کد خبر: ۴۴۳۹۹
۰۷:۴۷ -۲۵ مهر ۱۴۰۱
حمید حاج‌اسماعیلی کارشناس حوزه کار بیان کرد؛
کارشناس حوزه کار از تعطیلی ۳۵۰ هزار شغل به دلیل قطعی اینترنت خبرداد.

قطعی اینترنت

نشان تجارتپس از گزارش جدید مرکز آمار ایران مبنی بر کاهش نرخ بیکاری، محدود کردن فعالیت اقتصادی در فضای مجازی از سوی دولت موجب نگرانی فعالان اقتصادی و صاحبان کسب و کار های آنلاین شده است.

همواره در اعلام وضعیت آمار اشتغال و بیکاری، چالش و اختلاف نظر‌های زیادی وجود دارد، اما در برخی موارد موضوعات جدید در بحث افزایش نرخ بیکاری در کشورتأثیر گذار بوده است.

فعالان اقتصادی و کارشناسان بخش‌های مختلف اقتصاد ایران معتقدند؛ قطع اینترنت، تولید در نیمی از بخش‌های اقتصاد اکشور را محدود می‌کند به‌طوری‌که نرخ رشد اقتصادی به‌طور چشمگیر کاهش می‌یابد.

همچنین قطعی اینترنت به تولید که قطعا اثرات مخربی نظیر افزایش بیکاری را در پی دارد، افت تقاضا و کاهش تولید و افزایش بیکاری را در بستر اجتماع فراهم می کند.

در همین رابطه حمید حاج‌اسماعیلی کارشناس حوزه کار می‌گوید: شاید در برخی موارد نرخ بیکاری خیلی بالایی در کشور اعلام نشود، اما این نشان از وضعیت مطلوب کسب و کار و توسعه اقتصاد نیست بلکه نشانگر رشد ناکافی جمعیت فعال کشور است.

حاج‌اسماعیلی گفت: پس از یک دوره نسبتاً طولانی محدودیت‌های کرونایی در کشور رفع شد و انتظار برای بازگشت رونق به کسب و کار‌ها به ویژه در بخش خدمات بالاگرفت، اما متأسفانه این روز‌ها با اعمال فیلترینگ و قطعی اینترنت نگرانی‌های زیادی در این بخش ایجاد شده است. این وضعیت باعث از بین رفتن تعداد زیادی مشاغل و افزایش بیکاری شد.

وی تصریح داشت: وزارت کار نمی‌تواند ادعا کند که نرخ اشتغال مبتنی بر برنامه‌های اشتغال‌زایی افزایش پیدا کرده است؛ چون بخشی از احیای مشاغل به رفع محدودیت‌های کرونایی در بخش خدمات مربوط می‌شود وهمین موضوع باعث بازگشت رونق دوباره به بخش‌های گردشگری، حمل‌ونقل و افزایش معاملات در بستر اقتصاد ایجاد کرد.

کارشناس حوزه کاربا اشاره به اینکه چرا اصلا جمعیت فعال نسبت به کل جمعیت کشور رشد چندانی نمی‌کند، گفت: مرکز آمار ایران افرادی که مشارکت اقتصادی دارند یا کارجو هستند را جزو جمعیت فعال به حساب می‌آورد، در صورتی که اسامی خیلی از افراد مانندزنان که وضعیت‌شان طی سال‌های گذشته به واسطه تغییرات اجتماعی و اقتصادی دچار تغییرات وسیعی شده، ثبت نمی‌شود.

وی تصریح داشت: در صورتی که با پدیده‌های اجتماعی، چون بالا رفتن سن اشتغال، افزایش آمارطلاق یا مشکلات اقتصادی، زنان جزو کارجویان جدی در کشور می‌باشند.

حاج‌اسماعیلی گفت: نرخ بیکاری به‌ویژه در بخش جوانان فارغ‌التحصیلان و زنان بسیاربالاست. مدتی است که متولیان و صاحبان قدرت در کشور از ایجاد مشاغل جدید و تحول در بخش اشتغال کشور خبر می‌دهند و همواره بر حمایت از شغل‌های نوین تأکید دارند.

حاج اسماعیلی تأکید کرد: اما بر خلاف این ایده و طرح توسعه اشتغال در کشور، امروز شاهد قطع اینترنت و فیلترینگ شبکه‌های مجازی از سوی دولت هستیم.

این کارشناس حوزه کار گفت: قطعاً نبود اینترنت بسیاری از فعالیت‌ها و کسب و کار‌های آنلاین در کشور را دچار مشکل کرده است تا جایی که طبق برآورد‌ها تنها در مدت زمان یک ماه گذشته دقیقاً پس از قطع اینترنت و فیلتر شدن برخی شبکه‌های مجازی حدود ۳۵۰ هزار شغل آنلاین تعطیل شده اند.

این فعال کارگری گفت: وزارت کار و تعاون کشور بدون وزیر است و این بیشترین آسیب را به کسب و کار‌ها وارد کرده است. در حال حاضر نه وزارت کار نه وزارت ارتباطات پاسخگوی چرایی و چگونگی جبران خسارت وارد شده از قطعی اینترنت نیست.

وی با اشاره به اینکه با وجود قطعی اینترنت و فیلترینگ، قطعا به بخش خدمات آسیب‌های جدی وارد شده است، گفت: با توجه به رویکرد جدید فعالیت‌های اقتصادی در دنیا یکی از فرصت‌های خوب برای رونق اشتغال، استفاده از بستر اینترنت و فضای مجازی است.

به گفته حاج اسماعیلی؛ خیلی از مشاغل در فضای مجازی شکل گرفته اند و همین باعث کاهش هزینه‌ها شده و بهره‌روی در این بخش‌ها افزایش یافته که نکته مهمتر این است با علایق جوانان، مشاغل جدید در این فضا ایجاد خواهد شد.

وی تصریح داشت: با توجه به سرعت شکل گیری ایجاد شغل در فضای مجازی، به جای آماده سازی زیرساخت ها، محدودیت‌ها در خارج کردن شبکه‌ها و اینترنت از خدمت رسانی بیشتر شده که باعث آسیب‌های فراوان به کسب‌وکار‌های کوچک، متوسط و حتی بزرگ شده و تعطیلی کسب و کار‌ها را به همراه داشت.

وی گفت: با ادامه وضعیت قطعی اینترنت و فیلتر شدن شبکه‌های مجازی شغل‌های زیادی تعطیل شدند و در نتیجه افزایش نرخ بیکاری را می‌توان حاصل سیاست دولت دانست.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مرد ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
0
0
اقتصاد رو داغون کردین. رئیسی ایووووللللللللللللل
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون