کد خبر: ۴۳۸۶۳
۱۳:۵۸ -۱۲ شهريور ۱۴۰۱
نماینده تهران گفت: کشور ما در شرایطی است که وزارت صمت و وزارت جهادکشاورزی باید فکر ذکر و دغدغه هر روزه‌شان، تولید حداکثری باشد. از این جهت، تشکیل وزارت بازرگانی ضرورت دارد تا به صورت ویژه به صادرات و واردات توجه شود و از طرفی، با این بسترسازی، تنظیم بازار با تشکیل وزارت بازرگانی نظم و نسق خواهد گرفت.

تفکیک وزارت صمت

نشان تجارت - دو ماه پیش بود که پس از کش و قوس‌های فراوان، موضوع استیضاح سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صمت با بیش از ۳۰ امضا، تقدیم هیات رییسه شد و زمانی که همه منتظر اعلام وصول آن بودند، رییس مجلس تقاضا کرد از این استیضاح صرف‌نظر شود، زیرا رییس جمهور بنا به تفکیک وزارتخانه و معرفی وزیر جدید دارد.حال در شرایطی که بیش از دو ماه از صحبت محمدباقر قالیباف در این باره می‌گذرد، نه خبری از ارائه لایحه تفکیک وزارت صمت از سوی دولت به مجلس است و نه معلوم نیست آینده استیضاح وزیر صمت به کجا خواهد رسید.

سیدرضا تقوی، نماینده تهران در مجلس یازدهم در این رابطه گفت: بنده با تفکیک وزارت صمت و تشکیل وزارتخانه‌ای جدید به نام وزارت بازرگانی، موافقم. مهمترین دلیل در این خصوص این است که تجربه ادغام این وزارتخانه و تشکیل وزارتخانه‌ای به نام صنعت معدن و تجارت، موفق نبوده است. متاسفانه در حال حاضر، بازار مدیریت ندارد

وی افزود: تجربه ناموفق در ادغام و تشکیل وزارت صمت باعث شد که پس از سال‌ها، قانون انتزاع به اجرا دربیاید و مدیریت محصولات کشاورزی به وزارت جهادکشاورزی سپرده شود. از طرفی، با تصمیماتی که گرفته شده است باید پرسید اکنون بازار دست کیست؟ متاسفانه در حال حاضر، بازار مدیریت ندارد.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: اکنون بحث کنترل بازار، بخشی از آن بر عهده وزارت صمت و بخشی از آن متوجه وزارت جهادکشاورزی است، اما هیچ‌کدام از این دو وزارتخانه، مسئول توزیع و تجارت نیستند و در واقع این دو وزارتخانه، مسئول تولید هستند. به نظر من، این دو وزارتخانه فقط باید تمرکزشان بر تولید باشد.

این نماینده تهران اظهار داشت: کسانی که مخالف تفکیک وزارت صمت هستند می‌گویند تولید و توزیع باید با هم در ارتباط باشند که به نظر من ربطی ندارد و می‌توان وزارت بازرگانی را تشکیل داد و این ارتباط را هم برقرار کرد.

تقوی در ادامه بیان کرد: بنده با وزیر جهادکشاورزی در این رابطه صحبت کردم و ایشان به من گفت اگر ما وزارتخانه‌ای به نام وزارت بازرگانی داشته باشیم، هر جا کم و کسری دیده شود، روی به واردات می‌آوریم. به باور من، اکنون وزیر جهادکشاورزی تمام نیروهای خود را بسیج کرده است که مشخص کند اقلام اساسی مثل روغن تخم‌مرغ و غیره به کجا می‌رود. این روند، وظیفه وزارت جهادکشاورزی نیست و اگر این روال ادامه پیدا کند به صنعت کشاورزی ما لطمه وارد می‌شود، زیرا فکر آن‌ها از تولید معطوف به توزیع می‌شود.

وی یادآور شد: کشور ما در شرایطی است که وزارت صمت و وزارت جهادکشاورزی باید فکر ذکر و دغدغه هر روزه‌شان، تولید حداکثری باشد. از این جهت، تشکیل وزارت بازرگانی ضرورت دارد تا به صورت ویژه به صادرات و واردات توجه شود و از طرفی، با این بسترسازی، تنظیم بازار با تشکیل وزارت بازرگانی نظم و نسق خواهد گرفت.

نماینده تهران افزود: سال‌ها پیش، نظر تصمیم‌گیران دولت بر این بود که با هدف کوچک‌سازی دولت، روی به ادغام وزارتخانه‌ها بیاورند که به باور من، کاری نادرست بود، زیرا کوچک‌سازی اتفاق نیفتاده، چون نه تعداد کارمندان دولت و نه تعداد ساختمان‌ها کم شده است. همه چیز پس از سال‌ها به قوت خود باقیست. حال هم گذشت زمان به ما نشان می‌دهد که این ادغام، با نتایج مثبت و قابل قبولی همراه نشده است، پس باید روی به تفکیک بیاوریم و ادامه این روند، یعنی پافشاری و تاکید بر اشتباهات گذشته.

تقوی تصریح کرد: یکی از مسئولیت‌های کلیدی دولت، موضوع تجارت و کنترل بازار است که امیدوارم با همت بیشتری در آینده توام شود، زیرا مطالبه به حق مردم می‌باشد.

وی در پایان و در پاسخ به اینکه گفته می‌شود در صورت تفکیک وزارت صمت، آقای رئیسی بنا به معرفی یک وزیر دارد و قرار نیست دو وزیر به مجلس معرفی شود، گفت: من هم چنین چیزی را شنیده‌ام و موضوع مورد اختلاف دولت و مجلس است. آقای رییس جمهور می‌گوید اگر بخواهیم بخش بازرگانی را از وزارت صمت کنونی جدا کنیم، نیاز به معرفی یک وزیر است و وزیر کنونی می‌تواند سر جای خود باقی بماند، اما مجلس این را قبول ندارد. نمایندگان استیضاح‌کننده آقای سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صمت به خاطر اینکه احساس کردند آقای رییس جمهور بنا به تفکیک و معرفی دو وزیر دارد، از استیضاح صرف‌نظر کردند. به نظر من هم باید تکلیف استیضاح مشخص شود و بهتر است این موضوع را آقای قالیباف با آقای رئیسی درمیان بگذارد تا یک تفاهمی صورت بگیرد و سپس نظر نمایندگان را هم جلب کنند.

منبع: روزنامه اقتصاد سرآمد

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون