در این فضا، فعلاً کار مناسبی نباشد زیرا در شرایط کنونی باعث تضعیف نیروی انتظامی خواهد شد.

*‌ این تاخیر چقدر می‌تواند منجر به بی‌اعتمادی در جامعه شود؟

متاسفانه، مردم اعتماد خودشان را از دست دادند و برای همین، شاید قول ارائه گزارش پس از مرتفع‌شدن اوضاع را نپذیرند، چون این‌دست خلف وعده‌ها، مسبوق به سابقه است. در کشور ما، گاهی کار‌ها با فشار افکار عمومی سرعت می‌گیرد که اصلاً نباید گذاشت کار به آن نقطه برسد. مثلاً در خصوص بی‌احترامی یکی از نمایندگان مجلس به یک مامور نیروی انتظامی، فارغ از اینکه واقعاً چه اتفاقی افتاده بود، این فشار افکار عمومی بود که باعث تسریع در رسیدگی به موضوع شد. حال اگر فشار افکار عمومی بالا گرفت که باز تاکید می‌کنم نباید گذاشت به این مرحله برسد، باید پاسخگو بود وگرنه پیامد‌های ناخوشایند در آینده به همراه خواهد داشت.

تاخیر در ارائه گزارش، سبب بحران‌های بعدی می‌شود. مثلاً در چابهار، موضوع تعدی یک فرمانده انتظامی به یک دختر بلوچ، موجب به وجود آمدن التهابی در جامعه شد که ضرورتاً در مورد واقعی‌بودن یا نبودن آن، باید رسیدگی جدی صورت می‌گرفت که اگر این انتساب واقعی بوده، حتماً برخورد شود تا آرامش به جامعه برگردد و اگر هم واقعی نبوده، کاری می‌شد که مردم اقناع شوند و چون این دو اتفاق نیفتاد، پیامد آن را بعد از یک زمان ۲۰ روزه در نماز جمعه زاهدان دیدیم. یعنی مردمی که چراغ نماز جمعه را با تمام مشکلاتی که در کشور است، روشن نگه داشته‌اند، به واسطه فضاآفرینی که رخ داد و پاسخ اقناع‌کننده‌ای دریافت نکردند، موجب بروز آن اتفاقات ناگوار شد.

*شما عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها هستید. آیا وزارت کشور، گزارشی از ابهاماتی که در ذهن مردم در خصوص عملکرد نیرو‌های انتظامی شکل گرفته، به کمیسیون ارائه داده است؟

متاسفانه وضع تهدیدمحوری و تمرکز بر این تهدیدها به گونه‌ای بوده که از عملکرد نیرو‌های انتظامی و مشکلات و نواقصی که متوجه آن‌هاست، غفلت شده است. به هر حال بیگانگان در حال سوءاستفاده از این فضا هستند و غیر از باشد، عجیب و قابل تامل است، اما اگر ما گزارشی به موقع بدهیم و بگوییم در فلان جا اشکال در کارمان بوده و از مردم عذرخواهی کنیم، باعث اعتمادسازی خواهیم شد. به هر حال گزارشی با ویژگی‌هایی که گفتم به ما هم ارائه نشده است.

منبع: رویداد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون